Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Olika alternativ till nätverk

Jag håller på med en uppgift i skolan där vi ska bygga ett nätverk till ett påhittat hus. Jag har kommit på två olika lösningar för hur man skulle kunna bygga och de är ett klassiskt nätverk med switch och kabel och den andra lösningen är trådlös.

Jag skulle dock behöva ett alternativ till och frågar därför nu om någon har något bra förslag. Det är tre datorer som ska vara med i nätverket.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blåtand

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

IR är ingen bra idé med tanke på att datorerna är på olika våningar och IR måste ju ha fri sikt.

Blåtand är en idé som skulle kunna fungera.

Jag tackar för idérna och jag är fortfarande öppen för förslag till fler idéer.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

radio

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
IR är ingen bra idé med tanke på att datorerna är på olika våningar och IR måste ju ha fri sikt.

Blåtand är en idé som skulle kunna fungera.

Jag tackar för idérna och jag är fortfarande öppen för förslag till fler idéer.

Blåtand har väll en räckvid på typ 10-20 meter högst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Blåtand har väll en räckvid på typ 10-20 meter högst?

Skämms på mig om jag har fel men blåtand finns väl i olika klasser. En för 10m och en för 100m?
Allt beroende på förhållandena.

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paco
Skämms på mig om jag har fel men blåtand finns väl i olika klasser. En för 10m och en för 100m?
Allt beroende på förhållandena.

Skämms på mig om jag har fel, men måste man inte ha flera masters med gemensamma slaves för att länka vidare om man ska komma upp i längre avstånd?
bandbredden som blåtand kan erbjuda är kanske inte helt imponerande heller.
Tre varianter på standarder skulle kunna vara IEEE 802.3, IEEE 802.4, IEEE 802.5.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millemille
Skämms på mig om jag har fel, men måste man inte ha flera masters med gemensamma slaves för att länka vidare om man ska komma upp i längre avstånd?
bandbredden som blåtand kan erbjuda är kanske inte helt imponerande heller.
Tre varianter på standarder skulle kunna vara IEEE 802.3, IEEE 802.4, IEEE 802.5.

Korrigering, jag missade att det skulle vara ETT hus. Glöm tidigare inlägg....

Permalänk
Hedersmedlem

Enda någorlunda vettiga alternativet jag kan komma på är vanlig coax.

Billigt som bara den, det enda som behövs är kabel och kontakter, kräver ingen extra utrustning.

nackdelarna är osäkert, glapp på ett ställe och hela nätverket dör. Inte toppenprestande, 10mbit.

Är det bara tre datorer så funkar det oftast bra. Sen blir det lite slött när det är mycket trafik på nätverket.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

USB och Firewire ?

Visa signatur

Som dator finner jag din tro på teknologi underhållande =)

Permalänk

Coax skulle jag också säga.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med Coax då? Någon som kan beskriva närmare?

Det finns ju blåtand som har 100 meter räckvidd så visst skulle det fungera men sen att bandbredd och liknande skulle vara värdelös är en annan sak.

Alternativen behöver inte vara bra, bara de fungerar

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Token Ring. Om det nu går att få tag i detta längre vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem

blåtand kan man använda på flera kilometer, dock är det riktat då som gäller

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Det finns blåtand som räcker 250 m, men överförhastigheten är typ max 1 mbit så skrota blåtand.

Visa signatur

I'm not normaly a relgious man but if your up there, please save me superman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeWs
Det finns blåtand som räcker 250 m, men överförhastigheten är typ max 1 mbit så skrota blåtand.

Som jag skrev tidigare är inte hastigheten av intresse utan bara att det ska fungera. Jag vill ha många olika alternativ helt enkelt.

Ingen som vet hur Coax fungerar lite mer i detalj? Vad man behöver och så vidare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag skrev tidigare är inte hastigheten av intresse utan bara att det ska fungera. Jag vill ha många olika alternativ helt enkelt.

Ingen som vet hur Coax fungerar lite mer i detalj? Vad man behöver och så vidare.

Coax-kabel, (T-kors, om det e mer än två klienter), nätverksort. Voila!

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiper
Coax-kabel, (T-kors, om det e mer än två klienter), nätverksort. Voila!

Alltid T-kors + avslutning i varje ände.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Fiber så klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Olika alternativ till nätverk

Citat:

Jag håller på med en uppgift i skolan där vi ska bygga ett nätverk till ett påhittat hus. Jag har kommit på två olika lösningar för hur man skulle kunna bygga och de är ett klassiskt nätverk med switch och kabel och den andra lösningen är trådlös.

Jag skulle dock behöva ett alternativ till och frågar därför nu om någon har något bra förslag. Det är tre datorer som ska vara med i nätverket.

Coax [10-Base2] är ju inget i sig själv, det är ju en del av Ethernet.
Jag vet inte riktigt vad du menar med olika lösningar men som folk readn föreslagit i tråden så Token Ring är ju ett alternativ om du menade Ethernet med "klassiskt nätverk med switch".

Permalänk

token är jätteballt! (jo faktiskt) och var väl den största konkurenten till ethernet på den tiden när 10 Mbit var standard...Token ring kom ju då med sitt 16Mbit som är helt kollisionsfritt, och dessutom behåller sin throughput även när belastningen ökar. Iaf bra mkt bättre än ethernet...så läs lite på om det om du vill ha med en spännande (men utdöende) teknik.