Hjälp med monitor/grafik kort

Permalänk
Medlem

Hjälp med monitor/grafik kort

Hej! har nyligen köpt nya dator grejor och har inte fått dem att funka ordentligt trots en massa experimenterande....inga polare som har några råd heller så jag vänder mig lite smått desperat till expertisen här på forumet

Inhandlade ett Sapphire Radeon 9800SE, installerar XP osv, installerar moderkorts drivisar (AbitNF7), lägger in Catalyst som kom med kortet (3.7) men när allt är klart så kan jag bara köra i en upplösning! 1280*1024.
Testar jag att köra i tex 1024*768 så blir allt jäättestort dvs 3/4 av bilden hamnar "utanför" bildskärmen och jag kan inte "resiza" den med hjälp av knapparna på skärmen för då påverkas bara den del av bilden jag ser på skärmen, inte det som ligger "utanför" går ej heller att fixa med hjälp av ATI kontroll panelen.

Har själv ingen aning vad jag ska göra. Har testat olika Catalyst, formaterat 2 ggr, testat olika drivare till skärmen men inga resultat. Före jag lägger in Catalyst kan jag utnyttja olika upplösningar på skärmen men inte efter ???

EIZO Flexscan F563-T 17" (rätt gammal.....)
Radeon Sapphire 9800SE
Barton 2500XP
XP PRO

Vore väldigt tacksam för lite hjälp....:)

Permalänk
Medlem

Tjena P-man!
Har du hittat några äldre catalyst att köra in istället?
Ökat refreshraten till tex 85Hz?
El köp en skärm till så syns hela bilden
skämt åsido, låter skumt?

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem

Prova med en annan skärm och se om det hjälper!

Permalänk
Medlem

mmmm fick en speciell 9800SE driver från ATI men inget förändring. Testat och ställa upp och ner refresh rate:en men inget hjälper...:( ah får ta o låna en skärm av ngn polare och testa.