Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Testade Hogwarts Legacy och blev väldigt glatt överraskad av hur bra dt fungerar på den ganska modesta hårdvaran. Blir ständigt överraskad av portningar på den här lilla konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Testade Hogwarts Legacy och blev väldigt glatt överraskad av hur bra dt fungerar på den ganska modesta hårdvaran. Blir ständigt överraskad av portningar på den här lilla konsolen.

Dock oacceptabelt pris. Det får mig att bli skeptisk till den här generationen. Ska alla gamla spel som får uppdateringar bli fullprisspel?

Redan innan det finns det egentligen få skäl att spela dessa spel på Nintendos hårdvara

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av EdvinR:

Dock oacceptabelt pris. Det får mig att bli skeptisk till den här generationen. Ska alla gamla spel som får uppdateringar bli fullprisspel?

Redan innan det finns det egentligen få skäl att spela dessa spel på Nintendos hårdvara

Jag vet inte om jag håller med om att det är oacceptabelt men visst är det dyrt. Det ligger väl i linje med typ alla spel som är släppta hitills på Switch 2. Sen är jag en dålig måttstock för prissättning på spel, jag köper om titlar om jag gillar dom, ibland köper jag spel både digitalt och fysiskt om jag verkligen gillar dem för att ha ett exemplar på hyllan. Cyberpunk 2077 har jag köpt på alla plattformar där det säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag vet inte om jag håller med om att det är oacceptabelt men visst är det dyrt. Det ligger väl i linje med typ alla spel som är släppta hitills på Switch 2. Sen är jag en dålig måttstock för prissättning på spel, jag köper om titlar om jag gillar dom, ibland köper jag spel både digitalt och fysiskt om jag verkligen gillar dem för att ha ett exemplar på hyllan. Cyberpunk 2077 har jag köpt på alla plattformar där det säljs.

Klart att det inte är OK. Spelet på NS1 ser ut som skit och det ör tveksamt om spelet alls skulle ha kommit till plattformen. EA har tagit betalt för något som redan var en undermålig produkt. Att då ta extra betalt när spelet äntligen får OK prestanda på plattformen är inte OK.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Till release = runt release Senaste har varit 1-3 dagar efter. Men de har bra priser i alla fall.

Äre så? Nåväl det är åtminstone billigare än andra och fri frakt så det är plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Äre så? Nåväl det är åtminstone billigare än andra och fri frakt så det är plus.

Vet inte om det går snabbare om man bor i Malmö eller Göteborg, men för mig i Stockholm är det mer regel än undantag att det kommer efter. Tråkigaste är ju när de missar innan helgen och det kommer måndagen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av EdvinR:

Klart att det inte är OK. Spelet på NS1 ser ut som skit och det ör tveksamt om spelet alls skulle ha kommit till plattformen. EA har tagit betalt för något som redan var en undermålig produkt. Att då ta extra betalt när spelet äntligen får OK prestanda på plattformen är inte OK.

Det är väl till at börja med inte EA utan WB. Sen förstår jag inte vad titeln på Switch har med Switch 2 att göra? Spelet ser ut som skit på Switch, precis som de flesta tyngre spel på Switch gör. Menar du att de skulle prissatt det lägre på den nya plattformen för att det flöt dåligt på den gamla plattformen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är väl till at börja med inte EA utan WB. Sen förstår jag inte vad titeln på Switch har med Switch 2 att göra? Spelet ser ut som skit på Switch, precis som de flesta tyngre spel på Switch gör. Menar du att de skulle prissatt det lägre på den nya plattformen för att det flöt dåligt på den gamla plattformen?

De skulle inte ha släppt spelet alls på Nintendo Switch eftersom plattformen inte kan leverera spelet i acceptabel prestanda. När de trots allt släppte spelet på Switch borde uppdatering till NS2 vara gratis. Absolut.

Permalänk
Medlem

Ni kan köpa Hogwarts till switch 1 och sedan uppgradera till switch 2. Blir betydligt billigare än att köpa switch 2-versionen direkt.

Permalänk
Medlem

En tanke bara:

Varför visas avataren i vänstra hörnet i online-spelen som ingår i expansion pack? Tycker att det är väldigt störande. Särskilt nu när det finns ett fantastiskt CRT-filter för SNES-spelen. Det där är störande och helt onödigt. Ibland fattar man inte vad Nintendo håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Dlss är fantastiskt bra! Gamechanger på sw2. När fsr 4 blir ”standard” på konsoler framöver kommer bildkvaliten och framerate förhoppningsvis bli markant bättre. Mjukvaran är framtiden för ny hårdvara framöver, inte rå prestanda till dyra priser.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Vet inte om det går snabbare om man bor i Malmö eller Göteborg, men för mig i Stockholm är det mer regel än undantag att det kommer efter. Tråkigaste är ju när de missar innan helgen och det kommer måndagen.

Fan om den inte kommer torsdag eller fredag kommer jag bli less faktiskt 🙄 sist jag beställde zelda totk så leverera postnord veckan efter. Samma sak hände med DK bananza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Ni kan köpa Hogwarts till switch 1 och sedan uppgradera till switch 2. Blir betydligt billigare än att köpa switch 2-versionen direkt.

Låna/köp begagnad fysisk kopia, köp Hogwarts Legacy Switch 2 till rabatterat pris, lämna tillbaka/sälj vidare. Voila!

Permalänk
Medlem

Jag låna Hogwarts legacy på biblioteket och sen betala ~110kr för tvåan. Med det i åtanke och att jag aldrig spelade det på NS1 tidigare så ser jag inga problem med spelet för min del.

Permalänk
Medlem

DF sågar NS2:s skärm. Och jag känner bara okej okej. Men jag märker inte av det här.

Känner exakt samma sak som inför PS Portal. Tycker det här faktiskt påverkar min inställning till DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

DF sågar NS2:s skärm. Och jag känner bara okej okej. Men jag märker inte av det här.

Känner exakt samma sak som inför PS Portal. Tycker det här faktiskt påverkar min inställning till DF.

Den är sämre än den i Switch OLED, om du bryr dig om det eller inte är väl inte DFs fel?

Skärmen är absolut det sämsta med Switch 2 och jag kommer köpa en OLED variant om det kommer dag 1, de kunde kört med en FALD eller nått men att klassa den skärmen i Switch 2 som HDR skärm utan någon local dimming är missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Din inställning påverkas till DF istället för Nintendo? Det är inte DF:s fel att Nintendo snålar in som vanligt på hårdvaran och släpper en skräpskärm år 2025 för att kunna mjölka en OLED-produkt senare i livscykeln. För övrigt är det inte bara Nintendo som håller på så här utan även Sony har börjat med liknande grejer (PS5 Pro levereras utan Blu-ray spelare) men det är off-topic.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Den är sämre än den i Switch OLED, om du bryr dig om det eller inte är väl inte DFs fel?

Skärmen är absolut det sämsta med Switch 2 och jag kommer köpa en OLED variant om det kommer dag 1, de kunde kört med en FALD eller nått men att klassa den skärmen i Switch 2 som HDR skärm utan någon local dimming är missvisande.

Har hört flera klagomål på skärmen, men jag har inga problem med den. Tycker spelen ser riktigt bra ut och föredrar den före min förra Switch OLED.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Alltså jag tycker att det känns som skärmen på switch 2 typ ghosta eller smeara lite. Kan inte riktigt sätta ord på det men nånting känns väldigt off jämfört med steam deck / switch 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Alltså jag tycker att det känns som skärmen på switch 2 typ ghosta eller smeara lite. Kan inte riktigt sätta ord på det men nånting känns väldigt off jämfört med steam deck / switch 1

japp, det är tyvärr långsam uppdateringen på skärmen, märkte i Z-A hur extremt tydligt det blir om man vickar kamera fram och tillbaka typ, misstänker det gäller typ samtliga spel om man kör bärbart. Så illa att inga recensenter fick testa innan så det kunde bli iaf allmänt känt före release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad betyder ”bättre”? Jag har både en NS oled och NS2, och jag föredrar den högre upplösningen i NS2 mer än oled. Trots nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vad betyder ”bättre”?

Men nu var det ju inte dina preferenser av upplösning som togs upp som diskussionsämne, utan rörelseoskärpa, kontrast och ljusstyrka som är sämre än OLED
Gillar du skärmen är det väl bra, men objektivt sett är det usla resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Men nu var det ju inte dina preferenser av upplösning som togs upp som diskussionsämne, utan rörelseoskärpa, kontrast och ljusstyrka som är sämre än OLED
Gillar du skärmen är det väl bra, men objektivt sett är det usla resultat.
https://www.youtube.com/watch?v=AB67B8LCorI

Klippet du länkade till är ju mkt mer nyanserat än ditt inlägg. Och mkt mer nyanserad än DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Klippet du länkade till är ju mkt mer nyanserat än ditt inlägg.

Det är inget fel på mitt inlägg och även de tar även upp det.
https://www.youtube.com/watch?v=Iw0I7epQQGA
Det finns ingen som kommer argumentera att en refresh rate på 33.3ms är på 60hz skärm är vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är inget fel på mitt inlägg och även de tar även upp det.
https://www.youtube.com/watch?v=Iw0I7epQQGA
Det finns ingen som kommer argumentera att en refresh rate på 33.3ms är på 60hz skärm är vettigt.

Det enda jag skrev var att klippet är mer nyanserad.

Notera att jag aldrig har skrivit att DF hade ”fel”, eller att skärmen är den bästa någonsin. Bara att deras perspektiv är begränsad.

Nintendo är en familjeorienterade plattform som ska säljas i många miljoner exemplar. Barn och vanliga familjer märker inte av de där defekterna. Jag själv är inte känslig för nackdelarna DF påtalar.

Provkör man en Golf kan man inte förvänta sig en Ferrari. Angående prestanda är det verkligen så med Nintendo. Det har alltid varit så med Nintendo sedan NES-tiden. Vem kan bli förvånad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Nån som kan spela plants vs zombies replanted på switch 2 idag? Skulle släppas idag men jag kan inte spela det, står fortfarande som planned release 23/10..?

Såg precis att Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville äntligen är fixat för Switch 2.

https://www.nintendo.com/en-gb/Games/Nintendo-Switch-games/Pl...

Känns även som en bump i upplösning, då det såg ganska hemskt ut på Switch 1. Känns dock som låst till 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Värt att notera är att nya spel på japanska eshopen går för strax under 500sek, för switch 2 versionerna, så det är galet hög markup här speciellt med starkare svensk krona än yenen är.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera några familjespel som fungerar tillsammans med de yngre barnen (5-8 år?). Tanken är att köpa bundlen med Mario Kart. Sen vet jag att jag själv var väldans glad i Kirbys Adventure på 8-bitars när jag själv var i denna ålder. Är den moderna Kirby något att hänga i granen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiloe:

Någon som kan rekommendera några familjespel som fungerar tillsammans med de yngre barnen (5-8 år?). Tanken är att köpa bundlen med Mario Kart. Sen vet jag att jag själv var väldans glad i Kirbys Adventure på 8-bitars när jag själv var i denna ålder. Är den moderna Kirby något att hänga i granen?

Spelade med ett av mina syskonbarn och bror härom dagen, testade kirbys adventure men syskonbarnet fastnade mest för de bästa kirbyspelet på konsolen även om det har lägre framerate, kirby star allies (mycket mer content än de andra 2 större kirbyspelen på switch). Han föredrog det framför både astro bot(som han hade kul med) och mario kart world (som han i princip inte ville spela alls). Mycket mer man kan göra med kirbys förmågor i det(tex kombinera svärd med eld tex), gjort för co op men också väldigt mycket omspelbarhet vilket är nice.

Sen finns ju massa mariospel med, personligen är 3d world kanske bästa för co op men tror oavsett vilket att de säkert skulle hitta något de gillar oavsett vilket.

Har de äldre lite spelvana så är båda 2d donkeykongspelen bra, tropical freeze är nog bästa plattformaren som finns, men det är också hyfsat svårt så kanske inte något du ger till någon som har problem med kontrollerna.

Permalänk
Medlem

Det blev en 8bit Ultimate 2 kontroller för mig. Jag övervägde Nintendos egna pro 2 men tycker inte att det motiverar 450 sek extra.

R4 och L4 är inte samma knappar väl som knapparna på baksidan väl? Man kan väl helt och hållet mappa om så att A B Y X hamnar där?