Permalänk
Medlem

Digitalkamera för runt 4000kr ?

Ja, det är som så att min bror är ute efter en kamera för runt 4000kr. Han ahr kolat lite på Canon Digital Ixus 400 och powershot 80.
Men vilka andra är något att ha!!!? Jag själv har testat en ixus 400 ett tag, funkar ju svinbra men finns det bättre nuförtiden?

/tacksam för snabb hjälp!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa en Olympus C-740UZ. Mest pga 10x optisk zoom. Faktum är att det förmodligen kommer en röd gubbe med en sådan till mig snart. Så det är mitt val

Permalänk
Medlem

Köpte mig en A80 jag, funkar prima
Jävligt nöjd med den kameran faktiskt.
Tar grymt skarpa bilder och har en jääävla massa funktioner.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Den verkar schysst ja. Inga problem?

Visa signatur

Permalänk

Visserligen ville du ha ett snabbt svar, men om du vill kolla runder lite själv och jämföra så kan jag rekommendera: http://www.dpreview.com

Finns en hel del recensioner att titta på med inkluderade provbilder från olika digitalkameror. Du kan även finna recensioner av privatpersoner som köpt kameran.

Mvh EiGhTbaLL

Permalänk
Medlem

ok, tack för det. ska kolla lite där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag /gillar Sonys P92.

På Cyberphoto

Visa signatur

Base: Life is like a box of chocolates, you never know you gonna get.

Loaded: Jo, man vet visst vad man får.. Dom där ÄCKLIGA jävla likörbitarna, VARJE GÅNG!

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har med A80in nu när jag tänker på det är att ibland blir bilden kritvit när man använder blixten i närbilder, men det är nog inte speciellt ovanligt
tur att man kan ställa in ljuskänsligheten osv på kameran.. so im all good

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har själv en A80 och är grymt nöjd. Tar helschyssta bilder med automatiken, och sen finns det en hel del manuella inställningar om man vill leka lite själv. Kan inte göra annat än att rekommendera den.

Permalänk
Medlem

den roterbara displayen på A80in var faktiskt till min förvåning mycket användbar. Och att man kan rotera den innåt kameran är också grymt bra så slipper man risken att displayen blir skadad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just de två du har tittat på är nog blad de vettigare alternativen i den prisklassen. Coolpix 4300 kan åxå vara ett alternativ. Olympus C-740UZ som nämnts är åxå rätt vettig. 10x zoom kan ju dock vara en nackdel åxå. Det är svårare att göra en skarp och bra optik med så hög zoomfaktor, även om olympus lyckats rätt bra med det på C-740 och C-750. Om man verkligen inte har behov av så mycket zoom ska man hålla sig ifrån det IMO. Vill man ha mer tele kan man skaffa telekonverter till A80:n tex.

Ang A80 eller Ixus 400 så handlar det nog mestadels om fall man vill ha manuella funktioner eller inte och hur avgörande storleken är.

A80:n går tyvärr inte helt i fotspåren efter A60 och A70. Den har några fördelar som högre upplösning, vridbar display och digital zoom vid manuell fokus, men tyvärr så "bränner den ut" lättare i ljusa partier och har mer kromatiska abberationer. Men det är fortfarande en bra kamera.

Om du kommer att skaffa filteradatper för att sätta filter eller närbildslinser på kameran är nog C-740 eller A80:n att föredra framför Coolpix 4300 då CP4300 har 28mm filtergänga med adapter medan C-740 har 55mm som är mycket vanligare. Vad A80:n har vet jag inte faktiskt. A70:n har 52mm och G5:an har 58mm, så det borde vara 52, 55 eller 58mm. Betydligt vanligare än 28mm ivfsh.
Annars upplever jag CP4300 som något skarpare. Nikons menyer brukar dock vara en historia för sig själv IME. Inte så användarvänliga oftast, men jag har inte testat så många av deras kameror iofs.

Blev lite flummigt, men jag har nog inte vaknat riktigt ännu...

Permalänk

Ixus 400

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Ixus 400

För det är ju dumt att motivera...

Permalänk
Medlem

Okej,!
Tack för alla svar. ska förmedla detta till bror min.
återkommer sen vilken det blev

Visa signatur