NEC-1300 + Princo dvd-r 4x

Permalänk

NEC-1300 + Princo dvd-r 4x

Har nån lyckats bränna en Princo dvd-r 4x skiva som är över 4gb?
Själva bränning gick alltid bra men när man ska verifiera skivan så visade sig det alltid minst en fil (film-mpeg) som är skadad, har provat i 2x bränning också. samma dålig resultat.
ofta lyckats bränning om det är mindre än 2.5gB.
Köpte brännaren igår.
Eller är det fel på min Brännaren?

nec-1300 v1.08 uppgraderad från nec hemsida
nero burning v6.0

Visa signatur

Riggen: Lian Li A4-H2O | ROG Strix B650E-I | GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC | Crucial Pro 2x48GB @5600mhz | EVGA SuperNove GM 750W | AMD Ryzen 7 7800X3D | Fury Renegade PCIe 4.0 M.2 SSD 2TB | Intel 600p 512GB | Mionix Naos 7000 | HyperX Alloy Origins Core TKL |

Permalänk
Avstängd

Jag fick 2 st vita Princo 4x skivor av Swedisc att prova. Brände dom med min ND-1300 och fick samma kassa resultat vid 3.8 gb delen. Förmodligen suger dessa skivor röv. Undvick Princo skivor till varje pris!

Visa signatur

Dessa personer mister skallen snart; Håkan Hellström, Fidel Castro, Britney Spears, Justin Timberlake, Robyn, Anders Lundin

Permalänk
Medlem

Jag bränner princo skivor med plextorn och jag har inga problem alls.
Jag har kört alla tester utom Kprobe och alla resultat är perfekta

Mina är inte vita dom ser ut så här

Permalänk
Medlem

Vad ska man använda för program för att verifiera skriven data på dvd-r skivor? GÅr det att göra med Nero?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yoghurt
Vad ska man använda för program för att verifiera skriven data på dvd-r skivor? GÅr det att göra med Nero?

Nero CD-DVD Speed

Permalänk
Medlem

man verifierar när man bränner i nero.
när du klickat på burn och ser 1% brännt osv finn en liten box längst ner till vänster du kan klicka i där det står verify.
så när nero har brännt 100% och stängt sessionen.
så ploppar släden ut och sätts in igen nu kopieras filerna in i hårddisken och jämnförs med orginal filerna.

så det går inte verifiera en skiva du har brännt förut med nero.

sen går inte allt verifiera heller. bränner du ut image filer finns ej alternativet
och där du väljer iso 1/2 joilet name och sånnt
har du kryssat i nått fel står det längst ner this is nopt an iso9660 fil elelr så då får du klicka ut 8 folders deep så texten längst ner försviner då skall det gå attverifiera skivan.
ananrs är det ju bara kopiera in alla filer ifrån skivan till gårddisken i utforskaren elelr så går all kopiera in då är det inga fel. men audio skivor får man rippa in eller nått då.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Okej tack! SKa testa det nästa gång jag bränner!

Jag har brännt ett par Princo skivor i min Nec 1300, firmware 1.07 (hackad?), och jag har inte haft några problem med att filmen varit konstig, vad jag vet. Har inte verifierat den skrivna datan men har kollat på en av dem och den var det inga fel på, de andra verkar också funka (av det jag sett). Har då bränt i 2x... (De har varit över 4gb).

Permalänk

Alltså ingen har verifierats sina bränning med Princo och Nec?
som jag har sagt bränning blev"successfullt". verifiering FAILED.
och de (failed) skivor brukar hackar sig när jag ser en film från skivan. en vanligt mpeg fil. inte alla filer, bara de filer som det står unreadable eller skipped i verifierings-log.

Visa signatur

Riggen: Lian Li A4-H2O | ROG Strix B650E-I | GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC | Crucial Pro 2x48GB @5600mhz | EVGA SuperNove GM 750W | AMD Ryzen 7 7800X3D | Fury Renegade PCIe 4.0 M.2 SSD 2TB | Intel 600p 512GB | Mionix Naos 7000 | HyperX Alloy Origins Core TKL |

Permalänk
Medlem

De gånger jag orkat verifiera en bränd Princo-DVD-R har det gått bra, och det har alltid gått fint att använda (såväl film- som dataskivor). Men jag har å andra sidan bara bränt i 2x. De gånger jag testat i 4x (med ett par olika BIOS), så har det alltid blivit bajskaka av bränningen efter ett par sekunder.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Alla princo jag bränt funkar klockrent

testat de vita, siler/gråa samt bulkpaq.

Inte haft en enda skiva som blivit fel på....

Har bränt ett antal skivor, av olika märken...

Ett tips till er som bränner skivor är att aldrig göra nånting med datorn medans den bränner.
Inte ens surfa.

DO NOTHING!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apbot
Alla princo jag bränt funkar klockrent

testat de vita, siler/gråa samt bulkpaq.

Inte haft en enda skiva som blivit fel på....

Har bränt ett antal skivor, av olika märken...

Ett tips till er som bränner skivor är att aldrig göra nånting med datorn medans den bränner.
Inte ens surfa.

DO NOTHING!

För mig har de vita princo skivorna altid funkat oxå. Å jaghar lyssnat på musik å surfat på datorn samtidigt.. Men det kanske beror lite på vad man har för dator oxå.. Vad vet jag..

Permalänk
Medlem

E det nån som vet varför ja inte kan bränna princo skivorna i 4x ja får inte ens fram det alternativet i programen... vad kan va fel ? ... har en LG 4040B ..

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WSL]Cequence
E det nån som vet varför ja inte kan bränna princo skivorna i 4x ja får inte ens fram det alternativet i programen... vad kan va fel ? ... har en LG 4040B ..

du måste updatera firmwaret LÄNK

Men varför använder ni princo?
många princo skivor fungerara dåligt när man bränner över 3.8GB på skivan.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Jag har en LG 4020 (2x på dvd-r) och bränner på samma princo som Sheytan visar på bilden..funkar utmärkt. enda gången jag brännt sönder skivor är när jag brännde en film som hade å,ä el ö med i filnamnet, då blev det en ruta istället för den bokstaven och verifiering falure, han bli 2 trasiga skivor innan jag kom på felet =(.
polaren bränner samma skivor på sin nec 1300 i 4x utan problem MEN han hade stora problem dels innan byte av firmware och även innan byte av nätagg. han fick nått felmeddelande i stil med "power calibration error".

princo går att hitta billigt...läs mina inlägg här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19619...

Läs gärna lite på lordsmurfs hemsida www.lordsmurf.com sen under understa menyn OTHER VIDEO INFO har du menyn DVD MEDIA och slutligen "good discs vs bad discs". iofs inte samma diskar som på bilden här ovan men dom princo han testat (4x) funkar bra. några som pajat av 500st.

Han har även skrivit att 3.8gigs problemet gällde 1x skivorna.

Läs och bilda er en egen uppfattning.

Med programmet RecordMAX från STOMP tror jag det går att både testbränna, sen bränna och slutligen verifiera även då man bränner .img filer mm. tyvärr funkar det progget inget vidare med min brännare/dator men verifiering av iso/img vill man ha.

/Magnus

Permalänk

DVDmedia är också en bra ställe att kolla på
Http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Det finns oerhört många slags princo-dyes, av extremt varierande kvalitet, så posta media coder eller bra beskrivningar annars blir et hela lite smått meningslöst då vissa funkar bra med en del brännare och andra inte alls.

Permalänk
Citat:

[i]
Läs gärna lite på lordsmurfs hemsida www.lordsmurf.com sen under understa menyn OTHER VIDEO INFO har du menyn DVD MEDIA och slutligen "good discs vs bad discs". iofs inte samma diskar som på bilden här ovan men dom princo han testat (4x) funkar bra. några som pajat av 500st. [/B]

Verkar som om lordsmurf har blivit less på princo skivor efter att ha brännt 500st
http://www.dvdrhelp.com/forum/viewtopic.php?t=184334

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Har brännt 5st Princo 4x skivor i 2x, alla har varit ca 4,3gig, har inte misslyckats hittils med min Nec1300.

Permalänk
Medlem

Nu e det nått sjukt me min Nec nd 1300, ja beställde den från datorbutiken.com(bulk) och ja fick den, kopplade in den och xp installerade den automatiskt. (ja fick inga drivrutiner med, skulle ja?)

Men sedan när ja kör nero 6.0.0.0 så kan ja bara välja att bränna skivor i 2x == VARFÖR?

om ja behöver drivrutiner, har någón någon länk till dem? www.nec.se har ju bara firmware, och ja har installerat den.

Permalänk
Medlem

Samma förmig, fick min från datorbutiken ett par dagar sen, jag kan bränna dvd filmer i mitt DVDencoder, det går fint.
Men icke sa nicke i Nero hittar han inte min DVD alls... Någon som har ett bra tips på ett program förutom nero som bränner datafiler till min dvd.. kör föresten med Xeed skivor, fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem

borttaget: missade att lexo flashat den redan...

Permalänk
Medlem

Lexo jag har stött på samma problem och du skall kör Nero drivespeed!! Nero har en tendens att låsa din spelare till 2x innan du kör det programet och visar vart skåpet skall stå!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ja har kört programmen i "nero toolkit" och sedan har ja testat nero, det funkade inte, den visade fortfarande på 2x bara...

Då omistallerade ja nero och körde nero toolkit innan ja startade nero, men det funkade inte heller, skall ja göra nått särskillt?
har du fått det att funka med nero 6.0.0.0 eller vilken verre kör du?

Gör det nått om ja ändrade bak på min nec att det skulle vara "cable select" istället för "master slave" på de där små pinnarna va dom nu igen heter (glömmer det hela tiden) ?

Permalänk
Medlem

Vad är det för media du försöker bränna i 4x?

Permalänk
Medlem

vilken som helst, om ja väljer vilken som helst och kollar i fliken "burn" så står det hastigheten, och det finns bara 2x det går inte att välja nått annat...

Permalänk
Medlem

Ja men ingår några 4x certade märkesmedia i "vilken som helst" eller är det enbart Princo odyl. junk du testat med?
Är DMA enablat (bör iofs gå att välja högre hastighet ändå även om den inte bränner i det)?

Permalänk
Medlem

ja har kört med Lead data dvd-r skivor, ja var nyss på inet och köpte princo skivor,... men saken e den ju att ja inte kan välja speed varken före eller innan ja sätter i skivan ja skall bränna till, ja kan inte välja utan den står hela tiden på 2 och det finns inget annat alternativ,
(lead data skivorna står ingen speed angiven på men princo kan man bränna i 4x står det iallefall )

Hur sätter man på DMA föresten, hittar inte det någon stans...

Permalänk
Medlem

Står det ingen hastighet på "Lead data"-skivorna förstår jag inte varför du tror att de går att bränna i 4x? De är garanterat 1x-media som du ska vara glad om de fungerar överhuvudtaget på NEC-brännaren eftersom den bara stödjer 2x som lägsta hastighet på DVD-R.
Princo är som sagt inte mycket att ha heller så även om det står 4x på dem ska du vara glad om de fungerar i 2x felfritt.
Att bara 2x visas om du inte har något media i är fullt normalt.

No offense, men jag förstår inte varför alla är så dumsnåla och köper billigast möjliga skivor oavsett kvalitet och sedan förväntar sig att de ska fungera perfekt i högsta möjliga brännhastighet. Köp bättre skivor om du vill bränna i 4x med bra resultat...

Permalänk
Medlem

jsl_80: håller med dig. eftersom 4x är mera eftertraktat så kan man garanterat säga att om dom klarat det så hade det stått på dom

Själv har jag faktiskt inget problem med princo 4x (bränner i 2x pga 2x brännare men några jag känner kör i 4x utan problem) däremot om jag hittar billiga ritekg04 nånstans så kommer det nog bli sånna..kolla bara på omdömmena på www.dvdrhelp.com på 4x ritekg04 verkar vara en underbar kvalitet på dom.

Själv är jag nog inte dumsnål utan köper 10st i taget på spindel här i linköping för att jag inte har råd med typ 50 st på samma gång. får ge 169kr för 10 st på www.needit.nu så det är inte billigt. dom var slut igår så jag fick köpa några som hette monarch på pcsuiperstore (gamla sekvencia) media id var:...inget..dvdinfo pro fick inte fram nått alls..inte bra.

Innan körde jag med MAXdisk 1x som jag brännde i 2x..funka bra i dvd:n och xboxen. fick ge 159kr för 10 sånna på spindel här i linköping.

men snart blir det beställning på 50-100st ritek för iaf samma pris inkl porto eller ev billigare..och dom vet man funkar bra till allt.

Permalänk
Medlem

pizzaman: kolla min tråd http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=20112... och se om den kan vara av intresse.