Permalänk

Modda med byggskum!

Håller på och moddar lite just nu. Ska få en låda att smälta in i datorn.

Kan jag använda byggskum och göra fronten på lådan i och sedan lacka över osv?

Permalänk
Medlem

Är en inte byggskum typ asgifitgt när man sprutar det.

Permalänk
Medlem

Jo det borde du kunna göra. Finns många bilstylare som gör vingar, spoilers m,m med byggskum som de sedan karvar till med kniv................

Permalänk
Medlem

Finns många som diskuterat om detta på ett bilforum som heter Zatzy.com . Gå in där och snacka med dom dom kan massor om det.

Mycket enkelt förklarat gör man så här:
Bygger upp något av byggskum. Gör en form av det, sen gjuter man själva saken man vill ha tex: fonten på datorn eller sido kjolar. Sen kommer man till slipningen när den är klar så lackar man det.

Visa signatur

Jag skyller alla stavfel och andra grammatiska fel på min dyslexi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hyllve
Finns många som diskuterat om detta på ett bilforum som heter Zatzy.com . Gå in där och snacka med dom dom kan massor om det.

Mycket enkelt förklarat gör man så här:
Bygger upp något av byggskum. Gör en form av det, sen gjuter man själva saken man vill ha tex: fonten på datorn eller sido kjolar. Sen kommer man till slipningen när den är klar så lackar man det.

Tänkte hoppa över gjutning osv. Vill hellst bara sätta på nått som är lätt att forma och sedan måla på det.

zatzy.com känner jag väl till, fd medlem

Permalänk
Medlem

Okej.

Men frågan är om byggskum är så bra att måla på?

Men skulle man inte kunna "byggskumma" upp en fin form och lägga ett lager med latex, och sen måla på latexen?
Problemet är väl att latex inte stelnar.

Lite mer exakt vad ska du göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd byggskum och plasta sedan glasfiber över byggskummet. Sedan slipar du glasfibret och spacklar ytan jämn, funkar finfint...

Byggskum, ett perfekt material för oss som bygger om bilar.

Visa signatur

T-bread 2000+@2200+ | MSI 745 Ultra | 512MB DDR CAS2 | 120GB HDD | GF4 64MB DDR TV-ut | 17" | Ljuddämpat chassi
Projekt: Kadett (nya leksaken)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Figgz
Använd byggskum och plasta sedan glasfiber över byggskummet. Sedan slipar du glasfibret och spacklar ytan jämn, funkar finfint...

Det är bara ett helvete att slipa det jämt =/

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Dremmel?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Dremmel?

Nä man får sandpappra och det är inte lite... Måste få en helt jämn och fin yta så man kan lacka det sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Är en inte byggskum typ asgifitgt när man sprutar det.

Ja du ska ju int slicka på de precis....

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

Äh

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Gör en form i byggskum. Sen använder du den för att göra en front i kolfiber och epoxy... Det blir najs.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Avstängd

byggskum är ass giftigt... så sent som igår komm en kille till våran skola och visade os lite statestik om farliga grejor att andas in... byggskum låg högt upp

Visa signatur

Mja...

Permalänk
Medlem

Det farliga är isocyanater som frigörs under härdprocessen. När härdningen är klar så är det ofarligt.

Citerat från Arbetsmiljöverkets hemsida:

Isocyanater används som utgångsmaterial vid framställning av polyuretan (PUR, uretanplast, polyuretanplast). Polyuretan Polyuretan förekommer bland annat som mjuka eller styva skumplaster (cellplast), som gummimaterial, lack, lim, vävbeläggningar och i gjutkärnor. Inom industrin framställs uretancellplast bland annat som halvfabrikat i form av skivor, block och skurna detaljer.

Framställning, injektering och gjutning av polyuretanskum förkommer exempelvis vid isolering av kylutrustning, fjärrvärmeledningar, fordon fartyg och byggelement.

(...)

Färdighärdad polyuretan innehåller inga fria isocyanater och kan vid normal användning betraktas som en ofarlig produkt. Vid kraftig upphettning (högre än ca 175 C) kan isocyanater återbildas. Dels kan de ursprungliga isocyanaterna använda vid tillverkningen återbildas dels kan nya isocyanater bildas.

Att spruta en detalj till datorn dör man inte av, det är när man arbetar yrkesmässigt/dagligen som det är viktigt att skydda sig. Skall man vara helt skyddad så är det friskluftsmask som gäller, men det finns kolfiltermasker som skyddar mot en del isocyanater.

Permalänk

jahapp... där rök visst idéen med att fixa det i rummet i den sköna värmen .

Men vad kan jag använda till att göra fronten? Det är en spånskive låda som ska få samma form på fronten som mitt chieftec chassie.

Vill hellst inte att det ska kosta mer än kanske 200:- , en del av ett skolprojekt. Vette fan om jag behåller det sen =/

edit: när man gräver om grunden använder man ofta en sorts kompakt frigolit eller liknande.
Skulle jag kunna använda nått sådans om sedan sätta nått på det och sedan måla? Typ 17 lager spackel så inte färgen fräter ner plasten/?/frigoliten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej.

Men frågan är om byggskum är så bra att måla på?

Men skulle man inte kunna "byggskumma" upp en fin form och lägga ett lager med latex, och sen måla på latexen?
Problemet är väl att latex inte stelnar.

Lite mer exakt vad ska du göra?

Om du skall använda latex kan du blanda i färgen direkt i. Det är det som alla lajvare gör.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
edit: när man gräver om grunden använder man ofta en sorts kompakt frigolit eller liknande.
Skulle jag kunna använda nått sådans om sedan sätta nått på det och sedan måla? Typ 17 lager spackel så inte färgen fräter ner plasten/?/frigoliten?

de räcker me o pänsla på ett lager me trälim för att det inte ska frätasönder

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Glasfibern slipar man med ett grovt sandpapper och sen lägger man tunnt med finspackel ovanpå, och det är lättslipat!

Visa signatur

T-bread 2000+@2200+ | MSI 745 Ultra | 512MB DDR CAS2 | 120GB HDD | GF4 64MB DDR TV-ut | 17" | Ljuddämpat chassi
Projekt: Kadett (nya leksaken)

Permalänk
Medlem

Finns det någon mjuk variant att köpa?
Något åt "skumgummimadrass-på-sprayburk" hållet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
jahapp... där rök visst idéen med att fixa det i rummet i den sköna värmen .

Men vad kan jag använda till att göra fronten? Det är en spånskive låda som ska få samma form på fronten som mitt chieftec chassie.

Vill hellst inte att det ska kosta mer än kanske 200:- , en del av ett skolprojekt. Vette fan om jag behåller det sen =/

Det jag tror du snackar om är StyroFoam (Floormate) funkar aldeles utmärkt att göra former m.m i.. (används bl.a. av designers för att göra prototyper).. kostade mig 298:- för en bal på beijer (100mm rtjocka skivor).. om du bör måla på det vet jag inte... använd vattenbaserat i så fall.. lär ju suga färg som galet i vilket fall... dock vet jag att det itne skall limmas med annat än vattenbaserat lim... (råd av försäljaren)..

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

mje det heter ju fogskum inte byggskum... sak samma... ja man har cellplast runt husgrunder, vanlig frigolit tål inte lösningsmedel, vet inte hur marskivor är. markskivor suger inte åt sig nåt, då skulle dom ju inte fungera till att isolera grunder med.

EDIT: det där med att spackla över fogskum på bilen verkar ju vara en bra idé, har ja aldrig hört innan, blir nog till att testa det på nästa renoveringsobjekt man skaffar sig...

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Om du skall använda latex kan du blanda i färgen direkt i. Det är det som alla lajvare gör.

Japp jag tänkte på alla skogs nissar. Men jag trode dom först la latex och sedan måla.

Vet du vad man ska ha för färg, så det inte reagerar på nått underligt vis med latexen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Figgz

Folk som hållit på lite längre (Boardshapers, båtbyggare med flera) med sandwich-konstruktioner än bilbyggare bygger av andra typer av skum. T.ex. Divinycell.

Det är STOR skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Folk som hållit på lite längre (Boardshapers, båtbyggare med flera) med sandwich-konstruktioner än bilbyggare bygger av andra typer av skum. T.ex. Divinycell.

Det är STOR skillnad.

var kan man köpa det och vad kostar det då??

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whatever
var kan man köpa det och vad kostar det då??

Divinycell e nog dyrare än byggskum, men är hårdare. (rätta mig om jag har fel)
Har byggt en tävlingsbåt där vi använde divinycell som distansmaterial. Fungerar finfint.
Jag säger lixom många i den här tråden att det blir nog bättre om du plastar upp glasfiber å sen lackar det.
Men läste att du inte vill att det kostar för mycket så det blir väl för dyrt.
Annars så e det en väldigt smart ide.

OFF TOPIC: Ska snart bygga en låda i Kolfiber/epoxy. Dels pga att jag har tillgång till billig kolfiber, hög finnish om man lackar och hållbart. (Byggde en snöskoter huv i kolfiber/epoxy, krockade med en annan skoter, inte en skråma på min. Den andra skotern = ingen huv kvar iallfall

Visa signatur

<->Processor<->Athlon 3000+ S754 <->Moderkort<-> MSI KT8 Neo <->Grafik<-> Geforce3 ti200 128mb <->Minne<-> 512ddr pc3200 <->Hdd<-> IDE 2*IBM 120Gb 7200rpm <> IDE 1* Maxtor 200Gb 7200rpm 8mb <> SATA 1* Maxtor 160Gb 7200rpm 8mb <>