Permalänk
Medlem

För klent nätaggregat?

Hej!

Har precis köpt lite nya delar till datorn:

AMD Barton 2800+
EPoX 8RDA3i Moderkort
256 DDR PC3200

Övriga gamla delar:

Radeon 9500 PRO
2 st HDD
CD-RW
Floppy
3 fläktar

Delarna verkar funka fint, jag kan gå in i BIOS och kolla/ändra även DOS funkar utan problem. Men när Windows (XP) ska startas blir skärmen svart och sedan startar datorn om, så gör den hela tiden.

Jag använder mitt gamla nätaggregat som är på 300W. Och nu undrar jag, är det för att mitt nätaggregat är för klent som Windows inte "orkar" starta? Vad kan det annars vara för fel?

Permalänk
Avstängd

Jag hade kollat temperaturen i Bios innan jag skaffar ett nytt nätaggregat. Jag tror att du dessutom kan köra datorn i nån form av felsäkert läge från bios som gör att datorn bara går i 1300mhz eller något.

Annars plocka ur en del i taget och prova att starta. 300 watt borde räcka tycker jag.

Permalänk

350... 300 räcker väl till PII 233

polare hade samma problem förut. efter 10 minuter dog datan...

Att kolla tempen i bios e lite onödigt, eftersom det inte är så ofta en dator står bredvid bastuaggregatet, så den borde inte vara brännhet när man startar upp den...Dessutom kan man inte kolla tempen på alla bios :/

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk
Medlem

Fick igång det nu. Formaterade hela skiten och installerade om XP. Nu funkar allt utan problem )

Permalänk

hehe ok... gick fläktarna ned på halvvarv förut när xp startades?

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk
Medlem

Muskelbiber: När man byter modekort så ska man göra också en nyinstallation av Windows.
Windows bootten berodde inte på temp eller fläkt hastighet eller nätagg i detta fall.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Nej, det berodde ju inte på nät.agget.
Jag som var okunnig och inte visste att man var tvungen att göra en nyinstallation efter man bytt moderkort.. :-/
Men nu funkar det, så nu är jag go Å glad