Finns ingen växlingsfil?! Hjälp snälla!

Permalänk
Medlem

Finns ingen växlingsfil?! Hjälp snälla!

`Jag har ett litet problem på en Win2k maskin. När man startar den ladda den ett bra tag sen står det att det inte finns någon växlingsfil eller att den är för liten. Därefter följar förklaring med attt man ska trycka på den här datorn och grejer för att ändra. Jag trycker sedan på okej och samma ruta visas upp igen. Hur ska jag kunna ändra växlingsfil om jag inte kommer in i windows. Jag har provat i felsäkert läga men det funkar inte!:mad:

Permalänk
Medlem

format c:

Visa signatur

-AMD Athlon XP2400 -768 MB DDR -GF4Ti4200 -EP8K -Maxtor 30GB + Maxtor 80GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Priest86
format c:

Bra svar på hans fråga

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg av med så dåliga svar som format c:

Om vi antar att problemet helt och hållet har med att filen är för liten så kollade jag lite i registret vart informationen sparas, nämligen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Session Manager\Memory Management
Där finns posten "PagingFiles" (REG_MULTI_SZ).
min har värdet:

m:\pagefile.sys 256 256

Första 256:an är minsta storlek, andra är största.

Nu är det en fördel om du kan komma åt registret. Ett sätt är, att om du kan komma åt filen (t.ex. flytta över hårddisken i en annan maskin) så kan du i registereditiorn på den maskinen ställa dig i HKEY_LOCAL_MACHINE och välja file->Load Hive.
Leta reda på filen \WINDOWS\system32\config\system.
Alltså en filen heter bara system.
Skriv in något namn som den ska kallas (den kommer inte ersätta nuvarande HKEY_LOCAL_MACHINE\System nyckeln). Gör ändringen enligt ovan för växlingsfilen. Markera ditt inladdade hive och välj file->unload hive.
Stoppa tillbaka hårddisken i den andra datorn och testa.

I vilket fall så borde det inte vara några problem om du kan få tag i filen bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Lägg av med så dåliga svar som format c:

Om vi antar att problemet helt och hållet har med att filen är för liten så kollade jag lite i registret vart informationen sparas, nämligen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Session Manager\Memory Management
Där finns posten "PagingFiles" (REG_MULTI_SZ).
min har värdet:

m:\pagefile.sys 256 256

Första 256:an är minsta storlek, andra är största.

Nu är det en fördel om du kan komma åt registret. Ett sätt är, att om du kan komma åt filen (t.ex. flytta över hårddisken i en annan maskin) så kan du i registereditiorn på den maskinen ställa dig i HKEY_LOCAL_MACHINE och välja file->Load Hive.
Leta reda på filen \WINDOWS\system32\config\system.
Alltså en filen heter bara system.
Skriv in något namn som den ska kallas (den kommer inte ersätta nuvarande HKEY_LOCAL_MACHINE\System nyckeln). Gör ändringen enligt ovan för växlingsfilen. Markera ditt inladdade hive och välj file->unload hive.
Stoppa tillbaka hårddisken i den andra datorn och testa.

I vilket fall så borde det inte vara några problem om du kan få tag i filen bara.

Okej tack för hjälpen.. Men tror inte det är värt allt det där.. Blir väl att formatera

Permalänk
Medlem

Annars högerklicka på "min dator" och välj egenskaper. klicka runder där så ska du finna nåt om växlingsfilen (pagefile).

sitter inte i win2k nu.. men jag har för mig att det ska finnas där under.

Permalänk
Medlem

Mr HyscH: Om du läst så står det att han inte kommer in i Windows.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felle

Okej tack för hjälpen.. Men tror inte det är värt allt det där.. Blir väl att formatera

Formatera för det? Nej du, så mycket jobb med att lägga tillbaka program som behövs och fin-tuning av OS:et orkar man inte med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr HyscH
Annars högerklicka på "min dator" och välj egenskaper. klicka runder där så ska du finna nåt om växlingsfilen (pagefile).

sitter inte i win2k nu.. men jag har för mig att det ska finnas där under.

Grattis, du har just lyckats att svara utan att läsa.

edit:
Felle, har du testat att starta i "Last known good configuration" (kan väljas lite nedanför felsäkert läge".

Jag upptäckte också ett fel, du ska ändra i
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Formatera för det? Nej du, så mycket jobb med att lägga tillbaka program som behövs och fin-tuning av OS:et orkar man inte med.

Grattis, du har just lyckats att svara utan att läsa.

edit:
Felle, har du testat att starta i "Last known good configuration" (kan väljas lite nedanför felsäkert läge".

Jag upptäckte också ett fel, du ska ändra i
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

Men hur ska kunna ändra i registert om han inte kommer in windows då.....

sorry för jag läste lite dåligt..