Permalänk
Medlem

Thornton

Tjena.

Jag undrar om någon provat att överklocka en Thornton.
De finns att köpa i Sverige på komplett.
Eftersom en Thornton är en Barton med halva
cachen disablad men med större diesize än
en Thoroughbred borde ju den hålla lägre
temperatur än en Thoroughbred, eller hur?
(ursäkta svengelskan).
Den borde ju därför vara tämligen överklockningvänlig?

Det vore kul om någon som testat kunde posta resultat.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk

den är överklockningsvänlig det är den. Men varför ta en barton med halva cahcen när riktiga barton är så billig ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

Grattis, du är en av de få som stavar rätt till Thoroughbred. Dock stavar du fel till Thorton.

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att man kunde cutta nån brygga på thorton så det blev en barton.
Höjjer ju värdet avsevärt..om det skulle vara sant/funka.

jaja orkar inte kolla stvning nu ska gå o lääga mej..

EDIT: just det ja. DIE´n kommer at ha en "Heatspreader" precis som P4´an har.gött o gonatt

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

troligen kommer det bli som 9800SE, att om man har tur så kan det går att köra 512kb L2, thorton är som sagt de barton som har delvis skadad L2. Dessa spekulationer kom efter man lyckats låsa upp 128kb på en duron. Ingen som har lyckets låsa upp en thorton dock.

FLoz: läs på lite först, thorton kommer se ut exakt som barton. ingen heatspreader.

Visa signatur

E

Permalänk

har man tur så blir det thorton nästa CPU, den verkar ha tillverkats några månader nu så T-bred är väl på väg ut

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xviz
troligen kommer det bli som 9800SE, att om man har tur så kan det går att köra 512kb L2, thorton är som sagt de barton som har delvis skadad L2. Dessa spekulationer kom efter man lyckats låsa upp 128kb på en duron. Ingen som har lyckets låsa upp en thorton dock.

Å ja.

Det var inte direkt några 'spekulationer' angående vad Applebred och Thorton var för processorer, vilket bland annat bara namnen avslöjar. Thorton är bara en sammandragning av Thoroughbred och Barton till exempel.

Kollar man specen på kärnorna ser man oxå att de är exakt identiska, vilket innebär att skillnaden mellan TbredB och Applebred är mindre än mellan TbredA och TbredB. AMD har heller inte sagt att det är nya kärnor vi pratar om, och samtliga recensioner jag sett har varit väldigt tydliga om att det är spärrade Barton/Thoroughbredprocessorer vi pratar om.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

har inte sagt att det är en ny kärna utan en barton med spärrat/skadat l2 minne. om det blir en 2500+/3200+/thorton bestäms efter tester av amd, alla tillverkas tillsammans, vilka som blir thorton bestäms efter förfrågan eller om de barton som har delvis skadad l2 cache då spärrar amd endel av l2 cachen (vid hög förfrågan så kan amd spärra l2 cachen även om den inte är skadad). skulle kosta för mycket för amd att tillverka både tbred och barton. samma gäller med ati's 9800.
var även c.a. 2 månader sen jag skrev det tidigare inlägget då de just släppt thorton cpu'n.

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hittills är 2500+ den enda som har börjat låsas. De går fortfarande fsb-klockas.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Låsta AMD processorer

Tjena.

Jag byggde faktiskt ihop en dator åt en kompis i helgen.
Den bestod av Abit NF7-S V2.0 samt en Boxad XP2400.(Vecka 39)
CPU:n var faktiskt mulipel-låst på detta kort!

Jag testade den på mitt NF7-S V1.2 och det var samma
sak på detta moderkort. Det verkar alltså som om
AMD börjat låsa mulipeln även på nyare Thoroughbred´s.

P.S den var inhandlad från en svensk webshop.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Ja, intel låser sinte sina.