Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Formaterade fel hårddisk..

Visa signatur

Stavfel finns det gott om, men de flesta begriper vad som menas ändå.

Apple MacBook 13.3 Is The Shit !

Permalänk
Medlem

hehe...
gick el-tele på skolan (elektriker) och monterade utrustning i ett ställvvärk's skåp = "en himla massa A" glömde ta bort skydsjorden till matnings skenorna... har ni sett "The fifth element" när "bigbadab00m" komentaren kommer.... vi sa den först
Hela skolan blinkade till i ett 3 sekunders svart hål och 250 datorer hadde slocknat...
Lite kul med tanke på att detta var i samma sväng som det var dax för special arbetet, så alla satt å skrev på sina arbeten. Och som man vet med sig själv så används inte ctrl-s så ofta som den egentligen borde.

(tystnadsplikt om denna tråd, jag är fortfarande jagad)

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Medlem

på väg till ett lan hos en kompis _GLÖMDE_ jag datorn stående i bagaget. Det hela slutade med en krossad bilruta och en dator som inte funkade längre

Permalänk
Medlem

Jag skulle hjälpa en kompis med datorn och så skämtade jag med honom och sa att det smäller roligt om man ställer om volten på nätagget om man har sladden i och så skulle jag göra det, vad jag inte visste då var att jag inte att dragit ur sladden...det sa pang själv hade man huvudet 10 cm ifrån agget då också. Hade ont i öronen ett tag efter det.

Sen har man fastnat med lillfingret i en floppy i skolan. Det var nån unge som hade pillat in nånting där så skulle jag försöka få ut det men resultatet blev ett jack i lillfingret! =\

Visa signatur

(19:11:16) Håkan: Vill du ut och festa med Jessica?! :D
(19:12:08) Holgersson: Ehm, vae?!
(19:12:31) Håkan: Jag har inget hår =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zejtan
hehe...
gick el-tele på skolan (elektriker) och monterade utrustning i ett ställvvärk's skåp = "en himla massa A" glömde ta bort skydsjorden till matnings skenorna... har ni sett "The fifth element" när "bigbadab00m" komentaren kommer.... vi sa den först
Hela skolan blinkade till i ett 3 sekunders svart hål och 250 datorer hadde slocknat...
Lite kul med tanke på att detta var i samma sväng som det var dax för special arbetet, så alla satt å skrev på sina arbeten. Och som man vet med sig själv så används inte ctrl-s så ofta som den egentligen borde.

(tystnadsplikt om denna tråd, jag är fortfarande jagad)

HAHAHA!!!! Åh herregud...

Permalänk
Medlem

Re: Misstag ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quebab
När jag gick i skolan så satt det alltid en huvudströmbrytare innan för dörren i alla klassrum, även i data-salen.
På rasterna så fick vi sitta och leka lite med datorerna. Vi hade en tillsynslärare/data-ansvarig som inte gillade att datorerna användes till annat än excel-övningar och varje gång vi spelade så kom han in och sa att spel var förbjudet och stängde av huvudströmmen, sedan gick han.

Något frustrerade slog vi då om alla nätdelar från 220V till 110V och gick hem.

Tyvärr missade jag fyrverkeriet på mogonen därpå. Men tro mig, vår sadistiske data-ansvarig förtjänade det! Han kunde NOLL om datorer och var bara dataansvarig för att han tyckte det var häftigt. Jag menar, inget med hjärna stänger av alla datorerna med en huvudströmbrytare.

hmm är det inte dummt att förstöra datorerna?
Tycker jag i alla fall..
Det har varit inbrott på min skolan en gång i tiden. Dom gjorde inbrottet i en datorsal. Inget var stulet. Men sedan när dem skulle ha lektioner på måndagen. Så startade alla datorerna. Men ingen startade. Pga att dem hade slått om alla nätaggen till det americanska nätet. 110V.

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Slutsatsen är att för att du klantade dig så får siba betala, vilket går ut över konsumenterna iom högre priser.

sant...

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Avstängd

dödade min 2500+ barton igår kväll(troligtvis, det är den eller moderkortet)

Permalänk
Medlem

Skulle sätta in en ny 40Gb HDD i min dator när strömmen va på *smart* När jag petade in strömkabeln sa det *PANG* och hela huset slocknade...

Efter att jag fixat proppen satte jag på datorn igen försökte iaf... den va död...
Försökte igen... lika död då...

Sen försökte jag sätta på datorn igen efter att ha grinat i typ två timmar Den funkade...
HDD oxå... Jag blev glad...

Visa signatur

:-Dennis

Permalänk
Medlem

mätte upp "spänningen" på en kontakt.. bara deta att jag råkade ha Ohm på multimetern.. som enligt murhys lag visade ca: +5.
Kopplade sen kontakten till min LCD display som dog när den fick omvänd polaritet klantigt..

Permalänk

Värsta tabben är lätt när jag byggde förra chassit med en prometeia i ett lianlichassi.. Allt börjar finfint och prometeian kommer ur sin låda och in i mitt chassi. Frid och fröjd så långt förrutom att en diskhållare för hårddiskar är lite i vägen - men inget som man inte kan ta bort med sticksåg. Men nu låg det ju så till att prometeian var så überjävlig att få ut ur chassit igen så jag tar till sticksågen och kör ett par repor. Plopp - ut trillar diskhållaren. Perfekt!

Plopp - där trillade kapillärrören till kompressorn
Ploink - där åkte hela nätdelen till kompressorn
Sprak - säg har jag inte kapat evaporatorslangen med?

Ringa till ChipCon - nix ingen garanti här (drog till med en fuling om dold fraktskada). Så det fick bli att bygga nya prylar tillsammans med min kylteknikerkompis - och resultatet blev ju iofs bättre med annan gas..

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Då var det väl min tur då

Jag skulle sätta i en brännare i min gamla dator som innehöll ett Asus P4S8X-moderkort (f.ö. antagligen det sämsta moderkortet som någonsin tillverkats). Jag sätter den nederst i chassit och ska putta in den när jag märker att det tar emot. Jaja, den hamnade väl bara lite snett när jag sköt in den tänkte jag och tog lite sats och kräma på riktigt.
Jag hör då hur något hoppar omkring inuti chassit som en bumbibjörn, bara det att det inte var en bumbibjörn, utan en kondensator utan ben

Då greps jag nästan av panik, inte för att moderkortet blivit stympat, utan av tanken att vara utan dator
Efter att ha bockat rätt benen som satt kvar på moderkortet tryckte jag på kondensatorn igen och höll andan när jag startade datorn.
Datorn funkade som den skulle (eller inte skulle), och fortsatte göra så i några månader till innan jag uppgraderade.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

Okej här kommer ett misstag som jag ej gjort själv utan en person/personer som vill förbli annonyma.

The story

Snubbe: Hej min dator fungerar inte efter jag/vi har bytt fläkt på cpun =(

Jag: Jasså startar den inte alls ?

Snubbe: Jo den startade men sen slog den av och nu går den ej igång.

Jag: Ok jaja ska kolla på den så får vi se vad som kan vara fel.

Öppnar datorn å ser direkt att deras artic cooling silent 2 copper sitter väldigt snett, plockar lös den å vad är det jag ser ? Va F**N dom har satt klistermärket som fäljer med på core:en *ASG* detta är inte sant tänkte jag, jaja plocka lös cpun å tar bort klistermärket å ser att kärnan är totalt demolerad, kopparbiten på kylflänsen har tydliga märken av hög värme å ser lite svedd ut.

JUST NU: Sitter å väntar på att tjejen ska komma med digitalkameran så jag kan dokummentera detta, så jag postar bilder ikväll så får ni se på TOTAL DESTRUCTION ALA ARNOLD

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Avstängd

råkade tappa en 12V kabel på mitt splitternya DFO KT400 mobo sprakande gnistor och brinnande kabel blev resultatet !
Mobot ? Ja det e reservdelar inkl prolle & minne samma sak !

mit råd ! Koppla bort strömmen från datorn när du leker med strömkablarna annars blir det lätt 24V i mobot !

Permalänk
Inaktiv

Största misstaget jag har gjort vid datorn är att våga gå emot strömmen på SweClockers och säga att jag faktiskt har en egen tro och filosofi som utgår från att vara skeptisk. Att vara skeptisk mot vetenskapen misstolkas lätt av de som har en övertro på vetenskapen som då skall övertala mig hur fel jag har i allting.

Rent tekniskt så råkade jag på en äldre dator som har jordkabel koppla denna fel. Så en dag när jag skulle fica den hade jag ena handen på skalet och satte ner ett verktyg för att lossa på BIOS och i ett blixtrande inferno konstaterade jag att 220v passerade mig och gick rakt ner i BIOS och vidare ut i moderkortet. Lärdommen jag drog var att alltid dra ur strömsladden och aldrig tillförlita sig på at strömmen är av.

Permalänk
Medlem

Kör samma princip i jobbet där kenny_lex...
Säger nån att dom har "tat säkringarna" så frågar man en gång till, och får man då samma svar så tar man den stora skiftnyckeln och kastar över faserna. Gjorde den i torsdags då en vaktmästare sagt att han dratt säkringarna till aggregatet, och jag frågade säker på att det var dom ? -javisst var det dom.... var svaret, plockade fram skiftnyckeln kastade en gång, missade, då ser jag att gubben fattar vad jag gör och att han sväljer hårt då han förstod syftet med mitt skiftnyckel-prick kastande, då han inte var totalt rotad i skallen så insåg han snabbt vad som skulle hända om 3 * 350A kortslöts via den skiftnyckeln, men han hadde tur, han hadde tat rätt säkringar, Annars hadde han vart skyldig mig en 10" skiftnyckel nu

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [X]BartoN
JUST NU: Sitter å väntar på att tjejen ska komma med digitalkameran så jag kan dokummentera detta, så jag postar bilder ikväll så får ni se på TOTAL DESTRUCTION ALA ARNOLD

BILDER!

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
BILDER!

säger det samma... lät intressant...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zejtan
Kör samma princip i jobbet där kenny_lex...
Säger nån att dom har "tat säkringarna" så frågar man en gång till, och får man då samma svar så tar man den stora skiftnyckeln och kastar över faserna. Gjorde den i torsdags då en vaktmästare sagt att han dratt säkringarna till aggregatet, och jag frågade säker på att det var dom ? -javisst var det dom.... var svaret, plockade fram skiftnyckeln kastade en gång, missade, då ser jag att gubben fattar vad jag gör och att han sväljer hårt då han förstod syftet med mitt skiftnyckel-prick kastande, då han inte var totalt rotad i skallen så insåg han snabbt vad som skulle hända om 3 * 350A kortslöts via den skiftnyckeln, men han hadde tur, han hadde tat rätt säkringar, Annars hadde han vart skyldig mig en 10" skiftnyckel nu

Du får posta bilder på din skiftnyckel den gång någon ej dragit ur rätt proppar och du träffar med skiftnyckeln...

Permalänk
Medlem

Jobbigaste & klantigaste som hänt mig var på jobb.

Det var när jag skulle lägga in uppdateringar i en kunds SQL db så lyckades jag radera alla records, hyfsad panik känsla med tanke på att backupen inte fungerat på 1år Av nån lustig anledning hade en kollega backat upp allting till sin maskin bara nån dag tidigare. Tilläggas ska att för varje timma deras system var nere skulle vi får böta 60000DM (det är nu man tackar säljarna för BRA avtal). Hur som, det slutade med att dom tappade 1 eller 2 records plus att jag och en annan kollega fick åka till Tyskland och installera en fungerande backup lösning.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

Våran Schäfer sprang runt i mitt rum och försökte få med mig ut och gå och lyckades välta min dator och den dog direkt, försöker sätta på den men den är fortfarande död men det var bara en sladd som hade lossnat som tur var...

Cpu fläkten stannade en gång pga min sladdröra i datorn, men hann stänga av den och den funkar fint.

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk

Jag kan väl lägga till en 3:dje tabbe själv. Jag hade precis fått tillbaka mitt nya nf7-s från garantin. Jag skulle sätta in det i datorn. Det gick jätte bra förutom att det var lite svårt att få på kyl flänsen men jag fick på den till sist. Jag startade datorn och den gick fin i några sekunder men sen fick jag samma ambulans problem som jag skickat in det för. Jag öppnade datorn och såg att jag hade lyckats klämma en termo sensor till min nya fläkt kontroller mellan prollen och kylflänsen:( . jag tog bort den och då funkade datorn. termosensorn funkar inte mer men datorn funkar i alla fall som den ska annars

Permalänk
Medlem

Tryckte i strömsladden i cd-brännaren för hårt så den flög ut genom framsidan på chassit, den slet med sej luckan på mitt nya sonata.
Jag blev livrädd, men luckan gick att sätta fast som vanligt, men jag svor högt åt cd-brännaren.

Brytit av en "vev-arm" på en p4-kylare, monteras numera med hjälp av en liten plocktång

Försökt modda en sprillans MX500, det slutade med att jag kasta hela musen

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk

tappade ner min dator genom fönstret från andra vån. nätverkssladden satt fast hårt och spändes över hela skrivbordet och bildrog till att riva ner ca 400 cd skivor som var uppstälda i bokstavsordning samt nästan strypa mig..... nu har jag inte datorn stående där mer =).... har även lyckats med att sätta floppyns strömsladd uppochner som nån berättade i början av denna tråden.... kabelisoleringen smälte men den funkar faktiskt (använder den fortfarande

Visa signatur

mmmm...

Permalänk
Medlem

Jag har fått en dator att explodera (ändrade 230v till 115v på nätagget)
Jag har hällt vatten över hela min dator
Jag har lyckats kortsluta en IDE kabel som pajjade mitt mobo
Jag har lyckats få metalflisor över hela datorn (igenom en insugs fläkt!) som kortslöt allt i datorn.... men jag är glad ändå!!
Det är ju trots allt misstagen som vi lär oss av!

Permalänk
Medlem

SnorlaX: Om det är av misstag vi lär oss vill jag inte lära mej något mer

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Inaktiv

skulle sätta på mitt skal på min nymoddade mus.. var lite ivrig o klippte av sladdarna med skalet

Permalänk
Medlem

Brände ett moderkort när jag och min vän glömde fästa dessa skruvar som skall vara under moderkortet. Klyftigt värre. Måste nog ha varit nåt i kaffet.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

Expert på att Bränna LCD:er/t-bord

Bränt en LCD:er genom att skicka 12 volt isf. 5 volt :-/

Otroligt klantigt men så är det när man inte orkar fixa riktiga kopplingar och RÅKAR sätta kabeln i gul på molexkontakten isf. för röd...

Brände även sönder kopparn på två LCD:er från ELFA för nåt år sen (DYRA) när jag skulle löda dit kabel.

Hittade dock bättre lösning (=flatkabeldon) sen som gjort att jag inte längre behöver löda kablarna direkt på korten...

Har även fördärvat fem/sex tangentbord genom åren genom att spilla öl/vin/läsk/vatten på tangentborden...

Numera ställer jag drickat på golvet istället

Man lär så länge man lever (öhh...tror jag)...

Permalänk
Medlem

Det ända misstaget som jag kan komma på att jag har gjort är när jag skulle plocka ut alla delar ur en gammal dell med p2 processor. När nästan allt var bort plockat var det bara processorn och moderkortet kvar och någon kläkt. Jag börjar skruva på alla skruvar som holler fast fläkt höljet, Det var något plastskydd som satt runt hela fläkten för att koncentrera luften mot processorn. Jag ser på baksidan att höljet sitter fast med några plast pluppar, jag börjar trycka på dom men inser snart att dom sitter för hårt. Jag bestämmer mig för att dra loss den. Jag drar skit hård och vips så hör jag ett högt knak och min hand åker in i moderkortet, fick väll något litet sår på handen. Sedan hör jag något som slår i nedre delen av chassit, självklat hade jag lyckats ha av dom här plastplupparna. Nu ska jag ge mig på moderkortet som sitter fast med metallpinnar som går upp ur små hål runt hela moderkortet. Jag bänder upp dom och stället sedan upp chassit på kortsidan för att få bättre vinkel. Tydligen var moderkortet redan löst så det faller rakt ner på en kant. BAM, det blev intryckt längst ner. Hoppas det går att använda fortfarande. Det blev inte mycket intryckt.