Permalänk
Medlem

Problem med musen

För ganska länge sedan började min pekare haka upp sig när jag körde min mus (en MX500) i USB-kontakten. Då och då (ganska ofta) bara stannade pekaren. Ofta var det väldigt kort tid, och man kunde röra pekaren igen bara några tiondelar senare. Men ibland fastnade den flera sekunder och man var tvungen och klicka frenetiskt för att få "loss" den.

Jag bara bytte till ps/2-porten, och problemen försvann. Den har jag kört på nu i några månader, och det har funkat bra.

Men för kanske 5-6 veckor sedan började något konstigt hända. Då och då, oftast ungefär en gång om dagen, började pekaren dansa runt på skärmen, helt sjukt. Det kan bli så att jag rör musen uppåt, och då börjar pekaren åka med 10 gånger normala hastigheten snett nedåt, för att sedan byta och åka uppåt igen, höger, vänster, runt, och sen klickar 5 gånger utan att jag rört någon knapp. Om jag så testar att klicka på någon knapp rör sig musen också...helt sjukt är det.

När rycket tagit slut, något som tar olika lång tid varje gång, fryser allting och pekaren går _mycket_ långsammare än innan.
Dessutom slutar alla knappar förutom mouse1/2 och scrollhjulet att fungera, och jag kan inte använda piltangenterna på tangentbordet för att scrolla upp och ner på webbsidor.

Frysandet fixas snabbt med en enkel ctrl+alt+del för att få upp aktivitetshanteraren (jag kör XP). Att musen börjar gå långsamt kan enkelt kompenseras i kontrollpanelen, och att jag inte kan använda piltangenterna fixas genom att jag startar två .exe-filer i logitech-mappen.

Men knapparna kan jag inte få igång igen.
Förresten blir effekterna olika olika gånger, ibland händer inget av detta. Det blir oftast så att rycket varar längst och får värst följder om man rör på musen medans det håller på, stannar man den direkt och väntar några sekunder fixas det oftast snabbt.

Det låter som något mupp med drivrutinerna (programmet för dem kraschar iaf), men jag har testat att uppdatera.

Annars så låter det som om ps/2-porten har fått fnatt...

Så, min enkla fråga: någon som känner igen detta och vet vad faan vad kan vara? Och hur man kan fixa det? Är det ps/2-porten som börjat gå sönder? Moderkortet?

Musen är det iaf inte (och det är därför jag postar här i Processorer - Moderkort - Minnen)...

Vad tror ni orsakar USB-problemet? Hur kan man fixa det?

Det är jäävligt jobbigt. Dessutom så händer det mycket oftare nu.
ps/2-grejen kan hända flera gånger på tio minuter nu, oftast i genomsnitt kanske 20 gånger om dagen...
USB-frysandet som inte var såå frekvent tidigare händer ungefär var tionde sekund nu när jag precis testade.

Går knappt inte att använda datorn för att spela multiplayer-FPS längre...tur att jag nästan har lagt av med det

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Om du har husdjur hemma så kolla att du inte har hår i den optiskaläsaren.
Annars kan du prova med en enfärgad musmatta. Musen kan börja dansa som besatt om man har en väldigt färgrik musmatta då det blir någon form av brytningsfel.
Om inget av det hjälper är det nog någon form av hårdvarufel.
Eftersom ingen annan verkar veta riktigt tänkte jag att jag iaf kunde ge min tankar om dina problem.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

Inga husdjur, och som sagt är det inte fel på musen.
Dessutom så får jag ju inga som helst ryck med USB, bara frysningar.

Sedan så kör jag med en svart fUnc som jag har använt i över ett och ett halvt år, så jag tror nog inte det

Tyder ju på hårdvarufel, speciellt då ps/2-porten. USB-porten däremot..hmm. Jag har upptäckt en sak, pekaren fryser när hårddisken jobbar... Inte annars, iaf inte vad jag har hört. Får väl testa nya 4in1's eller nåt.

Nu har jag precis fått 7 ryck på 3 minuter (ja jag tog tid). Fyfaan vad jobbigt.
Och inga pengar heller, vettefan vad jag ska göra nu

Blir väl till att tjata på farsan eller nåt.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

ja hade yup samma problem innan. ibland började musen dansa (mx700) å sen så gick den sjukt långsamt å grejs. men prövade å byta channel (liten knapp på laddaren å en uder musen å då funkade de fint..

Visa signatur

Elvisp...

Permalänk

Testa att köra utan internet under en dag, måla med PS eller vad som helst, blir det inte så då.... ja då kan det ju vara... fel Nej, men då vet du vad det kan vara (crackers)

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Hmm, har testat lite nu och det verkar som om det är när den LÄSER från hårddisken som pekaren fryser... Detta är ju bara för skumt :/

NiX-2k jo så trodde jag allra först men isf skulle ju inte "symptomen" vara olika på olika portar...

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

grabben har blivit hackad no shit

Permalänk
Medlem

Förresten, nu när jag läser Elvisps inlägg igen så känns det ännu mer som om porten är trasig.
Trasig port på en vanlig mus, och problem med kanalerna på en trådlös borde ju kunna ge ungefär samma symptom.

Gjorde förresten en virussökning och hittade inga virus, men väl två trojaner. Dessa rensades dock snabbt bort, och jag testade att köra lite utan internet och så...samma problem :/

Vad kan vara anledningen till att ps/2-porten går sönder? Den är inte överklockad.
Ska testa att pilla lite med drivrutiner imorn i hopp om att få igång usbn.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

så händer det för mig också... Brukar sitta och garva åt den.

har en Logitech Cordless MouseMan optical.

Permalänk
Medlem

testat att formatera?

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk
Medlem

Hade en 3.0 o samma sak hände för mig ibland vetufan vad det berodde på men typ i spel fastnade den ibland i nån hundradel :/ testa installera om drivisar.

Visa signatur

golden leg.

Permalänk
Antielefant

Hade såna problem när jag hade transcievern för långt från musen en gång, men inte annars. (MX700)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

alla har vi problem med musen i bland HA HA

HA HA

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem

hum ja det där har jag fått me en mx500 mus.
hade en mx700 på burken först som funka helt perfekt men kändes för tung, kasta då in en mx500 å den börja låsa sig lite så dära sporadiskt vist läste hårddisken varge gång det hände. så var tvungen att fnula ut va det kunde va som spöka. har testat allt möjligt man kan göra me att byta drivers mm.
samma sak hela tiden hum va ere som e fel.
satt o fnula me tusen fönster uppe samtidigt blandannat enhetshanteraren o mouseware runtan när musen läste sig i vanlig ordning ett par sec när man rörde den mycket, såg då någe mycke knepigt.
I både enhelthanteraren o mouseware böt enheten till en oem standard mus on unrecognised mouseport för en sec, för att sen komma tilbaka till en MX500 samtidigt hör man hdisken jobba den söker la antagligen ny enhet då o fixar någe som ligger på hdisken kan jag tro. detta hände varge gång musen låste sig.

har inte lyckats fnula ut varför detta fenomen inträffar bara.

skall luska vidare få se om man hittar någon lösning.

mvh

tjoz

Visa signatur

-=|[TjoZ]|=- | cpu mobile 2400+ 35w @2.41ghz | mobbo AN7 | | corsair 2*512 ddr 3200 @401 | 6800 ultra | winxp sp2 | 5,5TB disk|

Permalänk

Jag har haft samma problem med min MX-700 mus och tangentbord..ibland så slutar musen att fungera under kanske 15 sec och ibland så slutar den att fungera helt men det har blivit bättre sedan jag bytte usb port från hubben i skärmen till en på datorn.

Även tangentbordet blir konstigt och slutar fungera ibland, jag kan inte skriva nått men scrollhjulet på tangentbordet fungerar.

Jag tyckte att det blev bättre sen jag upppdaterade till senaste drivarna men inte helt bra. Kan iof bero på att jag kör på en bärbar som kan ge dålig ström på usb porten. J*vligt jobbigt ibland iaf!

Visa signatur

En slapp slemmig ruda?