Snabbkoll: Hörlurar eller högtalare?

Permalänk
Medlem

Har blivit alltmer lurar sen en insåg att öppna i princip eliminerar alla bekvämlighetsproblem som annars kan följa. Dessutom ger de en helt annan rymd som mäter sig väl även med högtalare hur optimalt placerade de än må vara.

Enda nackdelen är såklart att man även hör allt annat lika bra som utan lurar alls. Så har även ett par svettiga läderlurar med ANC som utan uppspelning på blockerar till den grad att det nästan blir ungefär samma känsla som att sitta i ett sånt där tokdämpat akustiskt dött rum med pyramider i väggar golv och tak. Vilket kan vara jätteskönt och superobehagligt på samma gång.

Skrivet av underd0g76:

Bor i lyhörd lägenhet. Hörlurar är ett måste.

Är du granne med Skurt behöver du varken lurar eller högtalare. Win-Win!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

helst högtalare pga att jag hatar att öronen täcks över och det läggs tryck på tinningen.. men nu när man har småbarn och spelar sent på kvällen så behöver man tyvärr köra hörlurar.

Kör du med öppna hörlurar? Om inte, testa! Blir inte samma typ av försegling/"tryck" alls.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk

Hörlurar till i princip allt.

Och borde va dödsstraff på att använda röstchatt med högtalare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det varierar.
Ska jag lyssna på musik under dagtid så brukar jag köra med högtalare.
Spelar jag spel så blir det endast hörlurar dock.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Enda gången jag kör hörlurar är om jag spelar med andra och snackar via discord tex.
Annars alltid högtalare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltid högtalare. Får ont i huvudet av hörlurar efter 10 minuter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Enda gången jag kör hörlurar är om jag spelar med andra och snackar via discord tex.
Annars alltid högtalare.

samma här

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Hörlurar. Slutade med högtalare till skrivbordsdatorn när jag flyttade ihop med sambon.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Men efter denna artikel och kommentarer blev jag nyfiken på vad ni som använder högtalare till datorn använder för något?

För mig är det en Yamaha 5.1 förstärkare, ett par svenska XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III högtalare bak och en Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer vid datorn. Minst sagt explosivt när man spelar.
Men körde 2.1 (frontar och sub) i många år och det var inga problem alls.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Slaget: Team SweC

Högtalareeeeee!

På min high-end/arbetsdator har jag ett par Creative Gigaworks T40 Series II med riktigt läcker ljud och bas och väldigt litet fotavtryck på skrivbordet.

På min speldator kör jag 4.1 surround med ett gammalt Creative Inspire 4400 kit.

Lade till bild på Creative Gigaworks T40-högtalarna.
Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Hodetelefon/HFW

Ja til super spillet Horizon Forbidden West så trenger man virkelig en svært bra hodetelefon med dybden og bredden i lydbilde for innlevelsen (empathy), så derfor bruker jeg nå Open-Back Planar Magnetiske i stedenfor dynamiske. Hadde før (vel jeg har de enda) Sennheiser HD 800s de var svært bra men da jeg fikk de nye FiiO FT7 så fikk jeg veldig mye mer åpenhet i hele lydbilde ja også bassen ble mye bedre som ikke HD 800s hadde for mye av... Og jeg bruker også Klipsch R-41PM aktive høyttalere til gaming/Musikk. Har kobla til en Dac Topping DX5 ll for det kreves av hodetelefonen selv om de er bare på 25 ohm/110 db følsomhet. Ja lyd er viktig og da må det låta rent og naturlig vet dere!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Beror på vad man ska ha det till som sagt så mitt svar är...
https://media1.tenor.com/m/ZjqPAZpKWAUAAAAC/the-road-to-el-dorado-both.gif

Vägen till Eldorado!!! Fantastisk film!

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Högtalare, även de bästa hörlurarna har inte de fysiska dimensionerna som krävs för bra bas.

Permalänk
Snusfri

98% högtalare (Audio Pro T14) resterande 2% Philips Fidelio X2HR när kl är efter 22.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Både och, beror på om det är en film/serie man vill ha högt ljud på eller ej, om det väcker barnen osv.
Kan rekommendera programmet SoundSwitch. Växlar mellan högtalare och hörlurar med en hotkey. Även bra om man har kollat på film med högtalare kvällen innan sen ska man ha Twitch möte på morgonen och vill växla snabbt.

Permalänk
Hjälpsam

Hörlurar ger bättre ljud, likförbannat brukar jag använda högtalare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Oftast (slutna) hörlurar eftersom vi har gemensamt "datorrum".

Föredrar annars högtalare (för att slippa ha skrot på huvet som täcker öronen).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Phiphler:

Högtalare, även de bästa hörlurarna har inte de fysiska dimensionerna som krävs för bra bas.

Detta!

Sedan kan du ju enbart "höra" basen med hörlurar, medan bas på riktiga högtalare är en komplett kroppslig upplevelse.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Om det räknas som högtalare Soundbar SoundBlaster Katana V2 dagtid och ett par Hörlurar Sennheiser HD700 för kvälls/nattetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är du granne med Skurt behöver du varken lurar eller högtalare. Win-Win!

Vet vem/vad Skurt är/var men förstår ändå inte referensen.

Permalänk
Medlem

Jag kör både och, oftast högtalare dagtid och hörlurar på kvällen eller natten.

Men det blir mer och mer hörlurar än högtalare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Högtalare för musik hegel h400 som matar mina fina Dynaudio special 40. Ljudet är magiskt.
Spel hörlurar

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

Är jag i vardagsrummet så är det Dynaudio, SVS, S.M.S.L, Fosi som levererar datorljud. I kontor/gamingrum är det lurar.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Det är typ 50/50 med högtalare/hörlurar för min del.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vet vem/vad Skurt är/var men förstår ändå inte referensen.

Det är en referens till en tidigare talare i denna tråd som har en groda som avatar och säger sig spela järnet med högtalare så att grannarna hör. På så vis behöver man inte själv vare sig lurar eller högtalare. 😂

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Till datorn blir det hörlurar, använder den i princip bara för gaming och det känns bättre med hörlurar.

Till teven har jag en Yamaha-förstärkare och två större golvhögtalare av billigare märke, dessa kör jag oavsett tid på dygnet. Basen är nästintill obefintlig och så länge man inte har för hög volym så stör det inte grannarna heller.

Lyssna på musik gör jag nästan bara när jag lagar mat eller diskar och då har jag en JBL Charge 5 ståendes i köket.

Visa signatur

Fractal Design North XL | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WiFi | MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC | G.Skill DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Arctic Liquid Freezer III Pro 360 | Seasonic Focus GX 1000W | Kingston Fury Renegade G5 2TB | 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 Hz | Logitech Pro X Superlight 2 | SteelSeries QcK Performance XL Balance | Corsair K70 Core RGB MLX Red | Fractal Design Scape Dark

Permalänk
Medlem

Enbart hörlurar. Såpass att min granne är skum på mig o har uttryckt att hon inte tror på att jag bor där/här.
För det är tyst......

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z rauf 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Till spel/youtube framför datorn blir det alltid trådlösa lurar med mic. Epos GSP 670.
För ps5, film och musik lyussns det från golvhögtalare + center från b&w.

blir väl typ 70/30 fördelning av tid, med merparten framför datorn.

Permalänk
Medlem

Vid huvud datorn så är det hörlurar mest för att jag inte ha orkat köpa några högtalare och till speldatorn så är det hörlurar så frugan slipper höra ljudet. Vid tvn så är det självklart högtalare som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Enbart hörlurar. Såpass att min granne är skum på mig o har uttryckt att hon inte tror på att jag bor där/här.
För det är tyst......

Min yngsta bror hade liknande problem till den nivån att hans hyresvärd knackade på för att se så inte lägenheten stod tom.
Han är bara tystlåten av sig, går inte ut så ofta och sitter mest vid sin dator med hörlurar på. Udda land man bor i där man varken får vara högljudd eller tyst. Allt ska vara lagom antar jag.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.