Permalänk
Medlem

Har du en länk till ett sånt motstånd, vart kan jag köpa det? Skulle vara kul att testa om jag kan få fläkten ännu tystare och se vad som händer med temperaturen.

Permalänk
Medlem

Nico...
1: Har du några problem med att din botar om ibland när du belastar den hårt i 1 timme eller 2. Min burk botar om lite nu och då vette fasen vad det kan vara..

2: Har du ett fräsande ljud från moderkortet när du belastar nätverks anslutningen. Min fräser till låter nästan som om det skulle vara glapp kontakt någonstans och det hörs bara när jag tvär belastar det. Men jag har inga strul med anslutningen det funkar hur bra som helst ..

/Fabian

Visa signatur

MSI K8N NEO4 F, nForce4/AMD Athlon 64 3800+/Corsair Value S. PC3200/PowerColor Radeon X850XT 256MB/Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2

Permalänk
Medlem

Nico: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=457&session=679bc90...
fabian: När man belastar min dator så låter det som om fläktarna snurrar lite saktare, som om dom får mindre ström.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
jag köpte ju den nya kylaren som är grå- istället för den gamla som är guldfärgad. den passar mycket bättre i färg med skalet så jag har inte täckt över något av den. jag har ju också slipborstat mitt skal så den är lite mer efter min smak.
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=104...

en del tar någon typ av nät och sätter över kylaren.
själv var jag påväg att köpa en bit aluplåt och skära ut mitt namn och sätta ovanpå kylaren.
men jag hoppade över det för att jag inte orkar pela mer med den delen:)

Hur mätte du ut vart du skulle kapa hål för ZM80C-HP kylaren?? har skafat sån men itne klurat ut hur ja sak mäta liksom

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabian
Nico...
1: Har du några problem med att din botar om ibland när du belastar den hårt i 1 timme eller 2. Min burk botar om lite nu och då vette fasen vad det kan vara..

2: Har du ett fräsande ljud från moderkortet när du belastar nätverks anslutningen. Min fräser till låter nästan som om det skulle vara glapp kontakt någonstans och det hörs bara när jag tvär belastar det. Men jag har inga strul med anslutningen det funkar hur bra som helst ..

/Fabian

1. Har inte upptäckt någonting sådant. Jag vet inte om jag direkt har "hårdkört" min burk ännu iofs, det mesta den har fått göra är att köra BattleField1942 5 timmar i sträck. Jag kanske kan köra något i stil med Prime95 för att testa? Hänger sig din om du kör Prime95 1-2 timmar också?

2. Har inte märkt någonting sådant heller. Jag hade ett jobbigt ljud så fort cpu eller någon annan enhet jobbade i datorn men det var nätaggregatet som orskade det. Det fenomenet försvann när jag bytte aggregat.

Zyphoon, tack för länken Har beställt ett sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nico
Hur gör man om man vill köra I.C.E-fläkten på 7/5V?

Eller så ställer man in det i bios?
Jag kan då ställa sånt manuellt.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Eller så ställer man in det i bios?
Jag kan då ställa sånt manuellt.

Det är bara "SmartFan" man kan ändra vad jag ser? Du menar menyn där man kan ställa "ultra-low" osv? Jag kanske har fattat fel men den ändrar väl bara fläkthastigheten? Jag har fattat det som att genom att köra fläkten på 7v så blir det ännu tystare än vad den skulle blivit om den kördes i samma hastighet på 12v. Har jag fattat fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tonka/lonka
Hur mätte du ut vart du skulle kapa hål för ZM80C-HP kylaren?? har skafat sån men itne klurat ut hur ja sak mäta liksom

Jag mätte väldigt mycket med ett skjutmått. Mycket funderingar och så.
Man kan göra en mall av sidan och använda sig utav den. Hålet sitter inte helt intill kylaren eftersom då hade det varit omöjligt att få på skalet igen. Det är bara att testa sig fram. Om du inte ska slipborsta ett mönster på skalet, som jag, så använd väldigt mycket skydd till skalet och kapa lungt bort plåten till hålet utan att skada den fina metallen=)
Testa och mät var kylaren hamnar när du monterat den på grafikkortet. Alltså montera kylaren och sätt den i agp porten och sen mät. jaja... det finns flera sätt att göra det på. testa den metod som verkar duglig. lycka till

Permalänk
Medlem

hej

Jag undrar om det finns möjlighet att montera 2 hårddiskar samt om Shuttle SN45G låter mycket. Har läst i div. recensioner att den ska gå o klocka fin fint till 11x200 med min Barton 2500+. Dessutom undrar jag om mitt Radeon 9800 Pro får plats där inne så det inte blir några problem Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

du kan montera 4 hårddiskar i en shuttle

i drivebayen har du plats för 2 hårddiskar + 2 som monteras i distanser till 51/4

en hårddisk kan monteras på underidan av drivebayen med lite fiffel

ytterligare en kan monteras stående om man inte använder pci kortplatsen
men det kräver lite mer...

ditt grafikkort skall få rum utan större problem...

nackdelen är nätagget som är i klenaste laget om man vill fylla lådan...

shuttle = en stor liten låda

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Tänkte än en gång smyga in en fråga här i tråden

Jag planerar ett inköp utav en Shuttle SB61G2, i865G och panga in min P4, minne, hårddisk och grafikkort i den.

Dock undrar jag om någon av er har några synpunkter på SB61G2 burken, dvs funkar den bra och hur funkar överklockningen osv..

uppskattar svar

Edit: Jo en sak till... Jag vet att 9800Pro går in i chassit med nöd och näppe men hur trångt kommer det bli? Bara småtrångt eller ren ut sagt j*vligt trångt?

jag har SB61G2 och jag tycker att man har nog med plats för grafik kort och dyrligt. men det kan låta ganska mycket från nätaget men det ska man nog kunna fixa om man säter in en gummi pakning vid fläkten. ps du ska kolla noga att du kan prata i mick utan problem så fort du har fått hem den för jag fick vänta ca 2-3 veckor innan min dator butik hadde fixat det eller det var så att jag fick en helt ny låda men i samma model.

Permalänk

Ska försöka kapa hål fram till fredan med en vinkelslipp då¨...

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska försöka kapa hål fram till fredan med en vinkelslipp då¨...

ska man vara extra försiktig så borra upp hålet. borra en massa hål som du sedan filar ner så det blir jämnt i kanterna. då blir resultatet som bäst, tro mig=) hehe
jaja.. lycka till!

Permalänk

Hm de innebär att man måste ha en bra arbetbänk eller nått dylikt =/ där man kan ha fast höljet när man ska borra.. Eller så kan man ju alltid klippa med en plåtsax..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm de innebär att man måste ha en bra arbetbänk eller nått dylikt =/ där man kan ha fast höljet när man ska borra.. Eller så kan man ju alltid klippa med en plåtsax..

du kan göra precis som du vill. bara testa dig fram. jag stod och borrade upp mina hål med en batteridirven borrmaskin. höll fast skalet med mina händer. sen klippte jag upp , mellan hålen, med en mindre plåtsax. blev hur bra som helst.

Permalänk

Har alla fall gjort hål nu eller ättare sakt i torsdags förra veckan gjorde ja det.. Tar och slänger upp nån bild senare kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde en Maxor hårddisk igår och jag tänkte ha den i shutteln. Men nu undrar jag om nätdelen håller för det? När jag får hårddisken så har jag dessa specs.

2x Maxtor hårddiskar
Radeon 9800Pro @ XT
2x 512Mb DDR Minne
Asus CDRW
Intel Celeron på 2Ghz

Tror du nätdelen håller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag personligen tror det. det är bara att prova och se om det är instabilt

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk

Ja börjar tvivla på att behålla min shuttle som jag skaffade för två veckor sen då mina 2st hdd's ligger på 45-52 grader och de är ju knappast bra för hdd's.. Har desutom fått formatera och insatllera om windows då jag har starta om datorn och windows har vägrat starta.. Kör inte med nån extra fläkt vilket jag helst vill slippa då jag vill ha så tyst som möjligt. Någon som har haft nått liknande problem eller har tips på vad ja kan göra ??

Visa signatur

Permalänk

NU e det så här att jag e intresserad av att införskaffa en Shuttle
men frågan är om det går att ha 2st hdd internt och går det att ha SATA hdd isf
jag har läst här nu i forumet rätt länge och undar vilken sort prossesor som e att rekomendera i Shuttlen.
AMD Athlon lr INtel pentium.
vissa säger att amd blir varmare än pentium men vissa avfärdar det påståendet...vad jag förstått så e Shuttle varmare i sig än en vanlig pga av att den e så kompakt..
vilket köp alternativ tycker ni e att rekomendera för en shuffle som ska vara även speldator.

Tack på förhand

Visa signatur

Athlon 64 venice 3000+ | 2*512mb twinmos speed premiun bh-5 | Sapphire x800xl | Tagan 480w | DFI-Lanparty SLI-DR | hdd: hitachi 160+250 gb | chassi: Antec superlanboy |

Permalänk
Medlem

Egentligen är Intel eller AMD en smaksak, själv föredrar jag AMD p.g.a av att de är billigare än Intel.
SATA går att ha i shuttlen med Nforce2 Ultra mobot iaf.
AMD blir varmare men jag ser det som varken en fördel eller nackdem mot Intel eftersom man dimensionerar kylningen efter det, man kan ju montera en extra fläkt ichassit om man oroar sig för värmen

Jag tycker att du ska köpa den med Nforce2 Ultra, det finns med Nforce 3 men de är fortfarande för dyra för att motivera ett köp enligt mig..

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

tänkte bara trycka in en liten post i en go tråd...

jag installerade ett leadtek winfast a380 ultra i min sb61g2
(geforce 5950 ultra om ni inte vet)

det gick utan problem men strömförsörjningen (200W) till min spec

p4-2.4C bara klockad till 2886 fn (går ung. till ~3116)
2*512mb ram (twinmos)
dvdspelare (memorex)
2st 80mm fläktar (papst+noname)
1st 92mm Zalman på ICE kylaren (alltid på 2% i speedfan)
egen fläktkontroller (5-7-12 volt)
Zalman kylare på chippet (en av 2 80mm sitter där)

ska se om jag får in mitt sb live igen, fick ta ur det för att få dit gfx:et
(kan gå med plastfilm (overhead?) som skydd för komponenterna eftersom de ligger mot bakre kylflänsen på grafikkortet)

tog bort orginalfläkten specad 28db(högljudd)
satte dit en papst 80mm istället

ska testa mer på lunchen, bilder kommer också...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En glädjande nyhet kommer strax upp på marknaden.
http://www.shuttle.com/hq/product/barebone/default.asp?B_id=2...
den externa nätdelen är ett stort plus=) inbyggt ATi 9100 grafikkort med mera. weiiiiiiii=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
En glädjande nyhet kommer strax upp på marknaden.
http://www.shuttle.com/hq/product/barebone/default.asp?B_id=2...
den externa nätdelen är ett stort plus=) inbyggt ATi 9100 grafikkort med mera. weiiiiiiii=)

F*N vad ful den är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
F*N vad ful den är

den är inte vacker men det är väl inte så svårt att fixa=)
tanken som lockar med den är mest den externa nätdelen
som förmodligen kommer vara mycket tyst, om den nu ens har fläkt.

Permalänk
Medlem

Vem köper en shuttle med inbyggt ati 9100?

vem menar jag inte sen

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quick
sen köper en shuttle med inbyggt ati 9100?

va?? fattar inte riktigt vad du menar.
det är inte så att du har glömt ett par ord?

Permalänk
Medlem

nuså...

(80mm fläkt monterad med dubbelhäftande tejp, ska dra om strömkabeln i fronten istället)

(tajt mot sata kontakten, och min snyggve hdd upphägning, och zalman kylaren på chippet synlig)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

very nice there=)
själv ska jag nog köpa den nya. kanske fram till sommaren om den nu
har kommit ut i sverige.

Permalänk

Hallå.

Jag har just införskaffat mig en SN45G med ett Radeon 9800 pro graffe.

Vill få ner ljudnivån och har därför införskaffat mig en Zalman ZM80c-HP och öppna upp ett hål i chassit, det jag undrar är behöver jag utöka fläktsystemet på burken?

Hade tänkt att sätta en fögrening 80mm -> 120mm på baksidan vid ICE flänsen och utanpå montera en 120mm fläkt med lite mer drag i?
Räcker det för att dra ut värmen som genereras av ZM80c ?
Eller har ni något annat tips ?

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!