Permalänk
Medlem

Kylpasta Hållbarhet ?

Två frågor om kylpasta : (nanotherm Blue )

1. Hur länge håller kylpasta (den som blir kvar i sprutan) ?

2. Hur ofta bör man byta kylpastan ?

Visa signatur

Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX CPU:AMD FX-6300 Black Edition&CM Hyper 212 Evo Ram: 8GB Corsair Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 750 Ti 2GB OC SSD: Samsung evo 840 250GB HDD: 2x WD 1000GB PSU: Corsair CX 600M 80+Bronze Chassi: Fractal R4

Permalänk
Medlem

1. den i sprutan håller väldans länge, om du försluter den ordentligt ;D

2. vad jag vet behöver du inte byta den alls, förrens du byter cpu !!

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI Deluxe][C2D E6600 @ 2x3150mhz][2Gb Corsair XMS2 6400][Asus GF8800GTS][WD Raptor]

Permalänk
Medlem

Ber tusen ggr om ursäkt för att jag tar upp denna 6 och ett halvt år gamla tråd. Jag använde sök-funktionen och fick upp denna tråd som var precis vad jag letade efter.

Jag frågar en gång till så att jag vet säkert.
Har en 3/4-dels full tub med Arctic Cooling-pasta som stått i kylskåpet (med "pipen" nedåt) i lite drygt ett år. Borde väl funka att använda, eller hur.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Ber tusen ggr om ursäkt för att jag tar upp denna 6 och ett halvt år gamla tråd. Jag använde sök-funktionen och fick upp denna tråd som var precis vad jag letade efter.

Jag frågar en gång till så att jag vet säkert.
Har en 3/4-dels full tub med Arctic Cooling-pasta som stått i kylskåpet (med "pipen" nedåt) i lite drygt ett år. Borde väl funka att använda, eller hur.

Ja, vafan. Varför inte? Varför kylskåpet förresten?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Ja, vafan. Varför inte? Varför kylskåpet förresten?

Har för mig att jag läst att man ska förvara pastan svalt. Men vaf*n vet jag?

Jag testar använda den. Lär ju märkas om det inte blir bra.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

wow.. en 6år gammal tråd? borde inte Sweclockers rensat ut denna?

OT: de borde funka ok, men undrar som ovanstående vrf kylskåpet? borde väl inte göra någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
wow.. en 6år gammal tråd? borde inte Sweclockers rensat ut denna?

OT: de borde funka ok, men undrar som ovanstående vrf kylskåpet? borde väl inte göra någon skillnad?

Varför skulle dom det? Den som söker hittar ju det han letar efter här nu

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
wow.. en 6år gammal tråd? borde inte Sweclockers rensat ut denna?

OT: de borde funka ok, men undrar som ovanstående vrf kylskåpet? borde väl inte göra någon skillnad?

Jag har också alla mina kylpastor i kylskåpet. Varför vet jag inte men det känns som att jag läst att det ska vara så någonstans. Jag kan dock ha drömt det också...:)

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Varför skulle dom det? Den som söker hittar ju det han letar efter här nu

Precis. Varför det?

Angående kylskåpet:

Från Arctic's sida.

Citat:

Because all thermal compounds eventually experience some separation in storage, storing in a cool place like a refrigerator will also lessen the separation over time. However, this does not affect the performance of the un-separated or remixed compound.

wounds. Du har inte drömt.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Precis. Varför det?

Angående kylskåpet:

Från Arctic's sida.

wounds. Du har inte drömt.

Skönt!

Minnet är ju inte vad det varit.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

isåfall borde väl dessa förvaras i kyl även i affärerna?!
Kylpastan har full verkningsgrad efter 7 dagar sen blir det varken från eller till på minst 5 år .
Men rätta mig om jag har fel..

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfrooDite
isåfall borde väl dessa förvaras i kyl även i affärerna?!

Å andra sidan ligger det väl inte i åratal i butikerna.

Enligt Arctic (igen) når pastan optimal verkningsgrad efter ~200 timmars drift. Men det var ju inte det det handlade om?

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Hittade en tub as5, ålder = sen as5 var helt nytt på marknaden, alltid legat i rumstemperatur som jag montera om kylaren på en kompis grafikkort som tempen gick i taket på. Pastan hade samma konsistens som den ska o funkade bevisligen jäkligt bra.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag är lugnad. Testar med pastan (AS5) som jag har liggande.

Tack allihop.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Har en några tuber kylpasa från typ 2013, går det att använda dem idag eller är det bara att slänga?

NT-H1, Artic silver 5 och Zalman zm-STG2

Hur länge håller pastan egentligen?

Håller på att rensa mitt förråd.