Permalänk
Medlem

Jo, det finns sata raid, men du behöver ju inte raida dem om du inte vill.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

:/ ...

usch då... gillar inte allternativ längre

jaha... då får jag väl spekulera lite i SATA-raid i stället.
Kan ju börja med att fråga om det är nödvändigt, och dyrt med SATA-raid resp. SATA.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Nödvändigt vet jag inte om man kan kalla det. Dyrt, tja, någon eller några hundralappar dyrare än IDE per disk/samma storlek. Uttag (gränssnittet) till diskarna har du (oftast) på köpet när du köper ett nytt moderkort så det blir inget extra. Om du sedan vill köra diskarna i Raid eller inte är ju valfritt. Själv kör jag två WD Raptor SATA diskar i Raid 0 på mitt IC7-G. Går som s- - -n

Hentai-San: Hur funkar Albatron kortet?? Klockar bra??

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Hentai-San: Hur funkar Albatron kortet?? Klockar bra??

Ställ samma fråga om ett par dagar :), då kan jag svara dig... Db har tydligen inte haft lust att skicka något till mig än. =/ Väntar också på prollen, den kan dock ta lite tid eftersom jag beställt ifrån oc.se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Ställ samma fråga om ett par dagar :), då kan jag svara dig... Db har tydligen inte haft lust att skicka något till mig än. =/ Väntar också på prollen, den kan dock ta lite tid eftersom jag beställt ifrån oc.se.

Ok, mig förstå. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om mitt resultat. Kommer "bara" till 260 MHz på bussen med min 2,6c (Kingston HyperX minnen). I och för sig ger det 3380 MHz men man har ju hört om "långt värre" resultat än så. Å andra sidan kanske man ska vara rätt nöjd ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, jag skulle inte vara nöjd... Inte när man vet att väldigt många tar 3,4Ghz stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du ska nog vara rätt nöjd tycker jag ..

vad har du för kylning Truelies ?

Topic: vad menar ni med välja om jag vill använda SATA-raid eller inte ? , finns det på alla kort som man kan "stänga av och på" ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, jag skulle inte vara nöjd... Inte när man vet att väldigt många tar 3,4Ghz stabilt.

Problemet är bara att hitta vad det är som sätter stopp. För min egen del tror jag att det är CPU:n men man kan aldrig vara säker. Jag har varit över 3,4 GHz men det vill sej inte riktigt då. Har en likadan CPU på ett annat kort som jag inte klockar så hårt. Ska faktiskt ta och prova den också. Har bara inte orkat innan.....latmasken tar över i bland Dessutom är jag ingen "superambitiös" klockare. När man jobbar med datorer 8-10 timmar om dagen så kan det bli lite tjatigt att hålla på hemma också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
du ska nog vara rätt nöjd tycker jag ..

vad har du för kylning Truelies ?

Topic: vad menar ni med välja om jag vill använda SATA-raid eller inte ? , finns det på alla kort som man kan "stänga av och på" ?

Har en Zalman kylare, CNPS7000 CU. Ligger ungefär på 45 grader idle vid lägsta varvtal (1,6v Vcore). Har satt i bios att den ska snurra för fullt när den når 55 grader. När det gäller SATA så är det möjligt att endast köra med en disk om man vill det. Man behöver alltså inte köra i Raid. Detta ställer man i bios på moderkortet eller bios för SATA kontrollern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan alla SATA-moderkort använda ide-raid då ? .. så är ju inte fallet med ide-raid.

Verkar vara en bra kylare det där... om du komemr så högt med endast luft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan alla SATA-moderkort använda ide-raid då ? .. så är ju inte fallet med ide-raid.

Verkar vara en bra kylare det där... om du komemr så högt med endast luft.

Nu är jag lite osäker på vad du menar men SATA och IDE har ju inget med varandra att göra. På ett moderkort kan ju finnas i stort sett hur många SATA och IDE kontakter som helst. På mitt kort finns två vanliga standard IDE kontakter (4 enheter) två SATA kontakter (Intels egna) via sydbryggan (2 enheter) och två Silicon Image SATA kontakter (2 enheter). Jag kan alltså koppla åtta enheter på mitt kort. Vissa andra kort har även IDE-raid uttag (2 eller 4) där du kan koppla in ytterligare enheter. Gigabyte och Epox är ett par exempel. Alla dessa enheter jobbar oberoende av varandra (enhetsvis) och således kan man koppla diskarna "lite hur man vill" inom varje egen enhet. Raid eller inte det ställer du själv in som du vill ha det. Lite krångligt men jag hoppas du förstår.

Ett exempel: Jag har två IDE diskar. Kopplar jag inte in någon cd-rom så kan jag koppla in ytterligare två IDE diskar på kortets två IDE kanaler. Dessutom kan jag köpa en SATA disk och koppla via Intels SATA uttag och köra den som första disk eller något annat om jag vill. Eller så kan jag köra två SATA diskar i Raid 0 och välja att ha det som system disk och IDE diskarna som komplement.

Zalman kylaren kan jag varmt rekommendera. Kyler hyfsat bra och är mycket tyst. Dock faller den utanför Intels specar eftersom den är väldigt tung.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oh...

jag tror jag förstår nu.

Men ... när det gälelr IDE, så har ju inte alla moderkort stöd får Raid, eller ?
och när det gäller SATA så har ALLA moderkort som stöder detta även stöd för raid ... ?

har jag fattat det rätt ?..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Oh...

jag tror jag förstår nu.

Men ... när det gälelr IDE, så har ju inte alla moderkort stöd får Raid, eller ?
och när det gäller SATA så har ALLA moderkort som stöder detta även stöd för raid ... ?

har jag fattat det rätt ?..

Japp, så är fallet. IDE raid fins bara på en del kort. Tror jag nämnde de flesta i ett tidigare inlägg.

Om det nu inte är så att jag har tokfel. Rätta mej i så fall någon.

Visa signatur

Permalänk

hmmmm

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030707/i875p-71.ht...

Blev valt till bästa 865PE moderkortet i tomshardware stora test, men jag antar att ni som klankar ner på det här vet bättre än dom amatörerna...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Re: hmmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972

Blev valt till bästa 865PE moderkortet i tomshardware stora test, men jag antar att ni som klankar ner på det här vet bättre än dom amatörerna...

Hehe, konstigt att du säger att dem på Tom's Hardware är amatörer eftersom det är exakt vad jag skulle vilja kalla dem! Gå inte efter en sketen recension, man ska kolla på det stora hela samt höra med folk om deras personliga erfarenheter. Det jag har hört om MSI's senaste kort vill du nog inte veta... Inga roliga grejor direkt.

Det finns tillverkare som är väldigt mycket bättre än MSI, tex Abit, Asus, Albatron, Gigabyte och Epox.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: hmmmm

Citat:

Tack för "förslaget" Pontuz, men jag litar faktiskt ine riktigt heller på Tom's hardware. PÅ en del saker kan dom vara bra... ex: jämföre intelprocessorer med varandra och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: hmmmm

Citat:

Hehe, konstigt att du säger att dem på Tom's Hardware är amatörer eftersom det är exakt vad jag skulle vilja kalla dem! Gå inte efter en sketen recension, man ska kolla på det stora hela samt höra med folk om deras personliga erfarenheter. Det jag har hört om MSI's senaste kort vill du nog inte veta... Inga roliga grejor direkt.

Det finns tillverkare som är väldigt mycket bättre än MSI, tex Abit, Asus, Albatron, Gigabyte och Epox.

Vad har du hört om MSI? Jag ser inga rubriker i stil med "Mitt NEO-FISR2 klarar inte Winbond", "Mitt NEO-FISR2 bootar inte".
Byt ut "NEO-FISR2" mot "IC7-G" så hamnar man närmare verkligheten. Men det kanske inte är troligt att topptestade kort som IC7-G krånglar och är trasiga trots att det helt uppenbarligen är så av att döma på trådar runtom på HW-forumen.

Upp till bevis unge herr Möörk!

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: hmmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Vad har du hört om MSI? Jag ser inga rubriker i stil med "Mitt NEO-FISR2 klarar inte Winbond", "Mitt NEO-FISR2 bootar inte".
Byt ut "NEO-FISR2" mot "IC7-G" så hamnar man närmare verkligheten. Men det kanske inte är troligt att topptestade kort som IC7-G krånglar och är trasiga trots att det helt uppenbarligen är så av att döma på trådar runtom på HW-forumen.

Jag sålde mitt FIS2R eftersom jag ansåg att det var alldeles för ostabilt. Ett lästips: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1828&p=18. Kan trösta med att 875 kortet klarar sig bättre. Att man sedan inte hittar något på olika forum är inte riktigt sant. Titta t.ex. på MSI:s eget forum. När 875 Neo kom ut var kritiken mot kortet inte nådig på detta forum. Min egen erfarenhet av det kortet säger att kritiken var befogad. En orsak till varför du sällan ser några problem som berör MSI kort på olika forum är förmodligen att de flesta MSI korten säljs via OEM och inte till "entusister". Och vilka är det som befinner sig påde flesta hårdvaruforum??

Vill gärna också framföra att jag har tre Abit kort hemma samt ett antal på mitt arbete. Inget av dom har krånglat. Min lokala handlare har tidigare bara sålt MSI och Asus. Har numera mer eller mindre gått i från dessa märken till förmån för Abit. Han har nämligen inte haft en enda retur på Abit korten vilket han däremot hade med jämna mellanrum, både på Asus och MSI.

Att sedan föra diskussionen på en nivå som att THG skulle vara amatörer är bara löjligt. Att han valt MSI 865 Neo FIS2R som bästa 865- kort får stå för honom. Enligt mina erfarenheter/tester är det dock obegripligt eftersom han väljer Gigabyte 8KNXP som bästa 875 alternativ. Gigabyte kortet är nämligen ett ypperligt kort så länge man inte ska överklocka. Mitt tips är att läsa fler tester än THG och lära sig sortera ut olika saker. Många andra sajter är nämligen långt i från lika "snälla " mot MSI:s 875/865 Neo kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: hmmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp

Tja, jag tycker att Truelies sammanfattar det med bravur. inte mycket att tillägga. Varför du inte ser många rubriker med NEO-FISR2 klarar inte dittan och duttan är snarast på grund av att inte många har dem, desto fler personer sitter på IC7/IS7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte haft något stabilare moderkort än mitt MSI KT3 Ultra. Visst så klockar jag inte mycket heller men det är inga småproblem hit eller dit som någon skrev.

Edit: har haft 2 st tidigare också utan några problem.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag går iofs från ett MSI 694T Pro till ett Abit IS7-G, men tycker att "häxjakten" på MSI går lite långt... Mina MSI-kort har aldrig strulat

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Tja, mina egna erfarenheter av MSI är inte goda, mitt gamla MSI-6163 hade dåliga spänningsregulatorer vilket gjorde det instabilt om man inte ökade vcore enormt. En polare sitter på ett med KT266A kretsen och har problem med sin raid-array och överklockningen. När man sedan läser kritiken på forumen så är det inte utan att man börjar tvivla på MSI:s förmåga att göra moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevlig diskussion där.. angående MSI-korten. Även om det både förekom mot- och förargument kommer jag inte att köpa ett MSI-kort.

Jag har bestämmt mig för att jag vill ha ett moderkort med stöd för SATA, SATA-raid, ska även vara mycket klockningsvänligt och ha GB-lan etc.

Är då exempelvis IC7-G ett bra val, eller FINNS det bättre kort i samma prisklass ? Vad är skillnaden mellan IC7-G och IS7-G :/ ?

Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gecko: IC7-g eller IC7 tycker jag är ett bra val. Skillnaden på IC7 och IS7 korten är chipset. IC7 = Intel i875 chip och IS7 = Intel i865 chip. Prestanda mässigt ska det inte vara någon skillnad. Feature mässigt är IC7-G bättre än IS7-G (csa-lan bl.a.) Hur som helst tror jag du blir nöjd vilket du än väljer. Om du skulle välja ett annat kort så är nog Asus P4C800-E DeLuxe det enda jag skulle rekommndera av egen erfarenhet. I alla fall när det gäller stabilitet och överklockning. Tänk bara på att det ska vara ett -E med i namnet. P4C800 DeLuxe är nämligen inte fullt lika bra.

Scalp: Jag bedriver definitivt ingen hetsjakt på MSI. Att jag inte gillar MSI beror enbart på egna erfarenheter. Har haft tre MSI kort och blivit lika besviken på alla tre. Det sista var ett 875 Neo och det hade fått ruggigt bra kritik på en del sajter och därför köpte jag ett i tron att dom bättrat sig. Ack, vad jag bedrog mej. Några problem med kortet: Dåliga biosuppdateringar som resulterade i att processorer med 533 MHz bus inte gick att överklocka (löstes först efter ytterligare två uppddateringar). Instabilitet vid senaste biosuppdatering (plötsliga omstarter trots oklockat). Detta blev bättre när jag gick tillbaka en version. Enligt flera sajter skulle kortet vara extremt bra att överklocka. Sanningen är att jag aldrig lyckades höja bussen särskilt mycket jamfört med både Abit och Asus korten jag har haft. Inte ens hälften med samma CPU. Spänningsregulatorerna vet jag inte vad man gjort med men spänningen (Vcore) "sprattlar" upp och ner hela tiden. Kör man SATA diskar lyser inte HDD led. Om man installerade programmet CoreCenter blev kortet ostabilt och jag fattade först inte vad det berodde på (bekräftas även av en del hårdvarusajter).

Tja....listan kan göras längre men jag orkar inte. Dessutom, som jag nämnt tidigare, detta var inte det första MSI kortet som strulat för mig vilket gör att mitt förtroende för dom inte precis har ökat .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Truelies.
Asus-kortet är lite väl dyrt tycker jag, så jag kör nog på Abits IC7-G.

Är det någon som vill tillägga något eller har synpunkter på mitt slutliga val ( Abit IC7-G) så är det mycket välkommet.

Annars tackar jag för all hjälp.

Visa signatur

Permalänk

Om du har planer på att använda 5:4 och 3:2 dividern på ditt abit se för guds skull till att köpa ett av dom få minnen som klarar detta (det är inte många). Läs runt och kolla vilken typ av minnen de har som nått hög fsb med sina abit. Har själv ett med twinmos minne och kommer max upp i 220-225 fsb p g a att det inte går att använda 5:4 och 3:2 dividern. Om du kan få tag i dom äldre BH5 minnena är dom mycket stabilare och mer överklockningsbara än nyare CH5 minnena..

Skall själv byta till ett EPoX EP-4PCA3+ Moderkort p g a abit dåliga divider med många minnen och låga vdimm. På epox kortet har man tillgång till 3.2v på vdimm vilket är mycket användningsbart om man skall klocka..

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du har planer på att använda 5:4 och 3:2 dividern på ditt abit se för guds skull till att köpa ett av dom få minnen som klarar detta (det är inte många). Läs runt och kolla vilken typ av minnen de har som nått hög fsb med sina abit. Har själv ett med twinmos minne och kommer max upp i 220-225 fsb p g a att det inte går att använda 5:4 och 3:2 dividern. Om du kan få tag i dom äldre BH5 minnena är dom mycket stabilare och mer överklockningsbara än nyare CH5 minnena..

Skall själv byta till ett EPoX EP-4PCA3+ Moderkort p g a abit dåliga divider med många minnen och låga vdimm. På epox kortet har man tillgång till 3.2v på vdimm vilket är mycket användningsbart om man skall klocka..

Det är enbart minnen med CH-5 som har problem, inte så fantastiskt många... Men det är dock dåligt att det strular. Om du ska köpa ett EP-4PCA3+ så se till att beställa rev2.0! Dem tidigare har problem med att få LAN:et att funka och ibland även ljudkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mmm :/ ...

Alltid något som ska vara dåligt, svårt att hitta det perfekta kortet. Men vilka minnen använder sig av CH-5 ? Ska ha Corsair, ev. Geil. Funderar på Corsair 3500 434Mhz, eller Geil 3700. Möjligen också Geil 4200, 533mhz. Kommer dessa minnen skapa problem med ett IC7-G ?

Har läst lite recensioner av IC7-G.. det verkar i allmänhet vara svårt att komma över runt 280 fsb :(. Är det så ? .. finns det andra kort som är mer överklockningsvänliga ?

Vill ju inte gå o köpa ett kort som inte kan klockas, om jag nu ska ha såna minnnen och en Intel C-hypertreading processor.. etc.

Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför inte DFI:s Lanparty förs på tal?
Är det verkligen ett dåligt kort, det har ju nästan exakt samma features som IC7-G, och har fått riktigt bra recensioner? Jag förstår att man kan vara tveksam pga kortets "rice"-utseende, men jag tycker det verkar ha mindre problem än IC7-korten http://forum.abit-usa.com/forumdisplay.php?forumid=6, eller är det av samma anledning som att det inte klagas så mycket på MSI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ca6
Jag undrar varför inte DFI:s Lanparty förs på tal?
Är det verkligen ett dåligt kort, det har ju nästan exakt samma features som IC7-G, och har fått riktigt bra recensioner? Jag förstår att man kan vara tveksam pga kortets "rice"-utseende, men jag tycker det verkar ha mindre problem än IC7-korten http://forum.abit-usa.com/forumdisplay.php?forumid=6, eller är det av samma anledning som att det inte klagas så mycket på MSI?

Hade gärna testat ett DFI kort. Tycker personligen att dom verkar rätt fräcka. Och som du säger, dom har fått bra kritik. Problemet är bara att min lokala handlare int har lyckats få tag på dom (jo, jag har faktiskt visat intresse) och jag vägrar handla på postorder. Men, vi får se om det löser sig.

En annan sak jag gärna vill tillägga när det gäller att klaga på eller berömma ett moderkort; jag brukar aldrig göra det innan jag testat det jag skriver om och då poängterar jag det. Däremot kan jag hänvisa till tester som gjorts av olika kort. När det gäller just MSI så är många sajter väldigt förtjusta över deras NEO-kort och öser olika utmärkelser över dom. Samtidigt har jag läst flera tester där man inte alls är förtjust i dom och klagar på instabilitet, misslyckade överklockningar, varierande spänning o.s.v. Då undrar jag vem man ska lita på?? Jo, det är bara att testa själv. Eller sortera intrycken och gissa sig till vem man ska tro på. Personligen hade jag valt att tro på de negativa resultaten eftersom man då är säker på att inte köpa grisen i säcken. Tråkigt, men så är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det låter vettigt.
Först hade jag tänkt mig att köpa ett MSI Neo 875, men sen läste jag att om instabilitetsproblemen, och att folk rekommenderade IC7/IC7-G istället...men efter att ha läst Abit-forumet så tvekar jag på det kortet med (MIC-problemen är inte så farliga, men boot-störningarna och dom felaktiga temp-sensorerna verkar jobbiga). Så en kompis som också ska köpa nytt rekommenderade Lanparty-kortet. Det verkar vara rätt bra, men NB-kylaren verkar lite i underkant.

Nu har DFI även ett nytt 875-kort på G, som på pappret ser identiskt ut med Lanparty, men förmodligen kommer utan neon-kontakter och bärsele. Jag hittade priser i Australien, och det verkar landa runt 1600-1700:-, vilket gör det riktigt intressant. PCB vet dock inte när det kommer till Sverige.