Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

23 sec Mp3 låt... HJÄÄLP!!

Jag har hittat en snutt av en Mp3 låt som är 23sec lång. OCh den är verkligen grymm men jag vet inte vilken grupp det är eller vad den heter och skulle behöva hjälp.

Är det lagligt att lägga upp en snutt på 23 sec ifrån en låt som är copyright skyddad??

Om det är det så lägger jag upp låten så kanske ni vet vilken grupp det är....

Tack på Förhand // Superfrog!!

Visa signatur

Athlon XP 1900+ ø 256 DDR Orginal PC2700 cas2.5 ø 266 Gb IBM ø Point Of View GeForce4 Ti4200 128Mb DDR DVI TV-out AGP ø W2kProSwe ø SB Live! Platinium

Permalänk
Medlem

Internet - Uppkoppling - Nätverk?

Visa signatur

Your mother was a hamster and your father smelled of elderberries.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snow
Internet - Uppkoppling - Nätverk?

Vad hade du klassat frågan som då?
Svara på frågan istället!

Visa signatur

Athlon XP 1900+ ø 256 DDR Orginal PC2700 cas2.5 ø 266 Gb IBM ø Point Of View GeForce4 Ti4200 128Mb DDR DVI TV-out AGP ø W2kProSwe ø SB Live! Platinium

Permalänk
Medlem

Eftersom hela låten ramlar in under upphovsrätten så gör även de 23 första sekunderna det...

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Eftersom hela låten ramlar in under upphovsrätten så gör även de 23 första sekunderna det...

Är det verkligen så? jag har hört någonstans att om man lägger upp en liten snutt ur en låt så är det inte olagligt.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Är det verkligen så? jag har hört någonstans att om man lägger upp en liten snutt ur en låt så är det inte olagligt.

Som jag fattat det får man endast lägga ut materialet om upphovsrättsinnehavaren gett sin tillåtelse... Dvs även om det är en kort snutt. Men jag kan vara felinformerad...

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Artist får ju publicera sitt material online i form av ex 30sekunders klipp, men det har inget med att du får det Appapp säger moderatorerna

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Avstängd

lägg ut nu!!

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk

Jag hittade nånting här:

http://www.skola.kristinehamn.se/gustav/skoltidning/nr1/uppho...

============================

- Får jag inte skriva av texten heller?
- Lite grann går bra. Det kallas citat. Men du måste tala om var du tagit det.

- Sanna vill ju ha hela texten till Jumpers nya låt på sin webbsida.
- Då måste hon fråga någon i popgruppen först.

- Får hon det sen då?
- Ja,om hon får lov. Men det kanske kostar en slant. Upphovsrättslagen, som den kallas, är ju till för att den som hittat på eller skapat något ska kunna få betalt för sitt arbete.

- Får vi lägga ut klassfotot på klassens hemsida?
- Det är skolfotografens bild. Honom måste ni fråga först.

- Är det samma sak med allting?
- Ja, allt som vi kan säja att nån har skapat. Det kan vara foton, tavlor, en bok, en dikt, ett TV-program eller en ny låt.

- Vi var på konstutställning och då ritade vi av tavlor. Får vi ha det vi ritade av på hemsidan?
- Absolut! Att skissa av ett konstverk är i själva verket ett nytt konstverk - inspirerat av det ursprungliga. Och det är ju så skapande fungerar!

============================

så han borde alltså få citera ur en låt genom att slänga upp 23 sekunder, men då måste han ange källan, vilket han inte har i detta fall

Någonting som är helt lagligt däremot är ifall han sjunger och spelar de 23 sekundrarna av låten själv och lägger upp. Iaf enligt sidan jag hittade på google.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Skulle man inte kunna se det som ett citat ur ett stycke musik?

EDIT: Nån hann visst före