Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Sen nej, de flesta telestationer har inte fiber. De har i regel E1 över vanlig koppar.

Även förbindelser via radio-länk (mikrovågslänkar) förekommer, speciellt ut till öar i skärgårdstrakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Eller så sätter en privatperson med upp en simpel modempol som är kopplad till en bredbandsanslutning. Det fungerar bara för en användare, dock blir det ingen minuttaxa.

Nä, däremot har den som sätter upp "modempolen" hyfsade förutsättningar att bli av med sitt bredbands-abbonnemang.

JohanS: Att förbindelsen går via radiolänk behvöer ju inte innebära att det är för låg kapacitet
Man får in många E1:or i en länk om man vill! Typ 448 st eller nåt sånt i en fet en!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
1. Okej, inte avundsjuk, men du behöver ju inte påstå att det är ni modemare som håller priset "nere" på Telias ADSL-tjänst.

2. Nu har något gått snett här! Det är ingen mänsklig rättighet att ha ADSL-uppkoppling, och det spelar ingen roll var man bor.

3. För att det finns intresse och det går att tjäna pengar på det. De kommer inte söka upp de som bor i små orter, utan dessa får helt enkelt anmäla sitt intresse. Då snackar vi inte om en potentiell kund, utan flera hushåll. Det finns massor av företag som ordnar bredbandsuppkopplingar, oavsett plats, sålänge intresse finns.

4. Jag sa aldrig att han äger Telia, jag frågade. Många påstår ju att han är jävulen och enligt din beskrivning var fick i allafall jag uppfattningen att Telia är jävulens företag. Då borde ju de ha något med varann att göra, inte sant?

5. Jag har använt Internet sedan 1994. Sommaren 2001 fick jag ADSL. Jag vet hur det är, och jag ska inte klaga. Det gäller att anpassa sig!

6. Varför göra vinsten mindre än nödvändigt? Varför expandera för att förlora pengar? Det är ett företag, inte någon biståndsorganisation.

Ha en trevlig kväll. På återseende.

// Potatisen

Nä men det finns väl EU pengar som skall användas till att dom flesta hushåll skall kunna få adsl eller
Om man tänker på att bara tjäna pengar så kunde dom ju ha skippat allt vad bredband eller adsl hette så kunde ju alla köra med modem och då skulle dom ju tjäna väldigt mycket elle??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Men om ni nu så fruktansvär gärna vill ha FLATRATE, så flytta in till stan. Det är ingen jävla mänsklig rättighet att ha ADSL eller dyl. Har ni inte råd att flytta ? Synd. Då får ni helt enkelt ha kvar modemet. Fatta att Telia inte är någon himla bistånds organisation, de bygger ut adsl om det är lönsamt, vilket det uppenbarligen inte är där ny bor.
Bor ni ute på landet får ni redan massa fördelar gentemot oss stadsbor som lugnare miljöer, bättre luft, bättre utsikt (oftast) osv. Det är samma sak som att vi skall kräva att ha liknande grejer ... det håller inte.
Sen resonemanget att "men jag kan inte hjälpa att mina föräldrar bor på landet" håller inte heller, vi föds med vissa förutsättningar allt från att vara av en speciell hudfärg eller ha en viss hårfärg till att rika eller fattiga föräldrar. Det är något man får leva med helt enkelt.
Det är bara att flytta till stan om det är så fruktansvärt viktigt med flatrate (och för er som inte är tillräckligt gamla är det bara att vänta)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Men om ni nu så fruktansvär gärna vill ha FLATRATE, så flytta in till stan. Det är ingen jävla mänsklig rättighet att ha ADSL eller dyl. Har ni inte råd att flytta ? Synd. Då får ni helt enkelt ha kvar modemet. Fatta att Telia inte är någon himla bistånds organisation, de bygger ut adsl om det är lönsamt, vilket det uppenbarligen inte är där ny bor.
Bor ni ute på landet får ni redan massa fördelar gentemot oss stadsbor som lugnare miljöer, bättre luft, bättre utsikt (oftast) osv. Det är samma sak som att vi skall kräva att ha liknande grejer ... det håller inte.
Sen resonemanget att "men jag kan inte hjälpa att mina föräldrar bor på landet" håller inte heller, vi föds med vissa förutsättningar allt från att vara av en speciell hudfärg eller ha en viss hårfärg till att rika eller fattiga föräldrar. Det är något man får leva med helt enkelt.
Det är bara att flytta till stan om det är så fruktansvärt viktigt med flatrate (och för er som inte är tillräckligt gamla är det bara att vänta)

Det brukar låta så på såna som har tillgång till det
skulle tro att dom flesta som inte får eller kan skaffa det skulle klaga..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Möjligen att han blandat ihop det hela med dubbla telefonlinjer där ena är enbart för ISDN och andra för telefon.

Nu har du nog lite fel där. Har man ISDN så är det digitalt till huset (om inte telia ljuger). Det finns inte "ena är enbart för ISDN och andra för telefon".
Man har två "kanaler", om man vill ringa via båda eller surfa via båda eller så bestämmer man ju helt själv. Analogatelefoner går att använda med de är bara analogt så långt som in till ntab:n.

Btw så har jag i många j*vla år väntat på adsl, och den 26/1 ska de slå igång mitt adsl weeee. Finns en del i byn som redan har fungerande adsl.
Som sagt byn!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det samhället som jag bor i hade vi modem, vårat bredband fick vi först i november. Och sedan så konkade bolaget i januari.
Saken är den att det hjälper inte att gnälla/whina/bitcha om det hela tiden. Se på mig tex, fått bredband och blir av med det. Hur jävla kul är det?
Vill man ha någon form utav bredband i ett litet samhälle så får man jobba för det. Jag och min far sprang ut i mörka vinternätter för ca 1 år sedan och delade ut lappar till folk, anordnade möten, skapade en Bredbandsgrupp och fixade till slut en isp som kunde anordna Internet till ett bra pris. Så istället för att gapa på sweclockers så kan du försöka dra dit internet istället, leta upp en massa isp:er, skicka listor till telia om hur många användare ni är, ring upp bolag osv. Är det tillräckligt många som kommer ni eventuellt att få det.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

är ju inte precis så att jag/vi inte försöker.... jag kan iofs bara tala för mig själv...

det ligger inte många andra hus i närheten av där jag bor.. kanske 4-5 st och sedan ganska många fler lite längre bort... , jag kallar det INTE lanet, har typ 3-4 km ner till centrum om jag cyklar...

min granne, som har 4600 meter till telestationen... bor, LEDNINGSVÄGEN 700 meter från mig(ledningen går jämte vägen)

och jag bor (enligt telias sökningar) 6300 meter från telestationen!

jag borde bo ca 5300 meter... om mätningarna hade varit korrekta...

nån som ser nån logik i detta? jag gör det iaf inte.. fattar inte hur fan det kan mäta så fel.. och pga det så "får" telia inte installera adsl på mitt telenr... =/

Permalänk
Medlem

Ledningarna kan ga javligt konstigt, jag har sjalv ca 300m till stationen men 1800m kabel... Sen spelar ju kvalitet osv in pa vad det blir for matresultat.

Permalänk
Medlem

Om Agda 64 kör med modem är en sak. Men de flesta i Sverige kan väl ändå köra med ADSL om de vill, iaf om du bor i stad, eller?

Isåfall är då att sitta kvar på modem självförvållat och inget att tjaffsa om.

Jag skulle ärligt talat inte ens vilja surfa på internet med modem :x

Tycker att ADSL jag sitter på nu är en tillräckligt hemsk upplevelse. Har iofs att göra med att jag använt 10mbit i fyra år.

Permalänk
Medlem

Jag har ca 6km via landsväg till telestationen, men kabelvägen har jag 1,1mil :/

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Nä men det finns väl EU pengar som skall användas till att dom flesta hushåll skall kunna få adsl eller (1)
Om man tänker på att bara tjäna pengar så kunde dom ju ha skippat allt vad bredband eller adsl hette så kunde ju alla köra med modem och då skulle dom ju tjäna väldigt mycket elle?? (2)

Åhh!!! Kom med lite argument istället för att ställa frågor! Skriv svar baserade på fakta så blir du betydligt roligare att diskuttera med. Det här gör mig nästan arg p.g.a. av vederbörandes trångsynthet.

1. Sverige betalar mer till EU än vad vi får och om det finns EU-pengar eller inte får du ta reda på själv. Jag har ingen aning om de finns eller inte, men jag tror inte att något enskilt företag för dom isåfall.

2. Kära nån! När Telia började leverera bredband var konkurrensen väldigt stor om modemkunderna. Andra företag började erbjuda bredband och om Telia inte följer efter har de snart bara som bor långt ut på landet kvar som modemkunder. Nu har de en jävla massa bredbandskunder istället, men ni får nöja er ändå. Jag har sagt det förut, men jag säger det igen - det kommer inte komma en man i kostym till din ort/by och skrika "nu kan ni få bredband". Det måste vara lönsamt men det verkar du ha svårt för att få in, och visar förfarande samma griniga attityd. I just det här inlägget är inte jag bättre, men jag kom nyss hem från skolan och är trött.

Min fråga: Varför förtjänar just DU bredband? (bara för att visa hur kul det är att diskuttera med någon som bara ställer frågor)

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Jag skulle inte vilja påstå att man ska göra sig förtjänt av bredband var man än bor. Det handlar om marknaden. Bredbandskunderna måste ju stå för kalaset och troligtvis kommer det inte löna sig att sätta upp burkar för ADSL i orter med få (~100) invånare eftersom investeringskostnaden slås ut på så få. (Visserligen har en ny teknik med burkar för färre ADSL-användare kommit. Om de används av Telia idag vet jag ej.)

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nu har du nog lite fel där. Har man ISDN så är det digitalt till huset (om inte telia ljuger). Det finns inte "ena är enbart för ISDN och andra för telefon".
Man har två "kanaler", om man vill ringa via båda eller surfa via båda eller så bestämmer man ju helt själv. Analogatelefoner går att använda med de är bara analogt så långt som in till ntab:n.

Btw så har jag i många j*vla år väntat på adsl, och den 26/1 ska de slå igång mitt adsl weeee. Finns en del i byn som redan har fungerande adsl.
Som sagt byn!

Får förtydliga mig då: Man använder ena linjen enbart att surfa på, även om man kan ringa på den. Andra linjen används enbart till telefoni, även om det går att surfa på den med.
Han blandat ihop detta med vanlig modemsurfning.
Sen vet jag hur gott det är att äntligen få ADSL så jag vet hur du känner dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Det brukar låta så på såna som har tillgång till det
skulle tro att dom flesta som inte får eller kan skaffa det skulle klaga..

Jag spenderar stora delar av mitt år på landet där jag inte har ADSL elelr dyl. Men du kan gäran försöka motivera varför man skall kunna kräva det... eller motivera något svar till någon av de påståenderna jag kom med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Bor ni ute på landet får ni redan massa fördelar gentemot oss stadsbor som lugnare miljöer, bättre luft, bättre utsikt (oftast) osv.

För agg inte tala om lägre boendekostnader. Och som sagt bor ni hemma hos föräldrarna (vilket många verkar göra här) så får ni vackert vänta tills ni flyttar hemifrån.

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Som sagt byn!

Är det en stor by?

Visa signatur

Zibkus