Problem med musen
För ganska länge sedan började min pekare haka upp sig när jag körde min mus (en MX500) i USB-kontakten. Då och då (ganska ofta) bara stannade pekaren. Ofta var det väldigt kort tid, och man kunde röra pekaren igen bara några tiondelar senare. Men ibland fastnade den flera sekunder och man var tvungen och klicka frenetiskt för att få "loss" den.
Jag bara bytte till ps/2-porten, och problemen försvann. Den har jag kört på nu i några månader, och det har funkat bra.
Men för kanske 5-6 veckor sedan började något konstigt hända. Då och då, oftast ungefär en gång om dagen, började pekaren dansa runt på skärmen, helt sjukt. Det kan bli så att jag rör musen uppåt, och då börjar pekaren åka med 10 gånger normala hastigheten snett nedåt, för att sedan byta och åka uppåt igen, höger, vänster, runt, och sen klickar 5 gånger utan att jag rört någon knapp. Om jag så testar att klicka på någon knapp rör sig musen också...helt sjukt är det.
När rycket tagit slut, något som tar olika lång tid varje gång, fryser allting och pekaren går _mycket_ långsammare än innan.
Dessutom slutar alla knappar förutom mouse1/2 och scrollhjulet att fungera, och jag kan inte använda piltangenterna på tangentbordet för att scrolla upp och ner på webbsidor.
Frysandet fixas snabbt med en enkel ctrl+alt+del för att få upp aktivitetshanteraren (jag kör XP). Att musen börjar gå långsamt kan enkelt kompenseras i kontrollpanelen, och att jag inte kan använda piltangenterna fixas genom att jag startar två .exe-filer i logitech-mappen.
Men knapparna kan jag inte få igång igen.
Förresten blir effekterna olika olika gånger, ibland händer inget av detta. Det blir oftast så att rycket varar längst och får värst följder om man rör på musen medans det håller på, stannar man den direkt och väntar några sekunder fixas det oftast snabbt.
Det låter som något mupp med drivrutinerna (programmet för dem kraschar iaf), men jag har testat att uppdatera.
Annars så låter det som om ps/2-porten har fått fnatt...
Så, min enkla fråga: någon som känner igen detta och vet vad faan vad kan vara? Och hur man kan fixa det? Är det ps/2-porten som börjat gå sönder? Moderkortet?
Musen är det iaf inte (och det är därför jag postar här i Processorer - Moderkort - Minnen)...
Vad tror ni orsakar USB-problemet? Hur kan man fixa det?
Det är jäävligt jobbigt. Dessutom så händer det mycket oftare nu.
ps/2-grejen kan hända flera gånger på tio minuter nu, oftast i genomsnitt kanske 20 gånger om dagen...
USB-frysandet som inte var såå frekvent tidigare händer ungefär var tionde sekund nu när jag precis testade.
Går knappt inte att använda datorn för att spela multiplayer-FPS längre...tur att jag nästan har lagt av med det
hmm