Oförklarat uppsving för optiska enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ichnusai:

Spännande! Jag köpte en extern brännare igår, kul timing. Har länge tänkt försöka gå över till att äga min musik istället för att förlita mig på streamingtjänster som mer och mer handlar om allt annat än musiken och artisterna.

Har testat lite snabbt med plex + plexamp och det verkar fungera sjukt smidigt att streama från min NAS. Sambon verkar sugen att testa också så förmodligen blir det helgens aktivitet att lägga in all musik från alla cd skivor vi har liggandes!

Kan man streama till mobilen med den lösningen eller är det bara på samma lokala nätverk?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pälsbur:

De kanske lägger in alla bluray via makemkv och kör eget netflix med jellyfin (gratis plex "konkurrent").

Och in med gamla cd via EAC (Exact Audio Copy) och kör eget spotify med navidrome?

Hade jag gjort.

Min första tanke också. Är i samma tankebana själv då jag är färdig med streamingtjänster.
Loppis DVD/Bluray + Jellyfin = Sant.

Sedan upp på vinden i kartonger ifall lagens långa tarm har åsikter.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Vad blir storleken i snitt på en blu-ray om man använder makemkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Och de sökte inte svaret bland kunderna därför att?

Tänkte säga exakt samma sak. Om de är så många så borde de inte vara så svåra att hitta.

Permalänk
Medlem

Jag har hört från flera yngre bekanta (tidiga 20års åldern) att det är lite av en trend att tex köpa musikalbum på CD igen och film på BD. Lite som vinyl blev poppis för nått år sen.

Folk är trötta på oändlig streaming och vill vara mer minimalistiska och selektiva i sin konsumtion. Tex lyssna på ett album i rätt ordning på en enhet som är avsedd för musik och inte bli distraherad av tusen andra saker som man blir på en smart phone tex

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av maoi:

Vad blir storleken i snitt på en blu-ray om man använder makemkv

Beror på inställningarna. Men från ~1Gb/h brukar inte va ovanligt om man väljer en av de lägre inställningarna men går att ställa till helt okomprimerat och då landar det väl uppåt 25Gb/h.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Inte konstigt med tanke på åt vilket håll streaming går

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan man streama till mobilen med den lösningen eller är det bara på samma lokala nätverk?

Jag hade uppfattningen av att det bara fungerade på det lokala nätverket om man inte betalar för deras plex pass. Men jag har fått det att fungera så att man kan streama till mobilen utan att göra mer än att öppna upp en port i routern (vilket man i vissa fall inte behöver göra om allt leker bra tillsammans. Gissningsvis gäller enbart begränsningen inom det lokala nätverket om man streamar video.

Behöver testa lite mer, men fungerar väldigt smidigt hittills.

Permalänk
Medlem

Kan säga såhär: Att äga/ha sin musik på sin dator igen i medieformat kontra betala Spotify eller annan streamtjänst som tappat det dem var till för, ett billigt enkelt alternativ som idag blivit som alla andra.

Dyrt och förlegat, ska själv köpa en bluray-enhet och kasta in i min rigg, hellre har jag min media på min extenda HDD kontra betala Spotify etc.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

Meddelade inte någon av tillverkarna något om att de skulle sluta tillverka dem? Såg någon youtuber som pratade om att många affärer började få slut på lager och långa leveranstider.

Permalänk
Medlem

Har alltid backat upp mina CD LP skivor i flac 16 eller 24bitar, och kör min gamla ftp via Mediamonkey både på telefon och pc. Smidigt att backa upp foto och (spel som är lite äldra direkt på blueray). Jag anser det inte olagligt att kracka mina spel för eget bruk för att slippa massa tredjeparts inblandning och orginalskivor. Jag anser det därimot olagligt att sälja spel eller annan media för fullpris när du inte äger produkten du betalar för! Det har ett eget namn och finns i uppslagsverket under hyr eller annan tjänst som innebär ett tillfälligt lån. Ganska lustigt att spel och media hamnat under en egen katogeri som innebär att betala fullpris men inte äga? Som om du skulle betala Nvidia fullpris på grafikkortet som du sen hyr för att streama ditt spel? Eller Betala din hyresrättt och sen betala för att bo där? Tror det heter bostadsrätt!?

skit happens
Permalänk
Medlem
Skrivet av ichnusai:

Spännande! Jag köpte en extern brännare igår, kul timing. Har länge tänkt försöka gå över till att äga min musik istället för att förlita mig på streamingtjänster som mer och mer handlar om allt annat än musiken och artisterna.

Har testat lite snabbt med plex + plexamp och det verkar fungera sjukt smidigt att streama från min NAS. Sambon verkar sugen att testa också så förmodligen blir det helgens aktivitet att lägga in all musik från alla cd skivor vi har liggandes!

När jag rippade min CD-samling var EAC det överlägset mest populära programmet, nu var ju det minst 10år sedan så det kan ju ha ändrat sig.

Men ett tips med andra ord: https://www.exactaudiocopy.de/

Det är dock något visst att spela fysik media jämfört med att stream, då får man höra hela skivan som artisten har tänkt sig.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

När jag rippade min CD-samling var EAC det överlägset mest populära programmet, nu var ju det minst 10år sedan så det kan ju ha ändrat sig.

Det är dock något visst att spela fysik media jämfört med att stream, då får man höra hela skivan som artisten har tänkt sig.

Har läst runt lite och det verkar fortfarande som att folk rekommenderar EAC så ska absolut testa det!

Och ja, håller helt med! Lyssnar ofta på hela skivor från start till slut. Ofta hittar man mindre kända guldkorn den vägen också istället för att bara lyssna på det som alla gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pälsbur:

De kanske lägger in alla bluray via makemkv och kör eget netflix med jellyfin (gratis plex "konkurrent").

Och in med gamla cd via EAC (Exact Audio Copy) och kör eget spotify med navidrome?

Hade jag gjort.

Hade totalt missat navidrome, ska bli kul att testa med en samling på 30k flac filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inga som helst problem om du sätter upp det så
(VPN eller annan lösning).

Jag släppte plex för många år sedan och kör uteslutande Jellyfin för de lilla bibliotek jag har hemma

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag tänkte också på det samtidigt kostar en färdig skiva typ 40kr på aliexpress. Känns dyrt att köpa brännare och skivor för att bränna ett exemplar

Tänker inte att motsäga argumentet angående pris. Men jag skulle inte känna mig bekväm att stoppa in en skiva som aktivt ska utnyttja ett säkerhetsbrist som jag köpt på aliexpress. Sen kan de ju komma uppdateringar vilket det gjorde till BD-J för ps4 vilket gjorde att man skulle fått lägga samma peng ingen. Men oavsett så är det billigare att köpa på aliexpress men skulle nog inte rekommendera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Och de sökte inte svaret bland kunderna därför att?

En oroväckande andel "journalistik" är saxad direkt från Reddit.

Permalänk
Medlem

Jag va faktiskt i Akihabara härom dagen och reagerade på att de hade ett överraskande stort utbud av bärbara CD-spelare (typ walkman alltså). Jag har tolkat det som att detta är lite "inne", på samma sätt som LP-skivor är/var inne. Det känns ju då naturligt att även brännarna blir aktuella igen, annars har man ju ingen nytta av spelarna liksom.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Lustigt. Jag har kvar en optisk enhet, men så vitt jag vet ingen skiva. Men tänker att det kanske dyker upp en av någon anledning (jag är ofta support).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har hört från flera yngre bekanta (tidiga 20års åldern) att det är lite av en trend att tex köpa musikalbum på CD igen och film på BD. Lite som vinyl blev poppis för nått år sen.

Folk är trötta på oändlig streaming och vill vara mer minimalistiska och selektiva i sin konsumtion. Tex lyssna på ett album i rätt ordning på en enhet som är avsedd för musik och inte bli distraherad av tusen andra saker som man blir på en smart phone tex

+1 på den. Har en 16åring hemma som konsumerar CD-skivor på 90tals stereotorn som aldrig förr och som nu önskar sig en MP3-spelare till jul. Oväntat men kul. Ska föreslå att han önskar sig en CD/DVD/Blueray-brännare oxå så han kan rippa CD till sin MP3-spelare.

Permalänk
Skrivet av billyskate:

Jag tänkte också på det samtidigt kostar en färdig skiva typ 40kr på aliexpress. Känns dyrt att köpa brännare och skivor för att bränna ett exemplar

även om från alieexpress så ökar ju mediat iaf dock kanske inge super mängder

Permalänk
Medlem
Skrivet av babblare:

Tänker inte att motsäga argumentet angående pris. Men jag skulle inte känna mig bekväm att stoppa in en skiva som aktivt ska utnyttja ett säkerhetsbrist som jag köpt på aliexpress. Sen kan de ju komma uppdateringar vilket det gjorde till BD-J för ps4 vilket gjorde att man skulle fått lägga samma peng ingen. Men oavsett så är det billigare att köpa på aliexpress men skulle nog inte rekommendera det

Säger inte emot! du får joina modda på discord så får vi diskutera BD-JB där

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem

De har väl förbjudit floppy disks nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Jag brukar alltid fynda blu-ray filmer när de säljs ut på exempelvis mataffärer.

Det rapporterades för ett tag sedan att de ska sluta tillverka blu-ray media.

Länge leve fysiska kopior!

Nja det var Sony som skulle sluta tillverka brännbara blu-rayskivor.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

+1 på den. Har en 16åring hemma som konsumerar CD-skivor på 90tals stereotorn som aldrig förr och som nu önskar sig en MP3-spelare till jul. Oväntat men kul. Ska föreslå att han önskar sig en CD/DVD/Blueray-brännare oxå så han kan rippa CD till sin MP3-spelare.

Jag är sugen på en vanlig MP3 spelare själv också faktiskt (40 bast här)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

De har väl förbjudit floppy disks nu?

Njae? De hade väll helt enkelt slutat tillverkas för flera år sen nu. Så det blev såklart därför nödvändigt att hitta ett annat system för allt som var beroende av dem.

Majoriteten av vård och myndighetsinteraktion säfördes via floppys fram till nyligen. Floppys var japans bank-ID i princip.

Fast med tanke på hur övergången till nätverk funkat här och diverse läckor så undrar jag om inte 1.44 hade varit ett bra komplement till 1177 och 112 här med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Senast jag brände en Audio-CD, så var det till min sambos syster i Japan, så jag är inte ett dugg förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Meddelade inte någon av tillverkarna något om att de skulle sluta tillverka dem? Såg någon youtuber som pratade om att många affärer började få slut på lager och långa leveranstider.

Sony lägger ner tillverkning av inspelningsbara Blu-ray-skivor
https://www.sweclockers.com/nyhet/39171-sony-lagger-ner-tillv...

Hög tid att bunkra upp med brännbara Blu-ray-skivor innan de försvinner från marknaden för gott.

Sony lanserade inspelningsbar Blu-ray på konsumentmarknaden 2003 och har under åren pressat in alltmer data på skivorna, vilket kulminerade i och med BDXL-formatet med lagringskapacitet på upp till 128 GB. Nu lägger den sista fabriken i världen som tillverkar Blu-ray-skivan med det extra stora lagringsutrymmet ner produktionen, skriver Techspot.

Beskedet kom i en intervju som Sony gjorde i Japan, där företaget konstaterade att man upphör med utveckling och produktion av inspelningsbara skivor, inklusive alla storlekar av Blu-ray. Anledningen är att Sonys verksamhet med lagringsmedia har gått med förlust i flera år. Kommersiella Blu-ray-skivor för filmer och spel kommer dock fortfarande att produceras.

I fabriken, som ligger i japanska Tagajō, erbjuds nu 250 av de 670 anställda frivilliga avgångspaket och produktionen kommer gradvis att avvecklas.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vet inte, men jag hade ändå inte velat hantera säkerheten i att dela ut till internet. Jag hade nog kört med med en vpn in till egna nätverket.
Ja, telefonen (i alla fall Android) kan använda vilken vpn som helst. Det måste inte vara via något företag i botten som tar betalt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

foobar2000 fungerar bra också:
https://www.foobar2000.org/
och
https://www.foobar2000.org/encoderpack

What is this?
This pack includes every natively supported free encoder binary for use with the Converter foobar2000 component. The binaries are conveniently installed into a subfolder of the foobar2000 installation folder.
Current versions of foobar2000 will automatically recognize these encoders and no longer ask you for encoder binary location.
Included encoders:
FLAC
Ogg Vorbis
Opus
Musepack
WavPack
AAC + Apple Lossless (qaac) - requires iTunes to be installed (read more...)
AAC (fhgaacenc) - requires Winamp to be installed (read more...)
Apple Lossless (refalac)
MP3 (LAME

foobar2000 is an advanced freeware audio player.
Main features
Plays all mainstream audio formats out of the box.
Additional decoder components enable even more formats.
Gapless playback.
Stream music on your local network; foobar2000 can be used to control network audio players or foobar2000 running on another device.
Easily customizable user interface layout on Windows and macOS.
Advanced tagging capabilities.
Support for ripping Audio CDs as well as transcoding all supported audio formats.
Full ReplayGain support.
Customizable keyboard shortcuts.
Many built-in DSP effects, additional available through DSP components; can load VST effects via VST adapter on Windows, Audio Units on macOS.
Internet radio support, including integration with Radio Browser.
Open component architecture allowing third-party developers to extend functionality of the player - browse add-on components
Available on: Windows, macOS, Android and iOS. Windows version works on Linux via Wine.
No strings attached, no telemetry, no data collection.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"