Bör man pensionera en Asus RT-AC87U router från 2017?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Varför laga något som inte är trasigt ?

Hade kört på och varit nöjd över att inte behöva köpa något onödigt

Man ska aldrig tumma på säkerheten.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Man ska aldrig tumma på säkerheten.

Well bara för att Asus haft problem och inte har uppdaterat firmware på en specifik modell så betyder inte det att det är någon säkerhetsbrist i den?

Tänker vad är oddsen att man råkar ut för att någon tar sig in genom en säkerhetsbrist i ens router? är oddsen större att jag blir påkörd av en bil när jag går över vägen vid ett övergångsställe (vilket det förmodligen är) Så är det förmodligen totalt meningslöst att "aldrig tumma på säkerheten"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Tack, verkar oslagbar för det priset, beställd!

@T4kti

Jag har haft denna och returnerat den då det va halv dålig räckvidd samt små buggade.

Kanske därför de säljer ut den nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well bara för att Asus haft problem och inte har uppdaterat firmware på en specifik modell så betyder inte det att det är någon säkerhetsbrist i den?

Tänker vad är oddsen att man råkar ut för att någon tar sig in genom en säkerhetsbrist i ens router? är oddsen större att jag blir påkörd av en bil när jag går över vägen vid ett övergångsställe (vilket det förmodligen är) Så är det förmodligen totalt meningslöst att "aldrig tumma på säkerheten"

@norrby89

Är det inte bättre att släppa det och gå vidare om någon vill ha högre säkerhet än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@norrby89

Är det inte bättre att släppa det och gå vidare om någon vill ha högre säkerhet än dig.

Är det högre säkerhet dock? vart är faktan för det påståendet eller är det bara ett antagande bara för att den är nyare?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Håller med Sarato, dumt att tumma på säkerheten. Det har varit så mycket problem med Asus på senare år. Dom verkar ha många säkerhetsproblem med många av sina program/firmwares.
Vet att te x Asus routrar är väldigt poppis här på forumet, själv skulle jag nog aldrig ens fundera på att köpa en Asus router efter man såg the asus dumpster fire av gamers nexus (Även om man kan installera openwrt på många modeller)

Sen kan man ju prata om hur många som har blivit nekade RMA från Asus där man tycker som kund att det är självklart att RMA borde gått igenom. Får bara dåliga vibbar av det hela.

Hatar inte Asus, har själv hårdvara som jag kört många år ifrån Asus utan större problem. Men senare år så har jag tappat förtroende för företaget.

Känner lite så att.. varför stödja ett företag som inte riktigt håller måttet längre (i min mening iaf)

Men detta är bara mina tankar runt det hela och man får inte glömma att jag är en principfast, tjurig gammal gubbe

Permalänk

Om man inte köper Asus för att dom är ett dåligt företag och inte TP-link eftersom man inte vill släppa in kina i sitt hem så vilket märke vad väljer man då som inte kostar så mycket?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Om man inte köper Asus för att dom är ett dåligt företag och inte TP-link eftersom man inte vill släppa in kina i sitt hem så vilket märke vad väljer man då som inte kostar så mycket?

Billigt alternativ valfri openWRT router, man får efterforska lite och se vad som passar en. Men det kan också bli lite mer pill med en openWRT router i början iaf. (beroende på vad man väljer)

Dyrare alternativ skulle ju vara ubiquiti. Har inte kört ubiquiti i mitt egna nätverk, men hjälpte systersonen för par veckor sedan, och det var smidigt.

Bästa är ju natuligtvis PFsense/OPNsense (i min mening)
Men det är inte många som orkar lära sig el pilla med det.

Så billigt är openWRT (om man har te x en gammal router el annan hårdvara man kan installera det på) och samma med PFsense/OPNsense då man kan köra det på te x en äldre maskin om man nu har det liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@T4kti

Jag har haft denna och returnerat den då det va halv dålig räckvidd samt små buggade.

Kanske därför de säljer ut den nu?

Aah, var det längesedan? Tänker om ny firmwire löst det. Har läst om de som varit missnöjda och de som varit nöjda, som t ex @Gilgamesh. Hur upplever du dem nu Gilgamesh, om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Aah, var det längesedan? Tänker om ny firmwire löst det. Har läst om de som varit missnöjda och de som varit nöjda, som t ex @Gilgamesh. Hur upplever du dem nu Gilgamesh, om jag får fråga?

har inte haft något strul öht och släpptes nyligen ny firmware som löste en del problem som vissa upplevt, för priset hittar man inte så mycket bättre och dessutom med stöd för Openwrt om man i framtiden vill köra det, tex Nighthawk R7800 från 2016 stödjer senaste Openwrt.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Billigt alternativ valfri openWRT router, man får efterforska lite och se vad som passar en. Men det kan också bli lite mer pill med en openWRT router i början iaf. (beroende på vad man väljer)

Dyrare alternativ skulle ju vara ubiquiti. Har inte kört ubiquiti i mitt egna nätverk, men hjälpte systersonen för par veckor sedan, och det var smidigt.

Så billigt är openWRT (om man har te x en gammal router el annan hårdvara man kan installera det på) och samma med PFsense/OPNsense då man kan köra det på te x en äldre maskin om man nu har det liggandes.

Ok. Tack. Jag får se hur jag gör framöver.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Ok. Tack. Jag får se hur jag gör framöver.

Här kan du läsa lite mer om openwrt one routern om intresse finns https://www.sweclockers.com/nyhet/40190-forsta-routern-framta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Tyvärr är ju båda dessa baserade på FreeBSD, så hårdvarustödet är klart sämre än Linux. Man bör i så fall medvetet välja framför allt nätverkskort som man vet funkar.

Routing-prestandan verkar också vad jag sett vara betydligt lägre än Linux-baserade alternativ som VyOS (om man ska jämföra projekt av snarlik kaliber) numera, åtminstone med OPNsense. Tittar man på /r/init7 på Reddit, där folk bygger routrar för sina 10 och 25 Gbit-linor så ser man folk som efter diverse optimeringar får ut runt 6 Gbit/s med OPNsense, medan de direkt får 25 Gbit/s med exakt samma hårdvara med VyOS. Dessa jämförelser är alltså utan VPP, som givetvis skulle göra ännu större skillnad. Det är möjligt att det går att göra ytterligare justeringar för ökad prestanda, men det är i så fall inte uppenbart vad.

Eventuellt kommer ju pfSense överge FreeBSD också (lät först som ett aprilskämt, men grundaren fortsätter att säga det i kommentarer då och då). Det kan bli ett intressant skifte, även om det vore väldigt dåligt för OPNsense och FreeBSD i allmänhet med tanke på hur mycket resurser Netgate lägger på FreeBSD upstream.

Du har dock helt rätt om att pfSense, OPNsense och VyOS alla har mer avancerad funktionalitet än OpenWrt. OpenWrt har ju sin egen nisch i form av routrar med väldigt begränsade hårdvaruresurser dock, där det är imponerande bra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden Intressant. Måste säga att jag har inte följt utvecklingen av pfsense på senaste. pfboxen min har tuggat på i snart tio år, blir bara reboot vid uppdateringar. OPNsense har jag inte gett mig in på än, har velat testa det en längre tid men som sagt pfsense har funkat så pass bra så man blir för lat för att testa något annat då det bara funkar så att säga.

Får se nu hur det utvecklar sig om dom verkligen ska överge FreeBSD, vet inte ens anledningen varför dom ens funderar på gå över till något annat som du säger med alla resurser som dom har lagt på bsd, men dom har säkert en bra anledning? får nog sätta mig och söka lite på det under kvällen.

Routing prestandan i OPNsense har jag noll koll på som sagt, vet inte om dom har nu samma problem i PFsense vid högre hastigheter, men o andra sidan känns det inte jätteintressant för mig iaf, då det kommer ta lång tid innan jag har tillgång till sådan hårdvara x)
Men helt klart intressant att dom får ut den hastigheten direkt på samma hårdvara i VyOS, 25Gbit/s låter fantastiskt.

Sitter och små läser lite om VyOS atm, och det ser väldigt lockande ut.

En av sakerna dock jag uppskattar med PFsense och openWRT är ju att båda har funnits sedan början av 2000-talet, känns väldigt stabilt när projekt har en sån lång historia. För mig betyder det en hel del iaf.

Iaf oavsett vad man än väljer att köra med så är jag rätt säker på att PFsense/OPNsense/VyOS el openWRT kommer alltid vara bättre än allt annat som erbjuds till vanliga konsumenter oavsett om det är asus/tp-link/huawei el alla 100-tals märken som finns där ute. Kan inte låta bli och tänka på alla routrar som inte har tillgång till uppdateringar längre el helt enkelt inte är uppdaterade av användaren själva där folk resonerar "well det funkar, varför ska jag bry mig" sen visar det sig att routern är kapad och tillhör ett botnätverk el något i den stilen x)

*Edit ja det stämmer, om du skall bygga ihop en PFsense burk så se till att du/ni har ett nätverkskort som stöds, regeln brukar vara (inte alltid ofc) satsa på ett intel nic så slipper man oftast mycket huvudvärk. Har köpt båda mina nic ifrån gg serverparts (inte via tradera, via hemsidan) har funkat väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Intressant. Måste säga att jag har inte följt utvecklingen av pfsense på senaste. pfboxen min har tuggat på i snart tio år, blir bara reboot vid uppdateringar. OPNsense har jag inte gett mig in på än, har velat testa det en längre tid men som sagt pfsense har funkat så pass bra så man blir för lat för att testa något annat då det bara funkar så att säga.

Ja, det är en intressant utveckling. Vi får se om, och i så fall exakt hur detta i så fall sker. De har nämnt det lite för många gånger i olika sammanhang för att det ska vara ett skämt, även om de ursprungligen publicerade en bloggpost om det 1 april 2024. Det är också väldigt logiskt.

https://www.netgate.com/blog/pfsense-software-embraces-change...

Ja, hittar man något som funkar bra så fortsätter man ju gärna använda det.

Skrivet av monoleg:

Får se nu hur det utvecklar sig om dom verkligen ska överge FreeBSD, vet inte ens anledningen varför dom ens funderar på gå över till något annat som du säger med alla resurser som dom har lagt på bsd, men dom har säkert en bra anledning? får nog sätta mig och söka lite på det under kvällen.

Det är ju inte säkert att de helt överger FreeBSD, men med tanke på hur traditionella FreeBSD-baserade projekt och företag antingen gått över (TrueNAS Scale, där TrueNAS Core knappt utvecklas längre) eller breddar sig till Linux (Juniper JunOS Evolved) så är det nog smart att inte begränsa sig till FreeBSD.

Skrivet av monoleg:

Routing prestandan i OPNsense har jag noll koll på som sagt, vet inte om dom har nu samma problem i PFsense vid högre hastigheter, men o andra sidan känns det inte jätteintressant för mig iaf, då det kommer ta lång tid innan jag har tillgång till sådan hårdvara x)
Men helt klart intressant att dom får ut den hastigheten direkt på samma hårdvara i VyOS, 25Gbit/s låter fantastiskt.

Nej, jag vet inte heller om det är specifikt för OPNsense eller om det även gäller pfSense.

Skrivet av monoleg:

Sitter och små läser lite om VyOS atm, och det ser väldigt lockande ut.

En av sakerna dock jag uppskattar med PFsense och openWRT är ju att båda har funnits sedan början av 2000-talet, känns väldigt stabilt när projekt har en sån lång historia. För mig betyder det en hel del iaf.

Ja, VyOS är trevligt. Det har bara ett CLI dock, inget grafiskt gränssnitt, vilket många hemanvändare förmodligen inte är lika bekväma med. Kör det hemma för tillfället.

VyOS som projekt är visserligen betydligt nyare än pfSense och OpenWrt, men det är ju samtidigt en fork och vidareutveckling av Vyatta som funnits sedan tidigt 2000-tal.

Även EdgeOS som Ubiquiti använder på den legendariska EdgeRouter-serien är en fork av Vyatta, så det finns en hel del likheter när det gäller hur uppdateringar och konfiguration hanteras, samt även CLI:t. VyOS har dock sett en massa utveckling sedan projektet skapades, medan EdgeOS mestadels har stått still.

Skrivet av monoleg:

Iaf oavsett vad man än väljer att köra med så är jag rätt säker på att PFsense/OPNsense/VyOS el openWRT kommer alltid vara bättre än allt annat som erbjuds till vanliga konsumenter oavsett om det är asus/tp-link/huawei el alla 100-tals märken som finns där ute. Kan inte låta bli och tänka på alla routrar som inte har tillgång till uppdateringar längre el helt enkelt inte är uppdaterade av användaren själva där folk resonerar "well det funkar, varför ska jag bry mig" sen visar det sig att routern är kapad och tillhör ett botnätverk el något i den stilen x)

Ja, det håller jag med om. De första tre är ett ypperligt sätt att få avancerad funktionalitet till ett rimligt pris. OpenWrt är ett utmärkt sätt att få en välfungerande mjukvara till konsumentroutrar och liknande, särskilt de med begränsad hårdvara. Det körs ju på diverse andra nätverksprylar också, exempelvis på en del PON transceivers och liknande samt har åtminstone historiskt varit grunden för en del tillverkares egen mjukvara. Jag betraktar det som ett väldigt viktigt projekt i ekosystemet av flera anledningar.

Skrivet av monoleg:

*Edit ja det stämmer, om du skall bygga ihop en PFsense burk så se till att du/ni har ett nätverkskort som stöds, regeln brukar vara (inte alltid ofc) satsa på ett intel nic så slipper man oftast mycket huvudvärk. Har köpt båda mina nic ifrån gg serverparts (inte via tradera, via hemsidan) har funkat väldigt bra.

Ja, på det sättet är det ju lite som när folk bygger en Hackintosh. Tycker dock att den typen av begränsningar är ett problem för ett nätverks-OS.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är en intressant utveckling. Vi får se om, och i så fall exakt hur detta i så fall sker. De har nämnt det lite för många gånger i olika sammanhang för att det ska vara ett skämt, även om de ursprungligen publicerade en bloggpost om det 1 april 2024. Det är också väldigt logiskt.

https://www.netgate.com/blog/pfsense-software-embraces-change...

Ja, hittar man något som funkar bra så fortsätter man ju gärna använda det.

Jag Läste igenom bloggposten nu på morgon kvisten, och ett par saker som jag inte tänkte på när du nämnde övergången först.
Tänkte inte riktigt på hur stort Linux dev community är och vilken stor fördel du har bara där, samt hårdvaru supporten kommer se helt annorlunda ut, så bara bra saker.

Skrivet av blunden:

Det är ju inte säkert att de helt överger FreeBSD, men med tanke på hur traditionella FreeBSD-baserade projekt och företag antingen gått över (TrueNAS Scale, där TrueNAS Core knappt utvecklas längre) eller breddar sig till Linux (Juniper JunOS Evolved) så är det nog smart att inte begränsa sig till FreeBSD.

Jo det stämmer bra, rätt kul och se hur utvecklingen har gått för TrueNas. När jag började kolla på TrueNas får några år sedan så var all fokus på Core och sakta men säkert tog Scale över. Och nu när man söker på egna NAS lösningar så dyker Scale upp överallt, har verkligen blivit publikfavoriten känns det som. Jättekul utveckling.

Skrivet av blunden:

Ja, VyOS är trevligt. Det har bara ett CLI dock, inget grafiskt gränssnitt, vilket många hemanvändare förmodligen inte är lika bekväma med. Kör det hemma för tillfället.

VyOS som projekt är visserligen betydligt nyare än pfSense och OpenWrt, men det är ju samtidigt en fork och vidareutveckling av Vyatta som funnits sedan tidigt 2000-tal.

Även EdgeOS som Ubiquiti använder på den legendariska EdgeRouter-serien är en fork av Vyatta, så det finns en hel del likheter när det gäller hur uppdateringar och konfiguration hanteras, samt även CLI:t. VyOS har dock sett en massa utveckling sedan projektet skapades, medan EdgeOS mestadels har stått still.

Japp, såg på distrowatch när jag kollade upp VyOS att det är forkat från Vyatta, har dock ingen erfarenhet av Vyatta, tror mitt intresse inte var där riktigt när Vyatta hade sina glansdagar el vad man ska säga, var nog allt för insnöad på andra saker x)

Angående VyOS är det bara rolling releases som är gratis? el har min virriga hjärna missat något?

Skrivet av blunden:

Ja, det håller jag med om. De första tre är ett ypperligt sätt att få avancerad funktionalitet till ett rimligt pris. OpenWrt är ett utmärkt sätt att få en välfungerande mjukvara till konsumentroutrar och liknande, särskilt de med begränsad hårdvara. Det körs ju på diverse andra nätverksprylar också, exempelvis på en del PON transceivers och liknande samt har åtminstone historiskt varit grunden för en del tillverkares egen mjukvara. Jag betraktar det som ett väldigt viktigt projekt i ekosystemet av flera anledningar.

PON, FSAN, ITU osv fifan min hönshjärna går på högvarv för tillfället, detta är ett sådant ämne man kollar upp en sak och 10 minuter senare har man 15 andra flikar öppna relaterade till ämnet och informationen tar aldrig slut. Tror jag valde fel karriär i livet, skulle nog snöat in på detta 20-30 år sedan x)

Skrivet av blunden:

Ja, på det sättet är det ju lite som när folk bygger en Hackintosh. Tycker dock att den typen av begränsningar är ett problem för ett nätverks-OS.

Begränsningar är alltid dåligt