Ständiga problem med PIP(gäller EJ nf7-s =)

Permalänk
Hedersmedlem

Ständiga problem med PIP(gäller EJ nf7-s =)

När jag först skaffade mitt nf7-s täntke jag "fint, nu slipper jag mitt knasterblaster". Icke!
När processorn arbetadet (i prime95 t.ex.) så började någon enhet i datorn pipa, & på något vis fortplantades pipet till ljudkortet & vidare ut i högtalarna. Det är ett pulserande, ganska lågfrekvent pip vi talar om.

Pipet som uppstod störde ljudet även när ljudkortet var avstängt i bios.

Så när jag under veckan nu bytte moderkort, tänkte jag att jag kanske skulle slippa pipet...Trodde att det var ljudkretsen som det var fel på på mitt gamla NF7-s. ICKE!.

Mitt a7n8x uppför sig EXAKT likadant.

DÅ är frågan, vilken enhet kan det vara som stör ut ljudkortet?( mitt audigy2 störs inte av pipet)
Jag har bytt : Nätagg, grafikkort, hdd, cd-enhet, kopplat ur diskettstationen....tja.... kan inte tänka på mkt mer.

jag har väl kommit fram till att det antingen är cpu:n eller minnet som piper. Men är det minnet ELLER cpu:n?

vill inte köpa både nytt minne & ny cpu.... Vore bra om det bara vore cpu:n

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

kan det va SB som blir för varm och då brukar ljudkortet bli så om man använder den inbyggda... själv har jag kylfläns på SB och har inte haft problemet.. men det är det som det brykar väl va.. varmt...heheh

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Hedersmedlem

pls...läs hela inlägget innan ni skriver något. jag har testat 2 olika moderkort. Kanske bör jag tillägga att jag hade en fläns fastsatt på nf7:ans sydbrygga...
& pipen är EXAKT de samma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Ständiga problem med PIP(gäller EJ nf7-s =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
jag har väl kommit fram till att det antingen är cpu:n eller minnet som piper. Men är det minnet ELLER cpu:n?

det är garanterat inte minnet eller cpu:n som låter, eftersom de inte har några rörliga komponenter.

antagligen din hårddisk som piper lite då och då, det gjorde min gammla seagate och ibm också, innan de krashade

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Ständiga problem med PIP(gäller EJ nf7-s =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
det är garanterat inte minnet eller cpu:n som låter, eftersom de inte har några rörliga komponenter.

antagligen din hårddisk som piper lite då och då, det gjorde min gammla seagate och ibm också, innan de krashade

snälla - läs originalinlägget innan ni svarar!
hdd är utbytt.
Exakt likadant pip när cpu:n arbetar

Visa signatur