Permalänk
Avstängd

var ska man köpa sin processor? (2500+)

på overclockers.se kan man ju välja steppingen AQXEA men då kostar den 1150:-
på datorbutiken kan man inte (så vitt jag vet) välja stepping men då kostar den bara 899kr ! det är alltså 350kr i prisskillnad här...

jag ska dessutom köpa moderkort a7n8x deluxe (over.se 1420:- /db 1228:-)
och 2x twinmos winbond (over.se 690:- /db 629:-)

Så frågan är om man ska köpa från db och hoppas på en bra stepping eller vara på den säkra sidan och välja overklockers.se's något överprisade saker?

prisskillnaden totalt blir 3950 - 3385 = 565:-

vad tycker ni, är det värt det??

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd

förresten jag undrar vidare ifall man kan köra detta på ett 340w nätagg från cheiftech... fan när man klockat upp processorn drar den ju mer än 100w ... sen har jag 2st hdd och 1 cdrom... ett par fläktar åsså men.. går det?

EDIT: glömde nämna mitt 9700@PRO .. de drar ju en del de med :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

prollen tycker jag att du ska köpa från over.se för att de har den med bra stepping AQXEA resten kan du ju köpa på db om du vill ingen skillnad på moderkort vart du än köper det å minnena spelar nog inte heller så stor roll bara du fixar ett par snabba

Visa signatur

[Abit an7][xp-m 2500+@2646mhz][2x256mb OCZ bh 6 minnen][440gb hdd][ HIS 9500Pro@378/325(Vgpu moddat)][Tagan 380W] superpi 37sec (240x11)

Permalänk
Avstängd

jo jag har tänkt på det med men då får man frakt från båda ställena... fast man tjänar nog fortfarande några kr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
förresten jag undrar vidare ifall man kan köra detta på ett 340w nätagg från cheiftech... fan när man klockat upp processorn drar den ju mer än 100w ... sen har jag 2st hdd och 1 cdrom... ett par fläktar åsså men.. går det?

EDIT: glömde nämna mitt 9700@PRO .. de drar ju en del de med :/

drar en cpu verkligen över 100 w??? när den inte är klockad då?? jag har en 2500+, hur mkt drar mobo, cd läsare, hdds, och allt annat skit sammanlagt för effekt??

Visa signatur

AMD 2500+, ASUS A7V600, GF4MX400, 256 PC3200 DDR

Permalänk
Medlem

Beställt från datorbutiken.com, eller ännu hellre www.komplett.se .
Iom att de har så stor omsättning så kommer du få en sen vecka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeBaC
drar en cpu verkligen över 100 w??? när den inte är klockad då?? jag har en 2500+, hur mkt drar mobo, cd läsare, hdds, och allt annat skit sammanlagt för effekt??

kolla här i filarkivet på swec så finns det ett program som räknar ut effekten från din cpu när du klockat den... eller om du inte klockat den...

HMB... du har fått upp din ganska bra.. vad har du för kylning och stepping? var köpte du den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad heter det programmet då? var ligger det? hittade ett, men det beräknar ju bara värmen i watt?

Visa signatur

AMD 2500+, ASUS A7V600, GF4MX400, 256 PC3200 DDR

Permalänk
Medlem

köp bättre minnen än pc 3200 jag börjar ledsna riktigt mycket på minna minnen,
btw min kompis fick hem en 0331 prolle igår den klockar ju nästan igen fsb alls (runt 180) men därimot så ska 0330 vara en jäkel på fsb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
kolla här i filarkivet på swec så finns det ett program som räknar ut effekten från din cpu när du klockat den... eller om du inte klockat den...

HMB... du har fått upp din ganska bra.. vad har du för kylning och stepping? var köpte du den?

Han lirar prometeia

-30 i burken, grabben!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
köp bättre minnen än pc 3200 jag börjar ledsna riktigt mycket på minna minnen,
btw min kompis fick hem en 0331 prolle igår den klockar ju nästan igen fsb alls (runt 180) men därimot så ska 0330 vara en jäkel på fsb

Fick hem en 0331 i förrgår och den kör snallt i 2,2 GHz (11 * 200) och 37 grader, inga probs där. Dock inte med optimala minnestimings, men det skall kollas upp ikväll.

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Medlem

beställde från datorbutiken jag. hade kanske tur men jag fick en aqxea. går hur bra som hellst. Som HMB sa så har dom så stor omsättning på sina produkter att chansen att få en dålig är väldigt liten. Vissa säger oxå att det inte finns några dåliga steppings på 2500+ barton.

Permalänk
Antielefant

kör ~2600 MHz med en AQUCA själv, så min erfarenhet är att det inte finns nån riktigt dålig stepping på en 2500+

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag beställde från DB, fick AQXEA 0331. Men när jag startar datorn sä står det att den är en 3200+ fastän jag inte har klockat den. Har jag fått fel processor eller ska det vara så? I BIOS så står det att multiplern är 11 och FSBn 200.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Om du har ett Abit M/B så fanns det ett fel på tidigare BIOS där den kännde av 2500 som en 3200, uppgradera BIOS!

Permalänk
Medlem

Japp jag har abit nf7-s, jag får väll uppgradera BIOS då.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Beställt från datorbutiken.com, eller ännu hellre www.komplett.se .
Iom att de har så stor omsättning så kommer du få en sen vecka.

2500+@2700MHz (13,5x200), ? Vad har du för kylning? hur kan du få upp de så mkt?

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X96 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Jag har testat en jävla massa 2500+, jobbar som pctekniker i en datoraffär, har inte hittat någon stepping som är specielt bra, har varit många processorer med samma stepping som clockar helt olika så det är bara ett jävla lotto