Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

windows boot problem :/

Permalänk
Medlem

windows boot problem :/

Hej!
Min hårddisk slutade fungera för några dagar sen, så jag testade formatera om den från Windows, men de gick inte! så jag använde Windows xp skivan och tog bort partitionen från Windows xp "boot meny" så börjades windows xp installeras på den andra hårddisken. Så jag lät de gå, och boota upp datorn efter ett tag.
då fick man upp en screen där de stod:

Välj vilket operativsystem som ska startas:

Microsoft Windows XP Professional
Microsoft Windows XP Professional

Använd upp- och nedpilarna om du vill flytta markeringen.
Tryck därefter på retur.

Hårddisken visade sig vara sönder så jag tog bort den från datorn. Men jag får upp samma meddelande! fast jag kör bara med en hårddisk!
Om jag trycker på den översta Microsoft Windows XP Professional så får jag upp ett till meddelande där de står: De gick inte o starta windows för att hårrdisken e frånkopplad ir nåt sånt :/

Men om jag trycker på den nedersta microsoft windows så funkar skiten!.

Så hur ska jag göra för att få bort denna screen, så datorn bootar upp vanligt...?

Permalänk
Medlem

egenskaper för den här datorn - avancerat - start och återställning - redigera.

Så här ser den ut på min:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Skulle tippa på att du har två st under [operating systems], isf får du ta bort den ena, se bara till att ta bort rätt, tar du fel så kan du nog inte starta datorn sen (utan att typ reparera installationen då)

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk

Det där problemet har ja också....så tack
Men jag har två till det första är att ja använde en win98 startdisk,
när jag formaterade...men nu går det inte att starta datorn med en cd skiva i...det andra är att jag vill inte att hårdiske ska va uppdelad, för det känns ganska onödigt..
Tack på förhand..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon
egenskaper för den här datorn - avancerat - start och återställning - redigera.

Så här ser den ut på min:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Skulle tippa på att du har två st under [operating systems], isf får du ta bort den ena, se bara till att ta bort rätt, tar du fel så kan du nog inte starta datorn sen (utan att typ reparera installationen då)

Yepp du hade rätt! har två stycken operating systems! ska testa ta bort ena imorgon! tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Kan man se vilken partition man ska ta bort? C:/windows partitionen ska jag behålla!, den andra partionen från den trasiga disken skulle bort...

[boot loader]
timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort det alternativ som inte fungerar, de står i samma ordning i filen som i menyn när man startar. Se även till att ändra default till någon som finns kvar i listan.
För övrigt har detta tagits upp i FAQ:n

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ta bort det alternativ som inte fungerar, de står i samma ordning i filen som i menyn när man startar. Se även till att ändra default till någon som finns kvar i listan.

ok. tack för hjälpen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Nu har jag gjort de... så här ser de ut nu:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]

Men nu när jag startar om så får jag upp samma screen fast nu får jag välja mellan

Microsoft windows XP professional
Windows (standard)

Du sa att man skulle ändra default till något annat som finns kvar på listan... hur menar du?
såhär: (sätta ditt en 0 istället för en 1:a

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0 <-----------------)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]

Permalänk
Hedersmedlem

Med något som fanns kvar på listan menade jag en av ARC-sökvägarna som fanns kvar, nu har du ju bara en så pilla in det samma.
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
Minns nu inte om bootväljaren ändå kommer visas, i så fall tar du och ställer timeout till 0.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Yihaa! hade samma problem,tog bort dom två översta (hade 3) ..hoppas det funkar nu...har inte rebootat än

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Yihaa! hade samma problem,tog bort dom två översta (hade 3) ..hoppas det funkar nu...har inte rebootat än

du tog säkert bort fel :P. isf blir det ett helvete ska du veta

Permalänk
Medlem

tog bort rätt...tror du inte jag har koll eller?!

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X