Behöver ABSOLUT datasäkerhet! Hur?

Permalänk
Medlem

Behöver ABSOLUT datasäkerhet! Hur?

Låt oss leka med tanken att jag äger ett företag som sysslar med postorder i liten skala. Även fast det är ett litet företag, så kommer jag fortfarande få många tusen kunder, så jag kommer självfallet behöva ett säkert system att hantera kunderna på; båda när det gäller säkerhet mot datakorruption, virus och oväder.

Det jag har räknat med är någon sorts IDE RAID, en bandbackup och UPS.

Frågor om datasäkerhet
1. Hur kör jag lättast 3 eller 4 hårddiskar i en RAID? RAID5?
2. Vilken modell/vilket märke på kontrollerkortet föredras till en RAID5 konfiguration?
3. Vad bör jag tänka på när jag bygger en RAID?

Frågor om internetsäkerhet
4. Kan arbetsstationen bli 100% säker om den bara används för att stå i kontakt med valda servrar?
5. Bör jag ha en fysisk firewall i form av en router?

6. Vart kan jag läsa om bandbackup?

Tack på förhand!

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Re: Behöver ABSOLUT datasäkerhet! Hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Låt oss leka med tanken att jag äger ett företag som sysslar med postorder i liten skala. Även fast det är ett litet företag, så kommer jag fortfarande få många tusen kunder, så jag kommer självfallet behöva ett säkert system att hantera kunderna på; båda när det gäller säkerhet mot datakorruption, virus och oväder.

Det jag har räknat med är någon sorts IDE RAID, en bandbackup och UPS.

Frågor om datasäkerhet
1. Hur kör jag lättast 3 eller 4 hårddiskar i en RAID? RAID5?
2. Vilken modell/vilket märke på kontrollerkortet föredras till en RAID5 konfiguration?
3. Vad bör jag tänka på när jag bygger en RAID?

Frågor om internetsäkerhet
4. Kan arbetsstationen bli 100% säker om den bara används för att stå i kontakt med valda servrar?
5. Bör jag ha en fysisk firewall i form av en router?

6. Vart kan jag läsa om bandbackup?

Tack på förhand!

1-2-3 varken kan eller orkar jag svara på

4. Näe... för dom där "valda" servrarna kan ju bli hax0riserade och då är du körd om du litar på dom blint.
5. Jo, det är ju alltid bra...

Permalänk
Medlem

Det går inte att öppnå maximal datasäkerhet gör som jag papper och penna.

Permalänk
Medlem

1: RAID5 med 3st diskar, eller 2st diskar i RAID1 med ett billigt budgetkort billigt RAID1-kort från adaptec eller Promise.
2: Escalade 7506-4LP http://www.3ware.com/products/parallel_ata.asp
3: Skaffa dig kunskap om RAID. http://www.susning.nu/RAID
4: Kanske om du kör en riktig brandvägg, läs: ej små blåa fyrkantiga platta lådor med en massa lysdioder..
5: Njae. En brandvägg då, Ingen Router.
6: Google hittar allt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Snabb fråga för att klargöra: Är det möjligt att köra 4 hårddiskar i RAID1, eller blir det då RAID10 (1+0)?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Alternativ till bandbackup är diskbackup och/eller bränna till CD/DVD-RW.

Har du en databas så skall denna backas med det inbyggda backup/restore verktyget.

Alternativ till egen drift kan ju vara att hyra in sig på en proffssajt så slipper du tänka för mycket själv på datadriften och ägna dig helt åt verksamheten.

I så fall brukar man köra en VPN koppling mellan dina lokala datorer och servern.

Vet inte hur din sajt kommer att se ut men ofta separerar man webserver och db-server till varsin burk. Därtill sätter man upp brandväggar mellan dessa så man kan skilja på intranätet och internet. Därtill vill du kanske ha en emailserver för korrespondens med leverantörer och kunder.

Räkna med att det för en nybörjare tar mer tid än man tror för att uppnå hög säkerhet i vid mening. Finns tid och intresse så kan det bli lärorikt och kul.

Tror inte de frågor du nu ställer kommer att ge några problem att lösa, snarare kommer du snart fram till att det hur informationsflödet skall hanteras som blir det stora frågorna.

Lycka till!