Permalänk

Dumpning av fysiskt minne?

Hej!

Nu är det så här att jag har ett ganska stort problem,
Varje gång jag ska in och spela något spel så efter typ en halvtimme får jag fram en blåskärm där det står Påbörjar dumpning av fysiskt minne och så måste jag starta om datorn

Någon som vet vad detta kan bero på?

Min dator är en amd 2000+, ASUS A7V8X-X med ett 256mb ddr minne på 400Mhz och ett nätagg på 350watt

M.V.H
Martin

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem och då var det ljudkortet som var orsaken.
Ta bort alla komponenter från pci platserna och testa.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Det stod inget som typ, DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL? Jag har också fått upp det på skärmen, det berodde då på dåliga ljudkortsdrivrutiner, till mitt intregerade ljudkort.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

det fysiska minnet sitter väl på hårddisken?. kan det inte vara så att du har för lite?

Permalänk
Medlem

Har samma problem.
Försökt precis allting... Tagit ut alla kort, avinstallerat program, uppgraderat mina drivrutiner.
Det enda jag kan komma på är att min burk blir för varm så jag har beställt en ny processor fläkt

Permalänk
Medlem

Du beskriver at du får upp en bluescreen...

detta kan bero på vad som helst (inom hårdvaran)..

Oftast är det minnena det kan vara fel på men även andra komponenter som ljudkort,grafikkort osv.. om jag vore du så borde jag felsöka din dator, börja med minnena sedan över till processorn och sedan andra komponenter....

du kan även kolla redigt noga vad som står på "bluescreenen" och gå in på microsoft hemsida och kolla vad som är fel där igenom... (detta hjälper inte om du formarterar om din dator felet kvarstår för det är inte fel på din mjukvara)

kolla även till ditt MBR (master boot record) kan vara fel startupp inställningar...

Mvh Pr0bz

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Det stod inget som typ, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL? Jag har också fått upp det på skärmen, det berodde då på dåliga ljudkortsdrivrutiner, till mitt intregerade ljudkort.

Är du säker på att det var ljuddrivarna, och i sånna fall vad kör du för drivare nu?

har haft exakt samma problem med likadant mobo, som upträdde precis när jag startade datorn, men dock endast om en nätverkskabel satt i det ena nätverkskortet och båda korten var aktiverade :/

Permalänk
Medlem

Är det så att det inträffar när du belastar datorn ordentligt så kan det vara värmerelaterat. Prova att köra med öppet chassie för ventilera ut värme & för att se om du kan belasta längre utan problem.
Förövrigt kan det bero på en massa hårdvaru & mjukvaruproblem. Din felbeskrivning behöver kompletteras med lite info. T.ex. vad BSen ger för felmeddelande.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

jag har exakt lika problem jag också och min processor ligger bara på 45-52 grader så det kan inte va att den blir för varm va?

Permalänk
Medlem

Jag får meddelandet "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" när jag klockar min CPU för högt...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Det där meddelandet kan orsaka problem, när ngn drivrutin skall startas & minnet är skadat så hela systemet hänger sig pga. skadade moduler på minnet. ladda ner memtest här på swec.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av LunkZor
Om jag inte tar fel så har typ mongon en kromoson mer än oss "vanliga" och en apa har två mer än oss vanliga, om man nu skulle peta in en till kromoson i ett mongo skulle mongot då bli en apa?

Permalänk
Medlem

kan även vara kondensatorer som "sprängt" se om dom ser skadade ut, om det typ kommit ut nåt ur toppen på dom eller om dom buktar uppåt

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat minne eller med mer minna... Har en kompis som fick samma problem... Så han köpte ett 512 minna av mig... fick aldrig mer det problemt! När du spelar nåt spel eller inne på internet ta upp aktivitets fältet titta på prestanda och det fysiska minnet... det intressant där är hur mycket tillgängligt du har... om det är väldigt lågt så behöver du mer minne,, eller att något tar väldigt mycket minne som du inte vet om!

En annan sak... MONTREGO... fysiska minnet=ram minnet...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem

har ni testat med att stänga av dumpningen av minnet, det är jämt det första jag gör när jag installerar os. win 2000:
egenskaper den här datorn -> avancerat -> start och återställning -> ta bort "skicka en administrativ varning" och "starta om automatiskt" och sen
"ingen" på skriv felsökningsinformation.
så har jag gjort länge och jag har inte märkt av några större problem, fick ofta "dumpar fysiskt minne" förut, men inte nu.