Missa inte Amazon Prime Deal Days!

stepping grej nåt som stod i faq några träd längre upp

Permalänk
Medlem

stepping grej nåt som stod i faq några träd längre upp

Stepping för AMD:
Ens CPU har något som heter stepping. Det är en sorts märkning hur ”bra” AMD CPUn är. Vilken stepping man har står i en bokstavsföljd på CPUns kärna. Stepping är företagens sätt att dela in CPUerna hur stabila de var när de testade den.

Steppingen på Intels processorer beror inte på något test av hur mycket de klarar utan när de tillverkades. I nyare steppings har förmodligen tillverkningen förfinats vilket i sin tur gör att de generellt kan klockas högre. Även processornspänningen skiljer mellan olika stepping.
Det kan vara mycket avgörande när man klockar vilken stepping men har. Detta ändras hela tiden och jag försöker uppdatera så ofta jag kan.

Bästa Duron-Spitfire är AKBA
Bästa Duron-Morgan är AHLCA och efter den AHHAA
Bästa Thunderbird är AXIA, AYHJA-Y & AYHJA-9
Bästa AthlonXP är AGOIA (<-- den har jag) & AGNGA

jag har athlonXP o jag kollade på "kärnan" o jag har AGOIA o några siffror efter betyder det att jag kan klocka min cpu bra? ^^

Permalänk

kanske.. men tänkt på att faq:n är gammal

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Hedersmedlem

AGOIA är en Palomino om jag inte har fel. FAQen är lite gammal där som sagt. AGOIA klockar säkert bra för en Palomino, men tänk på att Palomino klockar ganska uselt jämfört med t.ex. Tbred.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När ni ändå diskuterar steppings kan jag passa på att fråga vad en bra stepping på en XP 1700+ är?
Tänkte börja klocka lite (mycke) och funderar på vattenkylning, men jag vet inte om jag vill skaffa det om det visar sig att min stepping är taskig.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631