barton 2500+ -> 3200+ fungerar det med denna konfiguration?

Permalänk
Medlem

barton 2500+ -> 3200+ fungerar det med denna konfiguration?

Hej, jag tänkter köpa en 2500+ och överklocka till 3200+.

Min nuvarande konfiguration:
Abit KD7
AMD XP 2000+ Palomino
Arctic Cooling Super Silent Pro (Max 2800+)
2x256 Kingston DDR PC2700 (333 MHz)

Till saken, kommer minnet klara av att jag klockar processorn så kraftigt? Vad händer med minnet om jag ändrar multipliern till 11x200? Fick höra av en kompis att det var bäst om minnet och processorn jobbade i samma hastighet. Men moderkortet klarar bara av 333/400 (Max. 2GB).

Om jag förstått det rätt kan minnet inte köras i 200 och då undrar jag om jag kan köra minnet som vanligt och bara överklocka processorn utan att datorn total strejkar?

Sen ang. processorn tänkte jag välja azqfa som steppning. Någon som kan tipsa om något bättre?

Behöver jag köpa nya delar för övrigt? Ska köpa en ny cpu fläkt och funderade på ett nforce2 moderkort om det behövs.

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Du måste ha tur med minnet för att kunna få upp FSBn till 400... men det är väl bara att prova, värsta som kan hända är att du får återställa.

Värt att hålla ett öga på tempen också, då din kylning inte är av världsklass

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Om du vill ha dual channal på minnena ( det ökar prestandan något på minnet ) , så köp ett nforce2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Du måste ha tur med minnet för att kunna få upp FSBn till 400... men det är väl bara att prova, värsta som kan hända är att du får återställa.

Värt att hålla ett öga på tempen också, då din kylning inte är av världsklass

Om han ska köra fsb:n i 400 så ska han ha väldigt bra minnen............................................................................................................................................................

Permalänk
Medlem

Jag vill inte köra minnena i 400, jag undrar bara om det fungerar att lämna minnet som det är och köra processorn för sig utan att något slutar fungera eller blir för varmt Funderade på en ZM-7000A-CU som fläkt, fungerar det bra för överklockning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av explorer
Jag vill inte köra minnena i 400, jag undrar bara om det fungerar att lämna minnet som det är och köra processorn för sig utan att något slutar fungera eller blir för varmt Funderade på en ZM-7000A-CU som fläkt, fungerar det bra för överklockning?

Ja, rent tekniskt skall det gå att köra processorn i 200MHz och minnet i 166MHz (333DDR).
Är inte säker på hur det är på just ditt MB, men det är väl bara att kolla om du kan köra minnet asynkront (med divider alltså) I så fall funkar det.

Men minnesprestandan kommer väl inte att bli världens roligaste. Men bättre än ingenting i alla fall! Minnet går ju inte långsammare än origina iaf

Jag kör Zalman-flänsen du pratar om i datorn i sign.
Funkar bra. Skulle iofs gissa att du klarar dig lika bra med Zalman ZM7000A-AlCu (den med både aluminium och koppar istället för bara koppar).
Den är billigare och lättare. I tester ligger skillnaden mellan AlCu och CU på någon enstaka grad.
Men du kommer garanterat att vara nöjd med ljudnivån oavsett vilken modell du väljer!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk

ZM7000A-AlCu är mer prisvärd, och personligen tycker jag att helkoppar-versionen (ZM7000A-Cu) är nästan så tung, att jag blir orolig för socket och moderkort... Och innan du införskaffar nya minnen, som kan bli en dyr affär, prova om dina minnen klarar 200FSB, för det är inte alls omöjligt. Ställ ner dina timings till 3-3-3-11, och höj volten något, typ 1.8-1.9Vdimm, och se hur dom vill funka i 200FSB då... Går det vägen, kan du stegvis kaxa ner timingsen... Vill dom inte fungera alls med ovan nämnda timings och 1.9V, är det tyvärr inte mycket att göra. Men det -borde- gå

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Det borde gå.. testa dra upp vdimm

Permalänk
Medlem

okay, ska testa och se vad det ger för resultat. tycker att fläkten ser ganska stor ut och undrar om den får plats på moderkortet :> monterar man den i hålen runt sockeln? vart ställer jag in timing på minne? Antar att det är under DRAM Clock, och DRAM Timing som nu är inställt på SPD. Att ändra volten låter lite läskigt, vill inte bränna något, det värsta som händer är väl att datorn inte startar och jag får clera cmos?