Permalänk
Medlem

Köpråd LG tv 65"

Hej!

Var inne på att köpa en lg c4 men ser till min besvikelse att den verkar vara slut i princip överallt.
Skulle ni rekommendera en b4/b5 eller c4?
Kommer användas till film, serier, sport samt gaming på konsol.

Permalänk
Medlem

Det är ju för att C5 ersätter så det borde väl vara den närmsta ersättaren.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ja, C4 verkar i princip vara slut nu vilket var förväntat.

Mitt råd är att vänta ett par veckor tills Black Friday-perioden drar igång. Då kommer C5-modellerna få sina första stor prissänkningar för året.
Exakt vad en 65" kommer kosta får vi se men jag gissar någonstans i spannet av 17-19k beroende på återförsäljare.

LG själva brukar ha en del trevliga rabatter genom rabattkoder så värt att hålla utkik i "Dagens Fynd"-tråden kommande period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Såg att det finns några c4 kvar på någon sida för ca 15.500. b5 verkar ha 600 nits och c4 1000. Det är väl den största skillnaden jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Ja, C4 verkar i princip vara slut nu vilket var förväntat.

Mitt råd är att vänta ett par veckor tills Black Friday-perioden drar igång. Då kommer C5-modellerna få sina första stor prissänkningar för året.
Exakt vad en 65" kommer kosta får vi se men jag gissar någonstans i spannet av 17-19k beroende på återförsäljare.

LG själva brukar ha en del trevliga rabatter genom rabattkoder så värt att hålla utkik i "Dagens Fynd"-tråden kommande period.

Lyckats hitta en b5 för 14000 och någon enstaka c4 finns kvar för ca 15500

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Aa jag vet men har inte lust att lägga 30k på en tv utan tänkte mer 15 ish som smärtgräns:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sel:

Såg att det finns några c4 kvar på någon sida för ca 15.500. b5 verkar ha 600 nits och c4 1000. Det är väl den största skillnaden jag sett

Ska du väggmontera den så har Inet har oxå 65 G4 med väggfäste och ingen fot för 22'

https://www.inet.se/produkt/2225774/lg-65-oled65g4-evo-4k-sma...

Permalänk
Medlem

Vänta nån vecka tills BF. Då lär du kunna fynda bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Jag köpte tyvärr en OLED 65:a Evo C54 C5 för ett tag å för det priset 30.000 kr får man: En nerbantand fjärr (finns plats för femtioelva knappar till).

Volym*/kanal knapparna är 2 hårda streck att trycka på.

* = Tryck "Upp" för höja volymen å "Ner" för sänka volymen. Samma på kanal "strecket".

Finns inga separata "Play/Paus knappar" på fjärren, "Ok knappen" är Play/Paus.

På bl.a Disney + appen (körs på 4K Apple TV, kör med den sk TV:ns fjärr) funkar "Bakåt knappen" även som Play/Paus knapp. Så när pausat filmen/serien å vill avsluta, trycker man då på "Bakåt knappen" så startar filmen/serien igen.

webOS 25, gjort av riskorn rökande idioter, är alldeles för invecklat/bökigt gjort.

AI:n (morr, gnäll, hatar skiten) går att stänga av (tack å lov, jag har stängt av allt).

Bilden är bra.

Detta är ingen Premium TV i mitt tycke snarare nått katten har släpat in.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Är också ute efter att införskaffa en 65" lg denna black friday. Under 20k hade jag tänkt, men vill ju gärna få så bra tv som möjligt, samt att den måste väggmonteras, så gärna en "platt" variant. Någon som kan rekommendera vilken/vilka modeller jag skall hålla utkik efter, och vad som är rimlig prisnivå?
Skall användas både för film/tv och för att spela switch2 på.

Permalänk
Medlem

@Jaw_B: LGs G-serie är deras top tier modell och är den mest ljusstarka och tunnaste modellen men där kommer din budget sannolikt spricka. G4-modellerna (2024) verkar i princip slut men de få som är kvar verkar toucha ~20k-strecket. Personligen skulle jag inte beställa från "www.e-ville.com" iaf.

65" G5-modellerna (2025) tror jag definitivt inte kommer landa under <20k och då är det C5-serien som är nästa steg. Som skrivet ovan tror jag dessa kommer landa någonstans i intervallet 17-19k när Black Friday-priserna lanseras officiellt om några veckor.

Alla moderna platt-TV är lämpliga för väggmontering. G-serien är mest "platt" men C-serien såklart inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Jaw_B: LGs G-serie är deras top tier modell och är den mest ljusstarka och tunnaste modellen men där kommer din budget sannolikt spricka. G4-modellerna (2024) verkar i princip slut men de få som är kvar verkar toucha ~20k-strecket. Personligen skulle jag inte beställa från "www.e-ville.com" iaf.

65" G5-modellerna (2025) tror jag definitivt inte kommer landa under <20k och då är det C5-serien som är nästa steg. Som skrivet ovan tror jag dessa kommer landa någonstans i intervallet 17-19k när Black Friday-priserna lanseras officiellt om några veckor.

Alla moderna platt-TV är lämpliga för väggmontering. G-serien är mest "platt" men C-serien såklart inga problem.

Ökade budgeten något och slog faktiskt till på en g4 som inet sålde ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Personligen skulle jag inte beställa från "www.e-ville.com" iaf.

Jag beställde från e-ville en G4 77" och hade den hemma 3 dagar senare i perfekt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Jag beställde från e-ville en G4 77" och hade den hemma 3 dagar senare i perfekt skick.

Skönt att det fungerade fint för dig! Läst runt en del och väldigt blandade recensioner samt att återförsäljaren är baserad i Finland(?) om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Stort tack för info. Men är det inte årets modeller, dvs G5 som man normalt rear ut under black friday och framåt, inför nästa års modell? Eller har jag helt missat poängen? Ser väldigt nice ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Stort tack för info. Men är det inte årets modeller, dvs G5 som man normalt rear ut under black friday och framåt, inför nästa års modell? Eller har jag helt missat poängen? Ser väldigt nice ut

Precis, årets modeller dvs C5, G5 osv brukar få sina första större prissänkningar start Black Friday. Sedan brukar modellerna gradvis bli billigare kommande månader / halvår eller tills de säljer slut. Så ser cykeln ut för TV-priser och har gjort länge.

Nu verkar LGs 2024-modeller (C4,G4) haft ovanligt stora lager alt. sålt lite sämre så dessa har tills nyligen gått att köpa men LG vill givetvis start just BF pusha och primärt sälja 2025-modellerna.

Äldre artikel på ämnet men fortfarande applicerbart:
https://www.sweclockers.com/artikel/25587-teknikstund-kop-int...

Permalänk
Bildexpert 📺

Om jag minns rätt var statistiken att mer än hälften av alla TV i norden såldes under fjärde kvartalet, dvs Black Friday och reorna runt jul. Till slut lär sig köparen att man alltid kan vänta in Q4 och köpa en ny TV för halva priset mot vad den hade ett halvår tidigare. Eller så köper man förra årets TV ett år senare för halva priset. Alla bara väntar på lägre priser.

Detta är förstås ett problem för branschen (men skyll er själva branschfolket) som ska driva affärsverksamhet över ett helt kalenderår. Därför har man senaste åren mer och mer gått över till att i korta perioder ha kampanjer med 25–50% lägre priser även på nya modeller bara månader efter lansering. Det blir också mer och mer så att samma TV kan köpas under olika beteckningar för att det ska bli svårare att jämföra priser och svårare att hävda prisgarantier. Det är enkelt som butik att skryta om prismatchning och sedan ha ett utbud där man är alldeles ensam om att sälja modellen under en viss beteckning.

Andra tillverkare, särskilt Sony och Panasonic, går en annan väg och undviker reor och drastiska kampanjer. Men då säljer de heller kanske inte lika mycket eftersom det mer sällan går att få "en bra deal" på deras modeller. När alla förväntar sig halv priset bara man tajmar köpet så hoppar man kanske över dessa tillverkare som inte är med i racet om reor. Uppenbart från forumets alla inlägg är att man har ett inlärt beteende om att just fynda till den grad att man hellre köper en TV baserat på "fyndet" snarare än att man köper den rätta produkten.