Permalänk

Pixel pro 10 eller s24fe

Hej!
Vet inte riktigt vad jag ska använda s24fe eller google pixel pro 10.
Är lite orolig för den här batteri save programet som pixel har, vill höra era årsikter , det ja använder mobilen till är , lite spel, sociala medier , prata i telefon, tanken är att jag ska ha mobilen i minst 3 år kanske

Permalänk
Medlem

För min del hade jag valt Pixel pga Samsungs bloat.

Permalänk

Vad innebär Samsungs bloat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson936:

Deras android-version är full av skit, enkelt uttryckt. Nån annan kan säkert förklara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson936:

Bloat = massa onödiga saker, appar mm.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bloat = massa onödiga saker, appar mm.

Som inte går att radera/ta bort.

Permalänk

men hur är det med pixels batteri tid ? Kontra samsungs ?

Permalänk
Medlem

Samsungs "bloat" är sedan flera år överdrivet.
Det enda minuset är att de installeras dubbel uppsattning av ett gäng appar: Samsungs egna och Googles. Så typ dubbla anteckningar, miniräknare, webbläsare osv.
I övrigt är det klockrent OS, och brukar anses vara top 2 bästa Android UIet så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Det enda minuset är att de installeras dubbel uppsattning av ett gäng appar: Samsungs egna och Googles. Så typ dubbla anteckningar, miniräknare, webbläsare osv.
I övrigt är det klockrent OS, och brukar anses vara top 2 bästa Android UIet så.

Skulle jag välja mellan Samsung och Pixel UI väljer jag Pixel alla dagar i veckan före Samsungs. Det är mer än bara dubbelt av appar som är bloat enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Köpte en s25+, de va masska skit, LinkedIn, Netflix, spel etc

Permalänk

Okaj , ni som säger pixel hur är batteriet med den mjukvaran som segar ner batteriet efter 200 cykler ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skulle jag välja mellan Samsung och Pixel UI väljer jag Pixel alla dagar i veckan före Samsungs. Det är mer än bara dubbelt av appar som är bloat enligt mig

Ja det är en smaksak så klart, som iOS vs Android i så fall. Vissa saker tilltalar människor mer, och tvärtom.
Men poängen är det möjligen är fortfarande lite bloatat, med extra appar osv. Men inget mot hur det var för 5-6 år sen.
Då jävlar alltså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson936:

Okaj , ni som säger pixel hur är batteriet med den mjukvaran som segar ner batteriet efter 200 cykler ?

Jag har en P8P med 336 cykler. Jag märker ingen skillnad på att batteriet skulle vara sämre.

Permalänk
Medlem

Nej, det är det inte. Hade Samsung senast häromåret.
Sen handlar det inte bara om appar, utan skit dom injicerat i sin android-version.

Permalänk

Så dom flesta här tycker Google är bättre än Samsung ?

Permalänk
Medlem

Pixel kostar för mycket för vad du får
De kör ett rent UI
Lite sluggish pga tensor(exynos), exynos lider av dirt i picture jämfört med snapdragon. Kanske har åtgärdats?

Samsung har sin egna version av UI vilket har alldeles för mycket egna konstiga lösningar som krockar med googles. Börjat bli bättre dock.
Om den kör snapdragon så är den helt klart värt det, annars inte.

Allt beror på vad du själv gillar.
Jag utgick från UI helt och hållet vilket då pixel är bättre på, i de flesta fall, gemini är i dag begränsad på svenska marknaden, finns fler features i USA. Använder chatgpt istället fram till dess att de fixar gemini. Det är dock inget fel med den mer än att den är seg och saknar att man kan föra diskussion med den likt chatgpt, kanske är fixat?
Samsungs AI skulle jag inte ge 1 krona för ens. Är väl likt Apples lite efter i tävlingen.

Fortsätter google höja priset på pixeln så är det inte längre värt, om ens i dagsläget?

Vad gillar du mest själv från en telefon?

Permalänk

Jag har nämligen båda 2 hemma , har en s24fe sen innan och fick en Google pixel 10 pro när jag förlängde mitt abonnemang.
Jag är mest orolig för att batteriet kommer balla ur på Google pixel 10 pro , för den programvaran dom har slängt in att batteriet laddar långsammare vid 200 cykler , Det jag inte gillar med Samsung är att som ni säger att dom har massa onödiga appar som inte används , medan pixel inte alls har det , men jag gillar båda ui , men jag kan känna att min s24fe kan bli lite varm när den laddar eller att spelar något spel.
Ai-n skiter jag fullständigt i

Permalänk
Medlem

Hade också valt pixel om det står mellan dem två modellerna. ☺️

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson936:

Jag har nämligen båda 2 hemma , har en s24fe sen innan och fick en Google pixel 10 pro när jag förlängde mitt abonnemang.
Jag är mest orolig för att batteriet kommer balla ur på Google pixel 10 pro , för den programvaran dom har slängt in att batteriet laddar långsammare vid 200 cykler , Det jag inte gillar med Samsung är att som ni säger att dom har massa onödiga appar som inte används , medan pixel inte alls har det , men jag gillar båda ui , men jag kan känna att min s24fe kan bli lite varm när den laddar eller att spelar något spel.
Ai-n skiter jag fullständigt i

Vad är det du är orolig för menar du?

Permalänk

battery assistance som google har lagt in att efter 200 ladd cyklar så segar det ner laddning , och google har 1000 ladd cyklar till deras batteri hälsa är nere på 80% medan Samsung har 2000 cyklar till batteri hälsan är på 80% och att på samsung kan du styra själv om du " safe" ladda batteriet medan pixel har ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson936:

battery assistance som google har lagt in att efter 200 ladd cyklar så segar det ner laddning , och google har 1000 ladd cyklar till deras batteri hälsa är nere på 80% medan Samsung har 2000 cyklar till batteri hälsan är på 80% och att på samsung kan du styra själv om du " safe" ladda batteriet medan pixel har ett måste!

Tror du inte riktigt förstått vad det handlar om.

Permalänk

har försökt få fram info men det verkar inte vara många som vet vad det handlar om så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson936:

har försökt få fram info men det verkar inte vara många som vet vad det handlar om så

Från Googles egna hjälpsida: "Litiumjonbatterier är förbrukbara komponenter som så småningom måste bytas ut. I takt med att batteriet åldras kan batterihälsan hjälpa dig att hantera batteriets hälsa och prestanda. Mjukvaran justerar batteriets högsta spänning i etapper. Justeringen börjar vid 200 laddningscykler och fortsätter gradvis till 1 000 laddningscykler. Detta bidrar till att stabilisera batteriets prestanda och åldrande.

I takt med att batteriet åldras kan batteritiden minska något. Batterihälsan justerar även telefonens laddningshastighet utifrån justerad kapacitet. Du kan märka av en liten förändring i laddningsprestandan på grund av detta." Dvs, den segar inte ner den mycket, kanske något, och det är för att förlänga livslängden. Källa: https://support.google.com/pixelphone/answer/15738128?sjid=12...

Visa signatur

Permalänk

tack för den infon , det uppskattas , har som sagt försökt forska i det , men det jag har hittat är att folk är förbannade på Google pga det , men det verkar faktiskt vettigt när man läser det du skickade där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson936:

tack för den infon , det uppskattas , har som sagt försökt forska i det , men det jag har hittat är att folk är förbannade på Google pga det , men det verkar faktiskt vettigt när man läser det du skickade där!

Trodde det var mer 4a, 6a och 7a batteri prestanda programme du pratade om när det gäller folk, inte detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsung "bloat" är REJÄLT överdrivet, den enda appen jag INTE kunde avinstallera på min S25'a är "Telefon" appen då jag kör Googles SMS, Telefon, Chrome e.tc.

Finns ju någon SOS funktion inbyggt i Samsung och den använder ju säkerligen standard Telefon appen därav går den varken avaktivera eller avinstallera.

Resten är avinstallerat eller avaktiverat.

Jag skulle köpt den telefonen som var billigast.

Min S25a kostade 1450kr när jag förlängde abonnemanget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Samsung "bloat" är REJÄLT överdrivet, den enda appen jag INTE kunde avinstallera på min S25'a är "Telefon" appen då jag kör Googles SMS, Telefon, Chrome e.tc.

Finns ju någon SOS funktion inbyggt i Samsung och den använder ju säkerligen standard Telefon appen därav går den varken avaktivera eller avinstallera.

Resten är avinstallerat eller avaktiverat.

Jag skulle köpt den telefonen som var billigast.

Min S25a kostade 1450kr när jag förlängde abonnemanget.

Inte bara apparna, hela UI:et är helt annorlunda från mer vanilla Android.

Visa signatur