Permalänk

Athlon 64 minnen?

Jag hade tänkt att köpa en athlon 64...
Då hade jag tänkt att köpa PC3200(400mhz) men sedan såg jag att moderkortet jag tänkte välja är kompatibelt med PC3700(466mhz) så vilket ska jag välja hur hög prestandard ökning för jag med ett PC3700 än PC3200?
Eller blir de någon? och nej jag hade inte tänkt att överklocka den....

Permalänk
Antielefant

Om du inte ska överklocka - Nej, ingen prestandavinst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Okej bra då vet jag.

Permalänk

ska du överklocka?

Permalänk

Thakrillo: Troligtvis inte men jag är inte säker om de går att typ få tag i vattenkylning så kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lephyrius
Thakrillo: Troligtvis inte men jag är inte säker om de går att typ få tag i vattenkylning så kanske...

om du ska köpa nya minnen så köp ett par adata pc 3200 med bh-5 chip eller ett par mushkin pc 3500 blacklevel 2, och ska du vattenkyla är det bara köpa waterchill paketet det funkar till A64

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Athlon64 lär vinna mest på att ha minnen med låg latency, så minnen med BH-5 lär vara att föredra. Skulle jag handlat nya minnen idag hade det blivit Adata 3200:or precis som har föreslagits.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Men det behövs ju bara ett minne eftersom vanliga 64:an 3200+ inte stödjer dual-channel memory. Alltså, ett 512 skulle väll vara att föredra då man bara behöver leta info hos ett minne istället för att dela upp det?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

i9 9900K | NZXT Kraken Z73 | Asus Z-370 F | G.Skill Trident Z | XFX RX6900 XT 319 Blck Edt | Samsung G9 49"

Permalänk
Medlem

jag tror att du får högre bandbredd om du bara använder 1 minne om du inte kan köra dual men det är bara vad jag hörde för måånga år sedan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znoddaz
Men det behövs ju bara ett minne eftersom vanliga 64:an 3200+ inte stödjer dual-channel memory. Alltså, ett 512 skulle väll vara att föredra då man bara behöver leta info hos ett minne istället för att dela upp det?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Nä, du har helt rätt. Men om du funderar på att uppgradera till våren när sockel 939 kommer, så kanske två minnen till dess dual channel är bra att ha. I och för sig måste man väl ändå köpa nya minnen till dess.....;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så 2x512 adata bh-5 minnen är önödiga att köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maVe
så 2x512 adata bh-5 minnen är önödiga att köpa?

Nä, minne är alltid gött.

Visa signatur