Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Inte omöjligt, men det är väl bakvänt att införa low power mode på systemnivå, om spelen ändå måste patchas med optimerade profiler om det nu kommer ytterligare en plattform.

Man kanske kan se det som en kombination. Spel i lågenergiläge och en kommande mer effektiv bärbara konsol. Inte så att man behöver använda sig av det nu, eller ens störa sig på att patcharna kommer. Det ligger bara där i förberedande syfte.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Man kanske kan se det som en kombination. Spel i lågenergiläge och en kommande mer effektiv bärbara konsol. Inte så att man behöver använda sig av det nu, eller ens störa sig på att patcharna kommer. Det ligger bara där i förberedande syfte.

Vad stort företag säger är en sak. Verkligheten är en annan.

Att ett skrupelfritt globalt super-kapitalistiskt företag bryr sig om miljön? Tillåt mig tvivla. Förklaringen ligger någon annanstans. PS6 handheld ligger närmast.

Permalänk
Medlem

Vet inte känns fortfarande långsökt att lägga in ett läge i varje spel som heter power saver och sedan måste byta namn med ny patch om det kommer en handhållen.

Sony uppger dessutom rätt "missvisande" (mix av PS4&PS5) siffror till GCVA .
PS5 CFI-1016B 134 kWh
vs
Xbox Series X 225 kWh
https://efficientgaming.info/efficiency/energy-efficiency
https://www.playstation.com/en-se/legal/ecodesign/
https://www.playstation.com/en-gb/corporate/playstation-and-t...

Lite som när man testar avgasutsläppen för bilar.
Sony i det här fallet kapar effekten 25% av tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vad stort företag säger är en sak. Verkligheten är en annan.

Att ett skrupelfritt globalt super-kapitalistiskt företag bryr sig om miljön? Tillåt mig tvivla. Förklaringen ligger någon annanstans. PS6 handheld ligger närmast.

Va? Jag pratade inte om miljön utan om ett förberedande energisparläge i kombination med den kommande bärbara PS6:an som i sig kommer vara mer energieffektivt byggd.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Rätt intressant hur alla konsoltillverkare träffas för att diskutera hur de ska förhålla sig till EU-direktiv om energi och reservdelar mm.
Uppenbart att det är press från EU.
https://efficientgaming.info/fileadmin/user_upload/Meetings/E...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Va? Jag pratade inte om miljön utan om ett förberedande energisparläge i kombination med den kommande bärbara PS6:an som i sig kommer vara mer energieffektivt byggd.

Visst. Men föregående inlägg handlade ju om miljön. Att det är därför det här läget kommer. Det tror inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst. Men föregående inlägg handlade ju om miljön. Att det är därför det här läget kommer. Det tror inte jag.

Det tror inte jag heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The Outer Worlds 2 fully leans into the Unreal Engine 5 feature set, even if the stylised art style isn't typical of the engine. The results are impressive on Xbox with three different but very solid visual modes. However, the experience on PlayStation 5 consoles definitely needs improvement in a number of areas.

Permalänk
Medlem

Har togglat av och på autouppdatering, startar om.

Likt förbannat laddar den aldrig ner systemprogramvaran automatiskt. Utan det ligger en uppdatering redo.

Som jag får trigga manuellt.

Spelpatcher triggas automatiskt.

Permalänk
Medlem

Developed by the original creators of the Burnout series, Wreckreation combines the thrill of high-speed arcade racing with the freedom to create and share your own tracks, challenges, and playgrounds.
Wreckreation will release on October 28th, 2025 on PC, PlayStation 5, and Xbox Series X|S.

Permalänk
Medlem

In-game elements newly added for “ELDEN RING Tarnished Edition” are also scheduled on other platforms as a paid digital release. Please note that this release date is also rescheduled to 2026.
https://www.fromsoftware.jp/ww/pressrelease_detail.html?tgt=2...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

<Uppladdad bildlänk>

Har togglat av och på autouppdatering, startar om.

Likt förbannat laddar den aldrig ner systemprogramvaran automatiskt. Utan det ligger en uppdatering redo.

Som jag får trigga manuellt.

Spelpatcher triggas automatiskt.

Ser inte ut som en speciellt stor uppdatering (funktionns mässigt), så de kanske inte pushar den lika snabbt som annars.
Detta är den första uppdatering som inte tagits hem så fort den fanns tillgänglig sedan jag skaffade PS5 Pro.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Jag låter aldrig PS5 autouppdatera. Då avslutar den spelet som man har i viloläge.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Konsolgrävare

Halo kommer till Playstation!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk

Ännu en indikator på att Xbox kommer ge upp sin egna hårdvara.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W11
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ännu en indikator på att Xbox kommer ge upp sin egna hårdvara.

Nej, de har bara bytt strategi... MS är inte intresserade av enskild plattform längre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

‘Ghost Of Yotei’ Outsold PS5 ‘Assassin’s Creed Shadows’ In Three Weeks, Says Report
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2025/10/24/ghost-of-yo...

Even if these estimates are not exact, wait another week or two, and Yotei will almost certainly be on top, regardless. This does not make Shadows a “failure,” but if these two games are going head to head, it’s clear there’s a winner in terms of player interest; it’s just that Yotei is very limited by PS5 hardware, something that seems to be bothering Sony more and more these days.

Det som är grejen med Xbox nu, de vill expandera till alla plattformar, för de tjänar mer pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Ser inte ut som en speciellt stor uppdatering (funktionns mässigt), så de kanske inte pushar den lika snabbt som annars.
Detta är den första uppdatering som inte tagits hem så fort den fanns tillgänglig sedan jag skaffade PS5 Pro.

Skrivet av iller:

Jag låter aldrig PS5 autouppdatera. Då avslutar den spelet som man har i viloläge.

Men funktionen är ju trasig.

Permalänk
Medlem

Nu är jag helt klar med Ghost of Yotei. Har gjort precis allt i spelet.Fantastiskt bra spel! Allt är roligt att göra.

Man blir stärkt i sitt val av plattform. Stolt är dock fel ord. Har svårt att bli stolt över multinationella kapitalistiska bolag. Men det ligger nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

‘Ghost Of Yotei’ Outsold PS5 ‘Assassin’s Creed Shadows’ In Three Weeks, Says Report
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2025/10/24/ghost-of-yo...

Even if these estimates are not exact, wait another week or two, and Yotei will almost certainly be on top, regardless. This does not make Shadows a “failure,” but if these two games are going head to head, it’s clear there’s a winner in terms of player interest; it’s just that Yotei is very limited by PS5 hardware, something that seems to be bothering Sony more and more these days.

Det som är grejen med Xbox nu, de vill expandera till alla plattformar, för de tjänar mer pengar på det.

Den där har två sidor. Å enda sidan vill man tjäna pengar ”på den andra sidan”. Men Xbox vet mer än någon vad som händer när man ger upp exklusivitet. Men det stora misstaget ligger några år tillbaka. När de började släppa spelen till pc day one. Det tror jag var ett enormt stort misstag.

Xbox har egentligen flera bra spel den här generationen. Men det finns få skäl att ha en Xbox. Jag tror att PS är mer försiktiga idag med att snabbt publicera sina spel på Steam än för 2 år sedan.

Permalänk
Medlem

Ninja Gaiden 4 sees Team Ninja co-develop with Platinum Games for a highly entertaining, super-smooth action game. Barring a visually deficient Xbox Series S port, this is an attractive, technically sound project that works on all systems - but is most recommended on PC and PS5 Pro.

Permalänk
Medlem

A new power saver mode is added to select first party PS5 titles, with Demon's Souls, Day's Gone Remastered - and more - gaining compatibility this week. This eco-friendly mode is part of Sony's drive to reduce greenhouse emissions first and foremost, and involves each developer custom-tuning each game to run at a lower power profile - often chopping power usage by 50% as a result. However, curiously, this mode's throttled CPU, GPU and memory bandwidth puts PS5 in a similar state - spec-wise - to some aspects of the rumoured upcoming PlayStation handheld. So is this our first sample of how games are being tweaked for a potential portable version in the future? Tom and Rich team up to sift through the evidence so far.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Men funktionen är ju trasig.

Vi får se när en större uppdatering kommer om den laddas hem automatiskt eller om den också ligger och väntar på manuell nerladdning.

Som jag sa alla tidigare firmware uppdateringa / kontroller uppdateringar har laddat hem automatiskt, denna var den första som inte gjorde det.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Sonic X Shadow Generations (Playstation 5)
286 kr
https://www.amazon.se/dp/B0D98GQKM9/?smid=ANU9KP01APNAG

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man får 20% på allt på Clas Ohlson med kod: PDT-3003-ME34-SKLS
Verkar gå att köpa det mesta inkl PSVR2 och annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Man får 20% på allt på Clas Ohlson med kod: PDT-3003-ME34-SKLS
Verkar gå att köpa det mesta inkl PSVR2 och annat...

Testade lite snabbt på en switch 2 pro kontroll och den funkade ej, inte ens som inloggad. Ser ut som en personlig engångskod?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Testade lite snabbt på en switch 2 pro kontroll och den funkade ej, inte ens som inloggad. Ser ut som en personlig engångskod?

De har tagit bort koden nu. Se dagens fynd-diskussionstråden...