Permalänk
Medlem

Får köpa en dator via dödsbo.

Tjenixen..
Jag har fått möjlighet att köpa en bärbar dator av ett dödsbo för 6000:-
Nypris 12-14k, dom visste inte riktigt.
Den är lätt, lätt, lätt begagnad och detta var datan om datorn jag fick:
P4 2.0 Ghz
Minne 5xx mb (det var farsan som snacka med säljaren på telefon :/)
DVD
Samt att det var en HP.

Låter detta logiskt och som ett bra köp?

EDIT: Är HP bra som bärbar? Jag har noll koll då jag alltid byggt datorer själv (stationära såklart).

Visa signatur

You are not your fucking system specs. You are not your fucking uptime stats. your script file. or your oversized desktopscreen cap. You are not your broadband connection. Your are not your fucking postcount.

Permalänk
Medlem

En bärbar P4 2GHz med 512MB RAM för 6000kr är ju inte illa. Är det sedan en P4 Mobile så är ju priset verkligen oslagbart.

Permalänk
Medlem

Vad innebär mobile? Tror den är rätt så ny. Ska kolla upp det mer noggrant innan jag köper. Alla papper finns osv.

Visa signatur

You are not your fucking system specs. You are not your fucking uptime stats. your script file. or your oversized desktopscreen cap. You are not your broadband connection. Your are not your fucking postcount.

Permalänk
Hedersmedlem

Mobile = strömsnålare version.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

okej, kan ju vara bra att ha. Fast den kommer nog mest att stå med strömsladden i.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Men för 6kkr så är det ett givet köp hur som helst. Om inte annat kan du sälja den för mer..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Okej... det var det jag förstod Ska bara kolla upp mer spec. innan jag handlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra pris!

Jag köpte en Dell inspiron 8200, 2,0M, 15", 512/60, GF4 go 64 samt DVD/CDRW men utan laddare för 5500:- för en vecka sedan och tycker det var ett skitbra pris.

Permalänk
Medlem

Det låter ju väldigt bra!
Men jag vet inte om laddare, väska och annan kringutrustning är med heller.
Sen har jag ingen aning om varken HD eller graffe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur står sig HP mot IBM, Dell och Compaq då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HD är ganska oviktigt vad gäller bärbar IMHO. Man kör ju den stationära datorn som fileserver. 20 gig räcker lungt till en laptop.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
HD är ganska oviktigt vad gäller bärbar IMHO. Man kör ju den stationära datorn som fileserver. 20 gig räcker lungt till en laptop.

Men om den stationära PC:n är skum då? Ganska viktigt då... Andrahandsvärdet blir ju bara bättre med fetare disk. Man kan ju ge fan i att lägga in mer än 20gb om man nu inte vill ha mer *internhumor, är ej en besserwisser*

*inlägg redigerat*
CP Är I N T E en datorterm
/Garland Greene

EDIT: Min HD var cepe, kom hit och titta om du inte tror mig

Visa signatur

Permalänk

kan man byta hd i en bärbar själv??

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Tror dom har sån där 'universal modul' eller? Så man kan byta ut hd mot brännare osv.. Men är ej säger!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
kan man byta hd i en bärbar själv??

Ja, bärbara använder 2,5" hårddiskar som oftats är lätta att byta själv.

Permalänk
Hedersmedlem

den bärbara datorn som man får låna/köpa utav skolan (ITG Rissne) är IBM R40 datorer med 2.0GHz, 512MB Ram samt 20GB hdd... men jag skulle hellre ha en HP eller en Fujutsi... Jag tycker självklart att du ska köpa den där datorn!

En liten fråga: Vart sitter hårddiskarna på de de här datorerna? det finns en massor med symboler på undersidan av dessa datorer men jag fattar inte vad de betyder... man kan ju iof köpa en hdd och be en tekniker i skolan att byta ut den men jag skulle vilja veta vilken lucka den sitter bakom samt och det är en 2,5" hdd som sitter i den här datorn...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hur trångt är det i dom här rackarna? Lätt att ha i mer minne osv? Tror man kan ha 1gb i ovan nämnda dator. Om något pajjar, t.ex mobo, kan man byta det själv då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om moderkortet går sönder kan du i princip skrota den, om du inte har en garanti som täcker det.

Edit: stavfel

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
den bärbara datorn som man får låna/köpa utav skolan (ITG Rissne) är IBM R40 datorer med 2.0GHz, 512MB Ram samt 20GB hdd... men jag skulle hellre ha en HP eller en Fujutsi... Jag tycker självklart att du ska köpa den där datorn!

En liten fråga: Vart sitter hårddiskarna på de de här datorerna? det finns en massor med symboler på undersidan av dessa datorer men jag fattar inte vad de betyder... man kan ju iof köpa en hdd och be en tekniker i skolan att byta ut den men jag skulle vilja veta vilken lucka den sitter bakom samt och det är en 2,5" hdd som sitter i den här datorn...

Gå in på tillverkarens hemsida! Där finns säkert all info som behövs.
Till dell finns pdf manualer för att plocka ner datorn i molekyler.

På mina della har disken alltid skjutits in från sidan. I den gamla IBM:en jag hade fick man lyfta på tangentbordet så satt disken brevid batteriet.

Permalänk
Medlem

Mjo.. men då sparar man ju processor, Hd, Mnne, skärm och allt annat

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mordiiax
Hur trångt är det i dom här rackarna? Lätt att ha i mer minne osv? Tror man kan ha 1gb i ovan nämnda dator. Om något pajjar, t.ex mobo, kan man byta det själv då?

Vanligtvis finns 2 minnesplatser.
Utbyggnad i övrigt sker via PC-card (oftast 2 typII platser) och i vissa fall genom svindyra MINI-PCI kort.
Vet inte hur det är med HP, men i de dell jag haft går det att byta CPU också.

Självklart kan man byta det som pajar, datorn är antagligen ihopskruvad med vanliga skruvar.
Problemet är att få tag i grejen som är trasig, köpa från tillverkaren är vanligtvis inte lönsamt.

Jag bytte skärm på min förra dell och det var inga problem så länge man höll koll på alla skruvar som skiten satt ihop med

Permalänk
Medlem

Man kanske kan sälja delarna löst då i värsta fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en sån dator för några tusenlappar mer
säg till om du ska sälja den

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

hehe, får se vad det är för något. Är det ett pärla pris så åker den ut på blocket för 'lite mer' eller varför inte swec kompis pris

Hmm... Bor du i Motala? Min morsa tog tåget nyss till Motala

Visa signatur