Permalänk

el-expert sökes

Nu är det så att jag råkade bryta av en kondensator på mitt moderkort för ett tag sedan, jag fixade en ny och lödade dit den, men nu hänger sig datorn efter några sekunder såfort man kör något spel eller program som kräver lite av grafikkortet. På den gamla kondensatorn stod det
6,3v
1000uF
29 a (3)
kze (fabrikanten)

på den nya står det bara
6,3c
1000uF

vad betyder 29 a (3)

Jag har provat med lite olika bios inställningar, jag har kommit fram till när grafikkortet får högre spänning så hänger den sig snabbare, den hänger sig ocskå snabbare när "spread spectrum" är på.

Jag funderar på att byta till en svagare eller starkare kondis, men vet inte åt vilket håll jag skall gå, resistansen kanske betyder nått också?
skulle vara väldigt tacksam för ett svar, eftersom jag är en fattig student och det skulle vara jävligt surt att spendera sina hårt förärvade slantar på ett nytt moderkort

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Re: el-expert sökes

Kan det inte vara så att du vänt kondingen åt fel håll!! De har ju plus och minus poler, när man sätter dem på fel håll får de felaktiga egenskaper, blir varma och kan smälla...

/Johan

Permalänk
Medlem

Du kan alltid byta till en starkare kondensator utan att få problem...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Eller så försöker du få tag i en som har exakt samma beteckning. kolla www.elfa.se

Är det en elektrolyt kondensator är det MYCKET viktigt att du vänder polariteten rätt.

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

Som dea och strombom säger så är det exremt viktigt att du vänder kondensatorn åt rätt håll. Vänder du den fel så fungerar den inte, blir varm, och kommer med största sannolikhet att explodera.

När du lödde in kondensatorn, lödde du in den precis på samma sätt som den du bytte ut, eller har den nya kondensatorn längre ledningar?
Ledningslängden är mycket viktig.

En annan mycket viktig sak är kondensatorns ESR och ESL. Den ska vara så låg det bara går när det gäller kondensatorer på moderkort. En standardkondensator har med största sannolikhet för hög ESR/ESL.

Att byta till en kondensator med ett högre eller lägre värde hjälper inte.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

ska ledningslängden spela in?
på vilket sätt då?
jag ifrågasätter inte dina skills AmPz, vill bara veta hur...

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Alla ledningar har en induktans och en resistans. Dessa späder på kondensatorns egen ESR/ESL.

När det gäller ledningarna så är det framfärallt induktansen som är farlig. En PC arbetar med mycket höga frekvenser (flera hundra MHz), och vid sånna frekvenser så får även mycket små induktanser stor betydelse.

Visa signatur

Permalänk

eftersom det ena benet bröts av när kondensatorn bröts av (jag var jävligt klumpig när jag skulle ta utt mitt grafikkort) så vet jag vet jag inte riktigt hur den skall sitta.
Enligt någon här på forumet är det vita fältet minus (markeringen är en rund ring med ena halvan ofärgad och andra vit)
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6100.htm
det var en sån som jag ersatte den med.

kan det vara så att 29 a (3) betyder att den är på 29 ohm och 3 Arms
den jag har nu är på 53mOHm och 1.03 rms

[edit]hittade specs på orginal kondensatorn, 1.030Arms
53mOHMs impedans (@20'c, 100khz)[/edit]

Visa signatur

Permalänk

hur knäcktes benet på kondensatorn???
om det finns en liten bit kvar testa att använda orginalet genom att förlänga benet

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

det losnade helt, fick ut hela benet, jag försökte att fixa in det igen men det ville inte. Jag skall testa att förkorta benen på den nya kondensatorn lite för att se om det hjälper, för den nya kondensatorn har exakt samma specs som den gamla

Visa signatur

Permalänk

Jobbigt :/
Låter som värsta mardrömmen eller nåt.
Fast jag vet inte

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jo, du har valt en bra ersättningskondensator.
Om du har långa ben så är det nog det som är problemet.
Kondensatorn ska sitta block mot kretskortet. Inga överflödiga ledare alls.

Visa signatur

Permalänk

fortfarande problem...

lödade om så att den ligger kloss mot moderkortet, benen är ca 1mm långa eller något i den stilen. Nu tar det iof längre tid innan den hänger sig (ca15-20s mot tidigare 5s) finns det inte fler saker man kan göra?
btw har något sätt en butik som säljer kze kondensatorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kan absolut inget om sådana saker, men om det tar lite längre tid nu så borde det väll vara att benen ska vara ännu kortare? kanske inte går men