Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Skrik-Austin är tillbaka med ny Pro revision

The New PS5 Pro is...Better?
https://www.youtube.com/watch?v=Kk3oxSQ_UwM

Undra om man kan få tag på nya fläkten någonstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skrik-Austin är tillbaka med ny Pro revision

The New PS5 Pro is...Better?
https://www.youtube.com/watch?v=Kk3oxSQ_UwM

Undra om man kan få tag på nya fläkten någonstans...

Tack för tips! Störig person indeed. Jobbigt att titta på.

Skillnad är alltså att den är minimalt mer effektiv, billigare för Sony att tillverka och det som egentligen skulle märkas för oss konsumenter är att fläkten har bättre ton med mindre high pitch.
Inget som motiverar uppdatering men kul att det inte är några försämringar iaf som det ofta är nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Tack för tips! Störig person indeed. Jobbigt att titta på.

Skillnad är alltså att den är minimalt mer effektiv, billigare för Sony att tillverka och det som egentligen skulle märkas för oss konsumenter är att fläkten har bättre ton med mindre high pitch.
Inget som motiverar uppdatering men kul att det inte är några försämringar iaf som det ofta är nuförtiden.

Alla versioner av PS5 är relativt tysta. Vilket inte betyder att de är helt tysta. Den teknologiska utvecklingen är nog lågt ifrån att få höga prestanda till tystnad.

Den som klagar på PS5 kan aldrig ha varit med så länge. Min gamla pc från 2005 lät som ett halvt jetplan.

Permalänk
Medlem

PS2 och PS3 var ett olidligt monster till att föra oljud.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

A brand new patch 1.30 lands on all current-gen consoles, with PS5 Pro in particular reaping the spoils with a new PSSR toggle, and also increased 60fps performance while using its ray tracing 'graphics' mode. The advantages speak for themselves, as Tom covers here, but there are a few limitations to consider also.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

PS2 och PS3 var ett olidligt monster till att föra oljud.

För att inte tala om Ps4 pro. Trodde den skulle lyfta varje gång man drog igång God of War, tror jag det va..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=WMUGc2KG8xU

A brand new patch 1.30 lands on all current-gen consoles, with PS5 Pro in particular reaping the spoils with a new PSSR toggle, and also increased 60fps performance while using its ray tracing 'graphics' mode. The advantages speak for themselves, as Tom covers here, but there are a few limitations to consider also.

Det spelet är alltid värt att spela igen. Har spelet om det flera gånger. Det är ett fantastiskt asgrymt tv-spel! För mig är det topp 10 någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

För att inte tala om Ps4 pro. Trodde den skulle lyfta varje gång man drog igång God of War, tror jag det va..

PS4 Pro är ljudlös jämfört med en OG PS3. Tycker faktiskt att PS4 Pro var ganska tyst i stil med vanliga PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

PS4 Pro var ganska tyst

Haha! Grannar tre gator bort kom och bad oss stänga av PS4 Pro för att dom inte kunde höra deras Tv på högsta volym.
Blev mycket bättre när jag bytte kylpasta men den var aldrig tyst.
Min PS5 har coil whining men inte jättemycket. Min PS5 Pro är ljudlös.
Tror det är lite av ett lotteri vad man får i alla generationer. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

PS4 Pro är ljudlös jämfört med en OG PS3. Tycker faktiskt att PS4 Pro var ganska tyst i stil med vanliga PS5.

Jag har haft alla original och kan faktiskt inte minnas att just den va SÅ högljud och definitivt inte mer än ps4pron. Men den va inte tyst direkt den heller. När jag sålde min 60gb så vet jag att den va hemskt högljud men o andra sidan hade jag aldrig rengjort den alls.. Fick ändå bra pengar för den då vet jag. Poppis med ps2-chippet.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Haha! Grannar tre gator bort kom och bad oss stänga av PS4 Pro för att dom inte kunde höra deras Tv på högsta volym.
Blev mycket bättre när jag bytte kylpasta men den var aldrig tyst.
Min PS5 har coil whining men inte jättemycket. Min PS5 Pro är ljudlös.
Tror det är lite av ett lotteri vad man får i alla generationer. 😀

Måste va det, min PS4 Pro var tystare än mitt nätagg i datorn.

Min OG PS3 låter mer med fläkten på 35% än vad min dator gör med alla 15 fläktar på 100%.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Experience Avatar: Frontiers of Pandora from a new perspective: Third-Person Mode, New Game+, and more, available in the next game update on December 5, 2025.

Permalänk
Medlem

Days Gone Remastered Patch 1.036.180 (October 20, 2025)
Adds compatibility for Power Saver mode on PS5 and PS5 Pro.
https://support.bendstudio.com/hc/en-us/articles/457748914596...

Börjar nog allt mer tro att Sony bara gör detta för att godhetssignalera så de slipper miljökritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Börjar nog allt mer tro att Sony bara gör detta för att godhetssignalera så de slipper miljökritik.

Nej det är det ju inte alls. Det är förberedelse inför PS6 handheld.

Har du måhända lyssnat på någon amerikansk streamer? Är Asmoldgold ute och svingar igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Spekuleras väl att detta har att göra med en kommande handhållen enhet. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Spekuleras väl att detta har att göra med en kommande handhållen enhet. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Nu drar den 90-100w i power save så inga av argumenten verkar vettiga, och varför ska allmänheten "testköra" det ens på PS5 om det ska funka på en handhållen utan streaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu drar den 90-100w i power save så inga av argumenten verkar vettiga, och varför ska allmänheten "testköra" det ens på PS5 om det ska funka på en handhållen utan streaming?

Eller så tycker Sony att det duger med 20 minuter batteritid på sin handhållna enhet?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nej det är det ju inte alls. Det är förberedelse inför PS6 handheld.

Du menar att man måste tränas som Playstationägare redan nu att det finns ett power save-läge som blir ett normalläge på en handhållen enhet?
Det räcker väl med att släppa patch när det väl finns en handhållen konsol.

Det verkar ju oerhört långsökt att detta är en testbänk för PS6.
Alla utvecklare har devkits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eller så tycker Sony att det duger med 20 minuter batteritid på sin handhållna enhet?

Lanseras med Powerstation-ryggsäck... nu med 100h batteritid för 1000 dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Lanseras med Powerstation-ryggsäck... nu med 100h batteritid för 1000 dollar

Som dessutom måste vara ansluten med kabel till väggen för att fungera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du menar att man måste tränas som Playstationägare redan nu att det finns ett power save-läge som blir ett normalläge på en handhållen enhet?
Det räcker väl med att släppa patch när det väl finns en handhållen konsol.

Det verkar ju oerhört långsökt att detta är en testbänk för PS6.
Alla utvecklare har devkits.

Utvecklingen av PS6 handheld är i full sving just nu. Jag tycker att det ör rimligare att anta att Sony gärna vill ha data än att de känner trycket av miljöpartistiska ideal. Det låter för konspiratoriskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Utvecklingen av PS6 handheld är i full sving just nu. Jag tycker att det ör rimligare att anta att Sony gärna vill ha data än att de känner trycket av miljöpartistiska ideal. Det låter för konspiratoriskt.

Data på vad?
Någon av er som förespråkar att power save mode på PS5 är en testbänk för handhållen måste ju kunna förklara varför och hur den funktionen påverkar en handhållen.
Men ingen lyckas...
Dessutom säger Sony bokstavligen att det är av miljöskäl, men uppenbart är det konspiratoriskt att neka till detta.

Permalänk
Medlem

Black Myth: Wukong, har man nu tagit bort lumen för att nå 60 fps. wtf
https://www.youtube.com/watch?v=WhQ5289lBWY&t=1888s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Data på vad?
Någon av er som förespråkar att power save mode på PS5 är en testbänk för handhållen måste ju kunna förklara varför och hur den funktionen påverkar en handhållen.
Men ingen lyckas...
Dessutom säger Sony bokstavligen att det är av miljöskäl, men uppenbart är det konspiratoriskt att neka till detta.

https://www.vice.com/en/article/new-ps5-update-may-have-quiet...

Permalänk
Medlem

98W är ju galet hög förbrukning när det gäller handhållna enheter. Där krävs det snarare en förbrukning på max 10W-30W för att vara användbart med batteri. Så att begränsa PS5 till ca 100W är rätt poänglös testbänk för en handhållen enhet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Enda rimliga förklaringen i sådana fall är att Sony planerar att göra en hybrid-PS5 (Switch) och lyckas på något sätt få ner förbrukningen i framtida SoC.
I dockat läge måste den ju klara köra PS5 som vanligt.
Varför man behöver lansera funktionen redan nu är dock oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Enda rimliga förklaringen i sådana fall är att Sony planerar att göra en hybrid-PS5 (Switch) och lyckas på något sätt få ner förbrukningen i framtida SoC.
I dockat läge måste den ju klara köra PS5 som vanligt.
Varför man behöver lansera funktionen redan nu är dock oklart.

För att redan nu börja få upp kompatibilitet så att när maskinen kommer så finns det så många spel som möjligt som stödjer den.
Sen när det gäller förbrukning så är det nog inte tänkt att det ska vara en PS5 SoC som sitter i maskinen utan något mycket modernare som är kompatibelt med PS5 och som kan få ner strömförbrukningen ännu mer genom olika effektiviseringar. Jag har väldigt dålig koll på tekniken men det är mitt antagande, vet inte hur realistiskt det är men har för mig att när PS5 lanserades så gjordes tester och den drog mindre ström en PS4 när man körde PS4 spel på den.

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

För att redan nu börja få upp kompatibilitet så att när maskinen kommer så finns det så många spel som möjligt som stödjer den.
Sen när det gäller förbrukning så är det nog inte tänkt att det ska vara en PS5 SoC som sitter i maskinen utan något mycket modernare som är kompatibelt med PS5 och som kan få ner strömförbrukningen ännu mer genom olika effektiviseringar. Jag har väldigt dålig koll på tekniken men det är mitt antagande, vet inte hur realistiskt det är men har för mig att när PS5 lanserades så gjordes tester och den drog mindre ström en PS4 när man körde PS4 spel på den.

/Viktor

Inte omöjligt, men det är väl bakvänt att införa low power mode på systemnivå, om spelen ändå måste patchas med optimerade profiler om det nu kommer ytterligare en plattform.