Mitt grafikkort rykte i morse!

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort rykte i morse!

Min dator har fungerat i över ett år utan ett enda bekymmer. Men i morse när jag slog på datorn för att jobba med skolarbete så kom det ingen bild på monitorn och samtidigt kände jag en brännlukt. Jag cyklade*pust* ner med datorn och de sa att en kondensator på grafikkortet(Geforce4) hade smält. Så det var bara att köpa en ny, passade på att köpa Geforce5 då. Jag frågade om det var vanligt att grafikkort kan smälta, ryka och ha sig och varför, men det visste man inte.
Någon här som vet vad det kan bero på och om man kan göra något för att förhindra att det händer igen? Är det damm eller temperaturer som ställer till det?

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn köpte du ett GeForce FX?!
Du vet väl att de suger tung pung i riktiga DirectX 9 spel?

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Eddul> Är det någon som suger pung här så är det du. Kan du inte komma med ett bättre svar på hans fråga?

Permalänk
Medlem

Ok hade du ingen garanti på ditt gf4? Och det heter inte geforce5. Varför den brändes vet jag inte ta reda på vad en kondensator gör och då kanske du vet varför. har "lärt" mig vad den gör men kommer inte ihåg. Men fixa bra kylning till den så tror jag inte det ska hända igen.

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Bra sagt Worm

Då och då kan man ju dammsuga datorn, för att ta väck dammet och all smutsen.

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

*asg*

Visa signatur

(\_(\
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Vad var det för märke/tillverkare på GF4:a kortet?

Kondensatorerna fungerar väll som små batterier (har jag för mig) som är till för att se till så att komponenterna på kortet (gpu minne etc.) får en jämna strömtillförsel. (rätta mig om jag har fel)

Skälva kondensatorn kan ha varit för klen eller av dålig kvalitet om kortet var av ett billigt märke, men det kan oxå ha varit ett dåligt nätagg eller ett defekt moderkort som har orsakat det, och då kan det hända igen med nästa kort.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EDDuL
Varför i hela fridens namn köpte du ett GeForce FX?!
Du vet väl att de suger tung pung i riktiga DirectX 9 spel?

VAAA FAAN!! Du verkar ju ha rätt!!!
Jag provade nyss UT2003 och det är vissa detaljer som ser konstig ut!
Vad fan är det här??? Jag måste undersöka saken mer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Vad var det för märke/tillverkare på GF4:a kortet?

Kondensatorerna fungerar väll som små batterier (har jag för mig) som är till för att se till så att komponenterna på kortet (gpu minne etc.) får en jämna strömtillförsel. (rätta mig om jag har fel)

Skälva kondensatorn kan ha varit för klen eller av dålig kvalitet om kortet var av ett billigt märke, men det kan oxå ha varit ett dåligt nätagg eller ett defekt moderkort som har orsakat det, och då kan det hända igen med nästa kort.

Har inte kortet eller kartongen kvar, så vet ej vilket märke!

Permalänk
Medlem

Ut 2003 använder inte dx9 bara så du vet, det använder dx7 och lite av dx8

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vash
Ut 2003 använder inte dx9 bara så du vet, det använder dx7 och lite av dx8

Ok, men det är ändå något mysko med grafiken nu...
Hur blir det med ut2004 då? Är det bäst att byta tillbaka till en GF4?

Permalänk
Medlem

Vilket GeForce FX har du köpt?

Visa signatur

(\_(\
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilket GeForce FX har du köpt?

Galaxy Geforce FX Zeus 5600
Det står Microsoft DIRECT X 9 på kartongen
Ska man tanka hem Direct X 9 eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem

Ja du behöver DirectX 9 för att köra nya spel.

Visa signatur

(\_(\
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du behöver DirectX 9 för att köra nya spel.

Ok, jag är inne på Microsofts Direct x hemsida och ser DirectX 9.0b
Alltså jag är så jäkla dålig på det här med grafikkort och installationer, kommer Ut2003 att fungera som vanligt efter att jag installerat direct X 9.0b?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salem
kommer Ut2003 att fungera som vanligt efter att jag installerat direct X 9.0b?

Ja!
Det kommer att lira alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigsize
http://www.susning.nu/Kondensator

Haha...tack för denna information, men jag fattar ändå inte vad en kondensator är eller gör...hehe.

Permalänk
Medlem

En kondensator fungerar i princip som ett jättesnabbt batteri. Den laddas upp snabbt och laddas ur snabbt. Används bl.a. som sagt till att ge jämn strömtillförsel till diverse komponenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
En kondensator fungerar i princip som ett jättesnabbt batteri. Den laddas upp snabbt och laddas ur snabbt. Används bl.a. som sagt till att ge jämn strömtillförsel till diverse komponenter.

Är det inte så att om det skulle komma strömspikar så smäller kondingarna (inte för att det är deras syfte)? har för mig att det var så men måste säga att det fanns nog ingen bättre förklaring på vad en kondensator än den du gav precis.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Direxct X 9.0b, men grafiken är fortfarande mysko i UT2003. Ska man tanka hem något drivrutin från Nvidias hemsida?
Jag har titta på Nvidias hemsida och ser olika Geforce FX-kort som 5200, 5700 0ch 5900, men inte 5600? Varför är inte 5600 med på sidan?

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till butiken och ge tillbaka kortet,ge lite pengar och få ett radeon 9700/9800.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne
Gå tillbaka till butiken och ge tillbaka kortet,ge lite pengar och få ett radeon 9700/9800.

Ja....det verkar nog vara bäst att göra så.
Om jag nu trycker i en radeon 9700/9800, gör det nåt att jag har installerat Direct X 9?

Permalänk

ATI använder oxå Direct X9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player
ATI använder oxå Direct X9

Ok

Permalänk
Medlem

Hm, har du avinstallerat alla drivrutiner från förra kortet innan du satte i det nya? Låter inte som du gjort det. Sånt kan ligga kvar och spöka och ge konstiga resultat.

Permalänk
Medlem

Jag var nyss ner och bad om att få byta och ska göra det i morgon. Men nu blir jag tveksam mot vilken radeon jag ska ta.
Radeon 9800 gick på minst 3000:-, det var för mycket för mig. Istället rekommenderade han CLUB 3D radeon 9600 pro för 1600:-, vågar jag ta den eller ställer CLUB 3D till med något problem?

Permalänk
Medlem

Både prestandamässigt och prismässigt så kommer Ati långt upp men nVidia har dåliga drivrutiner för sina FX kort, vill du ha ett bra och snabbt kort ett bra pris så är något kort från Radeon 9600 till Radeon 9800 XT.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

köp ett 9700pro ett club 3d kostar 2300kr nu

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk
Medlem

tja vart hittar du en butik som har ett sådant i lager nu ?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX