Bör man pensionera en Asus RT-AC87U router från 2017?

Permalänk

Bör man pensionera en Asus RT-AC87U router från 2017?

Har en Asus RT-AC87U som jag köpte 2017. Den funkar helt OK för min användning och jag har inga problem med räckvidd eller hastighet. Vanligt Svenne-surfande, Netflix, Svt play och så grabben som spelar lite när han är hemma på besök.

Men så var det det där med säkerheten på en så pass gammal router. Kan det vara en riskfaktor?

Elgiganten rear Asus TUF AX4200 WiFi 6 för 995 Kr. Även den har väl ett par år på nacken men har fått mycket bra omdömen sett till priset. Har nån säkerhetsgrej de kallar AiProtection Pro, plus att räckvidden sägs vara bra. Det kunde förvisso vara en motivationsfaktor om WiFi räcker ut till garaget, men inget som jag prioriterar.

Är det värt att uppgradera nästan enbart av säkerhetsskäl?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att senaste firmware är från 2021 och det har varit en del säkerhetsproblem med Asus-routrarna sen dess så är det nog bra att byta till något nyare.
https://www.asus.com/se/supportonly/rt-ac87u/helpdesk_bios/

Permalänk

Har du kollat om du kan flasha den med OpenWRT?
https://openwrt.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av processengine:

Asus TUF AX4200 WiFi 6 för 995 Kr. Även den har väl ett par år på nacken men har fått mycket bra omdömen sett till priset. Har nån säkerhetsgrej de kallar AiProtection Pro, plus att räckvidden sägs vara bra. Det kunde förvisso vara en motivationsfaktor om WiFi räcker ut till garaget, men inget som jag prioriterar.

Är det värt att uppgradera nästan enbart av säkerhetsskäl?

Om det inte finns flera olika modeller med samma namn så är ASUS TUF AX4200 baserad på en plattform från MediaTek, vilket innebär att du sannolikt kommer kunna fortsätta uppdateringar från OpenWrt långt efter att ASUS själva slutat släppa officiella uppdateringar.

Om det är värt att uppgradera är upp till dig, men visst kan det finnas en poäng att göra det.

Skrivet av JärnetStrongrogg:

Alltid bra att kolla, ja. Denna verkar tyvärr som många andra routrar från ASUS vara baserad på en plattform från Broadcom dock, vilket brukar innebära en betydligt kortare livslängd eftersom WiFi-drivrutinerna för de flesta av dem inte är open source.

ASUS har en del MediaTek-baserade modeller som ur den synvinkeln är ett betydligt bättre val.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade sannolikt bytt den routern eller som absolut minimum satt en modern brandvägg framför om du idag inte har en dedikerad då det är vad som är den största risken med en gammal oupdaterad wifi-router.
För egen del så placerade jag en ny router framför mitt mesh nät med ax92-u när asus slutade med uppdateringar till dessa. Bor i en villa med typ en granne så jag inte så orolig för trådlösa attacker förvisso.

Permalänk
Skrivet av JärnetStrongrogg:

Tack för tipset! Nu har jag inte kollat men jag misstänker att det där går över min tekniska horisont...

Edit: Kollade men som jag tolkar det blir man utan WiFi. Det är tydligen begränsade möjligheter att trimma trotjänaren😥

Permalänk

Det kanske är en god idé att slanta upp en tusing för modernare grejor.

Permalänk
Medlem

Hade samma modell som dig OP. Byt, den är end of support aka död. Köpte själv en BE9300 TP-link, värt

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Gaming" märkning på en router. Känns riktigt oseriöst! Leksaksrouter!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag hade fortsatt köra med routern från 2917 om den fungerade bra. Den har väl WPA2-kryptering? För vanligt Svenssonsurfande, streaming och spelande så behövs väl ingen supersäkerhet?

Permalänk

Jag beställde från Elgiganten i går kväll men den är någon vecka bort. Kanske är onödigt när man bor i glesbygd, vad vet jag? Men samtidigt har jag gammal skrivare, TV, larm mfl uppkopplade grejor där man inte riktigt vet hur säkra de är. Jag är för okunnig för att kunna bedöma riskerna utifrån hushållets förutsättningar, så då tar jag denna kostnad och hoppas att den nya blir minst lika stabil som den befintliga.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

"Gaming" märkning på en router. Känns riktigt oseriöst! Leksaksrouter!

Ingen aning, kanske är för att det går att prioritera viss enhet så den får mest kapacitet? Inget jag kommer nyttja, jag valde den i o m gigantens kampanjpris, rekommendationen i PC för alla samt att jag googlade diverse tester där den ansågs mycket prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av processengine:

Ingen aning, kanske är för att det går att prioritera viss enhet så den får mest kapacitet? Inget jag kommer nyttja, jag valde den i o m gigantens kampanjpris, rekommendationen i PC för alla samt att jag googlade diverse tester där den ansågs mycket prisvärd.

@processengine

Den jag länkade har dubbla ram mängden "1Gb" mot den du tittar på på Elgiganten 512Mb.

Ram i en router är viktigt och 512Mb är rätt lite och det kan börja lagga och krångla och du kanske måste starta om den några gånger per dygn för att få det att fungera sömlöst.

Min asus rt-ax86s har 512Mb och jag har fått sätta så den startar om varje dygn då det börjar krångla och den låga ram mängden blir full när man kollar system övervakaren.

Här är en bild när den precis är omstartad.
Jag har beställt en med 1Gb ram nu som är påväg.

Mvh

Permalänk

Tycker det är tråkigt att asus fortfarande använder SMB1 när det finns SMB2 och 3.(Samba).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Installera OpenWRT och kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Installera OpenWRT och kör på!

Som redan påpekats så har den befintliga routern inget bra stöd för OpenWrt eftersom den är baserad på en Broadcom-plattform. Det är därför inget rimligt alternativ i detta fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Som redan påpekats så har den befintliga routern inget bra stöd för OpenWrt eftersom den är baserad på en Broadcom-plattform. Det är därför inget rimligt alternativ i detta fall.

Det stämmer, jag kollade fel!
Däremot verkar DD-WRT har firmware som ska fungera.
Man kan dra ner beta från i år till den routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det stämmer, jag kollade fel!
Däremot verkar DD-WRT har firmware som ska fungera.
Man kan dra ner beta från i år till den routern.

DD-WRT kan vara ett alternativ. Man är dock bunden till Broadcoms proprietära drivrutiner, vilket fortfarande brukar påverka livslängden i termer av uppdateringar förr eller senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör sista versionen av merlin på min rt-ax56u. Tydligen hade merlin gänget fixat de värsta hålen på min i allafall. Den får rulla ett tag till.
Man kan ju göra saker själv tex stänga av inloggning genom wan tex och använda adguard, vpn och liknande.
Även blocka enheter som kan utgöra en risk, jag blockar tex min qnap då de haft lite tvivelaktig säkerhet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har en ännu äldre AC86U som jag nu insett att jag också borde pensionera... har själv inget jättebehov av avancerade system, önskar bra räckvidd och schysst stabilitet. Ska man gå på en billigare router (som TS är inne på) och byta om ~3 år (typ Asusen AX4200 eller TP-link AX55?) eller gå på Ubiquiti (typ Unifi express eller dream 7)? Är inne på det första spåret, kan man behålla äldre meshnoder (har Asus sen innan) eller är de också säkerhetsrisker?

Edit: är mer inne på att köpa billigast möjlig wifi7-enhet som typ Asus RT BR58U (runt en tusing) och behålla tills den inte stöds längre, därefter se om jag har ett annat behov och ev uppgradera beroende på behov.

Permalänk
Medlem

Denna verkar rätt vettig btw, verkar inte ha stöd för Merlin, men utöver det känns den väl prisvärd och relativt ny (förhoppningsvis en stunds uppdateringar)? 1 Gb RAM är väl också bra och ovanligt för prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Denna verkar rätt vettig btw, verkar inte ha stöd för Merlin, men utöver det känns den väl prisvärd och relativt ny (förhoppningsvis en stunds uppdateringar)? 1 Gb RAM är väl också bra och ovanligt för prisklassen?

Ja den verkar riktigt bra för priset.

Permalänk
Moderator
Skrivet av T4kti:

Skrivet av Jubas:

Ja den verkar riktigt bra för priset.

Man får dock inte missa att den är dual-band och således saknar stöd för 6GHz Wifi.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man får dock inte missa att den är dual-band och således saknar stöd för 6GHz Wifi.

Nej precis, vet inte om jag behöver det. Vad är nästa steg upp, hur mycket mer kostar det att lägga till 6 Ghz?

Permalänk
Moderator
Skrivet av T4kti:

Nej precis, vet inte om jag behöver det. Vad är nästa steg upp, hur mycket mer kostar det att lägga till 6 Ghz?

Billigast efter en snabb sökning på prisjakt är Tenda RX27 Pro och TX27 Pro för strax över tusenlappen, men har ingen aning om de gör vettiga prylar.

Därefter kommer någon Acer och någon TP-link för runt 2000kr.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Billigast efter en snabb sökning på prisjakt är Tenda RX27 Pro och TX27 Pro för strax över tusenlappen, men har ingen aning om de gör vettiga prylar.

Därefter kommer någon Acer och någon TP-link för runt 2000kr.

Ahh, tänker jag väntar till Black Friday (Month numera..) och ser vad som dyker upp, har ögonen på Ubiquiti Dream 7 eller en billigare Asus/Tp-link som är hyfsat nylanserade för runt tusingen. Tack för input

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Ahh, tänker jag väntar till Black Friday (Month numera..) och ser vad som dyker upp, har ögonen på Ubiquiti Dream 7 eller en billigare Asus/Tp-link som är hyfsat nylanserade för runt tusingen. Tack för input

Telia har ett kanon pris på Asus BT8: https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8
Den har rätt chip så kan även köra Openwrt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Telia har ett kanon pris på Asus BT8: https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8
Den har rätt chip så kan även köra Openwrt.

Tack, verkar oslagbar för det priset, beställd!

Permalänk
Medlem

Varför laga något som inte är trasigt ?

Hade kört på och varit nöjd över att inte behöva köpa något onödigt

Visa signatur

here we go!