Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ca6
Ja, det låter vettigt.
Först hade jag tänkt mig att köpa ett MSI Neo 875, men sen läste jag att om instabilitetsproblemen, och att folk rekommenderade IC7/IC7-G istället...men efter att ha läst Abit-forumet så tvekar jag på det kortet med (MIC-problemen är inte så farliga, men boot-störningarna och dom felaktiga temp-sensorerna verkar jobbiga). Så en kompis som också ska köpa nytt rekommenderade Lanparty-kortet. Det verkar vara rätt bra, men NB-kylaren verkar lite i underkant.

Nu har DFI även ett nytt 875-kort på G, som på pappret ser identiskt ut med Lanparty, men förmodligen kommer utan neon-kontakter och bärsele. Jag hittade priser i Australien, och det verkar landa runt 1600-1700:-, vilket gör det riktigt intressant. PCB vet dock inte när det kommer till Sverige.

Det har ju varit mycket skriveri och hypande när det gäller Abits kort. Själv har jag tre stycken hemma för test och alla funkar kanonbra. Jag har däremot inte provat mic. Boot och temp har jag däremot inte haft problem med. En viss fördröjning när man trycker på knappen kan man märka men inget som stör. Detta var från början ett större problem men fixades via biosuppdateringar. Fick i går ett nytt Asus P4C800-E DeLuxe som jag precis riggat i och börjat köra. Har kommit upp till 260MHz på bussen redan (P4 2,6c) och kommer att fortsätta försöka. 260MHz var dessutom siffran där Abit IC7-G inte ville längre. Så kommer jag längre med Asus kortet så får det nog sitta kvar.

Har nästan alltid kört med Asus och ett par MSI tidigare. MSI har jag aldrig varit riktigt nöjd med men Asus har jag alltid gillat. Tills man kom med P4C800 DeLuxe (utan -E). Ett bottennapp när det gäller features och utrustning. Tyckte inte riktigt om bios heller (AMI). Därför provade jag Abit och har hittils tyckt dom funkat kanon. Nu kanske mitt förtroende ökar för Asus när jag provat det nya kortet. Kanske något du kan tänka dig om du är osäker på Abit?? Jag kommer testa ett tag så får vi se hur det går.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Argh!! ..

Tack för åsikterna...men nu blir jag osäker igen..

Finns det inget riktigt bra kort eller vadå ? .. alla kort har sina nackdelar, men så e det väl med allt..

Abit IC7-G är fortfarande intressant.. men jag har läst på flera ställen att det har svårigheter med att komma över ~ 280fbs..vilket oroar mig en aning..

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Argh!! ..

Tack för åsikterna...men nu blir jag osäker igen..

Finns det inget riktigt bra kort eller vadå ? .. alla kort har sina nackdelar, men så e det väl med allt..

Abit IC7-G är fortfarande intressant.. men jag har läst på flera ställen att det har svårigheter med att komma över ~ 280fbs..vilket oroar mig en aning..

Tror inte du kommer bli besviken på Abit kortet. Har testat många moderkort och IC7-G tillhör en av mina klara favoriter totalt sett (ett annat är gamla Asus P3B-F....huh vad det gick att klocka ). Hur högt man kommer i busfrekvens beror ju inte enbart på moderkortet utan i allra högsta grad även på cpu:n. Alla cpu:er har en toplimit och många tycks ligga runt 3,4 GHz. Givetvis finns det undantag men då ska det lite tur till och få fatt i en riktig killer-cpu med rätt stepping o.s.v. Därför står mitt råd fortfarande till Abit IC7-G och möjligtvis Asus P4C800-E DeLuxe.

EDIT: Har inte kommit längre än 260MHz på Asus kortet heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Abit kortet är det kortet jag är mest intresserad av, men blev lite besviken av den överlag dåliga klockningspotentialen...

Beror självklart inte enbart på moderkortet, utan ofta mkt mer på CPU och minnen etc. , men i alla fall...

Det är ju flera stycken som i stort sett når 4Ghz... hur går det till egentligen ? .. de har bra kylning på CPU, men det beror ju inte bara på det ...!?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Abit kortet är det kortet jag är mest intresserad av, men blev lite besviken av den överlag dåliga klockningspotentialen...

Beror självklart inte enbart på moderkortet, utan ofta mkt mer på CPU och minnen etc. , men i alla fall...

Det är ju flera stycken som i stort sett når 4Ghz... hur går det till egentligen ? .. de har bra kylning på CPU, men det beror ju inte bara på det ...!?

Ärligt talat så vet jag inte riktigt hur dom gör. Förmodligen lite skicklighet och lite tur och kanske en del moddar på moderkortet. Ärligt talat så vet jag inte om jag bryr mig så mycket. Jag tycker jag får rätt bra valuta för pengarna när jag kan köra min 2,6 @ 3,4 GHz. En ökning med 30% faktiskt. När jag däremot hade min gamla Celeron 300 MHz så köpte jag till lite specialkylare o.s.v. Då lyckades jag skrämma upp den rejält. Jag kommer inte i håg exakt men jag vet att jag var över 540 MHz. Ganska rejäl ökning det också.

Någon här på forumet kan säkert berätta vad dom hittat på för att nå lite högre busfrekvens. Som jag nämnde i tidigare inlägg så orkar jag inte lägga allt för mycket energi på överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka når till 4ghz bortsett från Pytons på 328x12?...Det mesta hänger på processorn o en bra kylning.

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbax
Vilka når till 4ghz bortsett från Pytons på 328x12?...Det mesta hänger på processorn o en bra kylning.

Nä, jag misstänkte också att han är rätt så ensam "herre på täppan" i det avseendet. Som jag nämnde innan så är jag personligen ganska nöjd att jag kommer upp i 3,4 GHz. Där går tydligen gränsen på min CPU vilket moderkort jag än använder.

Frågan är ju bara vad man ska anse som "godkänt"??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det tror jag du själv får avgöra=) 2.4---->3.4 är mer än väl godkänt anser jag ialfall. Fin klock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det tror jag du själv får avgöra=) 2.4---->3.4 är mer än väl godkänt anser jag ialfall. Fin klock!

Jodå, visst e ja nöjd. Jag menade mer att man kan ju undra vad som anses godkänt rent allmänt. En del kanske hoppas på mirakel medans en del nöjer sej med under Jag tror nämligen inte att man ska ha för stora förhoppningar för då blir man bara besviken om det inte funkar. Eller hur??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

KAn bara hålla med, det fanns en tråd tidigare om detta...sk "hysteri" kring olika steppings/land osv, förväntningarna skruvas upp något otroligt. eftersom nåra hadde klarat 3.4(533) me luft osv, många som blev mycket besvikna. Personligen har jag slutat att hoppas för man blir bara besviken om det inte klockar så bra som man trott

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe...

Jag överdrev kanske lite när jag sa flera stycken.. men det finns en del som kommit nära iaf. Du har väl själv ett väldigt bra klockresultat med 2,4C om jag inte minns fel, gabbax.

Jag måste tillägga att jag inte riktigt förstår det här med kylningen.. Det finns dom med vanlig luftkylning som kommer upp i knappt 3,5Ghz med 2,4 C / 2,6C, men det finns också dom med promme som inte kommer mycket högre....

Vad ska man då ha så bra kylning till ? .. kan man hålla tempen på runt 40grader så verkar det inte som att det spelar roll med lägre temp. Inte i valiga fall iaf.

Visa signatur