Permalänk

dvd-brännare

är helt lost på dvd brännare.
dvd- och dvd+ vad är egentligen skillnaden ?
iaf så är jag ute för att köpa en .
vill då ha en med båda formaten för det måste ju vara bäst ?
vilka brännare kan ni rekommendera ?
och vad är dvd-ram ? och är det nåt att ha ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Behöver inte vara bäst med en +/-, men kan ju vara bra att ha. Jag tycker du ska titta på brännare som kan bränna i 8x, kostar ju lite mer. Annars har jag varit nöjd med min NEC1300, den börjar ju bli väldigt billig 12-1300 spänn får man väl lös en NEC för.

DVD-RAM funkar precis som en hårddisk, även när det gäller att läsa och skriva samtidigt. egentligen så tycker jag att DVD-RAM är bättre på alla sätt, men har ju kommit lite i skymmundan av +/-R. Även priset har satt sina spår på DVD-RAM-brännare och skivor.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

nec1300 ska va jobbig med billiga bulk dvd har jag hört.... har en pioneer106 funkar perfa med alla skivor jag testat lite dyrare än nec1300 men bättre

Permalänk
Medlem

Nec jobbig vad baserar du det på?

Nec hadde vissa problem med billigare skivor i början men med alla nya Firmware's så är det inte ett problem längre.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tjoooooo!

Fan alltså det är jävligt svårt att veta vilken DVD-Brännare man skall välja. Är det nån som kan säga vilken 4x DVD-Brännare som ligger mellan 1000-1500kr som är bäst? Ska hellst också vara bra att bränna billig DVD-R media också.

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman
Tjoooooo!

Fan alltså det är jävligt svårt att veta vilken DVD-Brännare man skall välja. Är det nån som kan säga vilken 4x DVD-Brännare som ligger mellan 1000-1500kr som är bäst? Ska hellst också vara bra att bränna billig DVD-R media också.

Tackar för svar!

Lägg lite mer och du får en plextor 708a så slipper du problem... är mitt råd..

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min NEC-1300, att den ska ha svårt med billiga bulk dvds är kanske möjligt men jag kör ändå bara med Classes Traxdata, funkar perfekt.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren...får kika runt lite mer.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Pioneer-106 är den bästa dvd-brännaren i den prisklassen, följd av NEC-1300.

Permalänk

jag är sugen på NEC 1300 iallfall..

den är ett par hundra billigare och efter de tester jag sett så vinner inte pioneeren, utan de är mycket lika i prestanda.. (kan skilja några sekunder om vilken som är snabbast)

Visa signatur

kharaboudjan

Permalänk
Medlem

Nec jobbig vad baserar du det på?

Nec hadde vissa problem med billigare skivor i början men med alla nya Firmware's så är det inte ett problem längre.

Jag har hört många som sagt det även sett många som skrivigt det i olika forum men det kanske har blivit bättre med dom nya firmware versionerna isf e det ju bara bra

Permalänk
Medlem

http://www20.tomshardware.com/storage/20031027/index.html
Har själv en LG 4020 (2x) och är bra sugen på LG 4040 dels för att den fick bra i testet på THG och sen att den klarar dvd-ram som är perfekt som backup

är det ingen som läser datortidingar eller? har ju redan varit test på dvdbrännare i typ 4 tidningar..köp alla, läs allt å bilda er en egen uppfattning vad som är bäst samt vad ni behöver/tycker är viktigast.

och man ska nog i dagens läge självklart köpa en dualbrännare, dom är väldigt billiga samt att det verkar som +r skivorna ibland är billigare/samma pris som -r skivorna (märkes typ ritekg04 mm). Dock har -r störst kompatibilitet med dvdspelare enligt praktiska test jag läst. Var bla nått test på www.cdrinfo.com eller nån liknande sida sant på http://www20.tomshardware.com/storage/20031027/dvd_burner-40.... visserligen lite luriga dvd märken men överlag ser det bra ut för -r. Jag skulle nog i första hand köpa LG 4040 men annars pioneer 106 och ev NEC 1300. Sen skulle jag lägga några kr extra per skiva och köpa RitekG04 skivor istället för Princo mm. Jag kör iofs princo nu och det funkar bra men några på www.dvdrhelp.com forumet (bla lordsmurf.com) har problem med skivor som bränndes för ca 6mån-1år sedan..ingen av 60 skivor gick att läsa..
och några kr extra per skiva är det värt för bevisad kvalitet. läs på: http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?selectmedia=94#comments

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharaboudjan
jag är sugen på NEC 1300 iallfall..

den är ett par hundra billigare och efter de tester jag sett så vinner inte pioneeren, utan de är mycket lika i prestanda.. (kan skilja några sekunder om vilken som är snabbast)

man ska inte bara kolla på snabbhet Pioneeren som jag läst kan bränna så att mer dvd-spelare klarar läsa skivorna, den är även tolerantare mot billigare media(om man vill köpa sånt) NEC-1300 har blivit betydligt bättre med nyare firmware då det gäller billigare media, men tycker det fortfarande verkar som om folk har en del problem.

Den nackdelen jag vet om pioneer är dess dåliga förmåga att klara nyare kopieringsskydd, så den kommer inte vara trevlig om man vill göra backup på t.ex. ett nyinköpt spel.

Eller så väntar man tills dess Pioneer släpper modell A07, vilken kommer att bränna 8x på både + och -r annat än plextor 708A och TDKs nya som bara bränner 8x på +r och 4x på -r

Permalänk

pioneer a07 låter shysst !..när kommmer den då ? och vilket pris ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var köper man en Plextor billigast, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruger_3
Var köper man en Plextor billigast, någon som vet?

Kolla här

Permalänk
Medlem

Ville inte starta någon ny tråd för detta, men

Såg DVD-R 4X Infodisc Printable 100/pack för 880kr...Någon som har erfarenhet av den här median? är den värd att köpa när den är så billig?

Permalänk
Medlem

Diceman: Vart såg du det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
Diceman: Vart såg du det?

såg på den här sidan

http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=22_...