Permalänk
Medlem

nec1300 skivor

nån som provat något 25pack 4x skivor som är billiga nu, som funkar bra att bränna i 4x?

provade ett läsa en bränd fortis skiva i necen den hackade lite men den gick fint i alla andra dvds som står här...

så någon som bränt fortis skivorna på nec;en nyligen i 4x som vet om dom funkar att bränna.. gör ju inget om dom inte gå att läsa perfekt efter bränning i nec1300 då man inte använder den till dvd tittande....

så kom med tips om billiga bra skivor

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera 4cos och O1ne från discatonce.se

om du anser de billiga kan jag inte svara på.

hem.bredband.net/bysand -> de skivor jag testat so far med necen.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

DVD+R Traxdata och Premium som dom har på Inet Data funkar bra för mig. Inte en enda skiva har krånglat.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem

Jag kan själv inte mkt om "DVD+-"-skivor, men har läst en del på forumet. Mitt råd är att söka runt och läsa om olika skivor innan ni köper då personer som skrivit in här har varit med om att få slänga skivor direkt eller att de varit dåliga efter veckor/månader etc.
Så läs på innan ni köper så blir det nog fint.

offtopic:
Håller själv på att klurar på om jag ska köpa en 160Gb hårddisk eller dvd-brännare...

/Martin

Permalänk
Medlem

Verbatim DVD-R funkar bra med NEC:en oxå eller?
Annars verkar ONE Premium DVD-R för 15:- vara ganska bra pris på, anno de hade funakt bra för dig eller?

vilka RW-skivor ska man köpa då? Verbatim DVD-RW är ju i 2x och det vill man ju ha...

Tänkte svänga förbi MyCom i pubhuset idag å köpa lite skivor...

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Platinum-skivorna är troligen de bästa skivorna Mycom säljer i kategorin billiga, 25-pack för 284 kr. För RW skulle jag nog välja Traxdata 2.4x DVD+RW 5-pack för 118 kr som också fungerar bra.

Permalänk

Jag köper 25pack Platinum 4x på inet för 269:-, har brännt närmare 70st och ingen felbränning. (Traxdata funkar köpte ett 25pack när platinum var slut, ingen felbränning där med)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Platinum är bara + skivor va?
är det inte - man ska ha för bästa kompabilitet med DVD-spelare?

klarar vanliga dator-DVD att läsa både + & - lika bra?

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

De flesta inte alltför gamla DVD-spelare läser båda formaten utan problem men du kan använda "book type"-firmwaren och bränna DVD+R som DVD-ROM om du nu har någon DVD-spelare som inte tar DVD+R, kompatibiliteten blir då minst lika bra som för DVD-R.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
Platinum är bara + skivor va?
är det inte - man ska ha för bästa kompabilitet med DVD-spelare?

klarar vanliga dator-DVD att läsa både + & - lika bra?

Det är faktiskt + som är mest kompatibel med äldre DVD-spelare.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Princo & senaste firmwaren 1.09 funkar klockrent för mig . Har sett en firma på nätet www.datapryl.se som säljer dessa för 8,80 st .

Permalänk

Men jag såg nånstans att kompabiliteten +,- ligger på runt 85 nånting % på alla dvd spelare, och att det skiljde bara 3% eller nått.

Svårt att förklara men det är iaf väldigt liten risk att brännda dvd:er inte skulle funka. Och att mellan + - är skillnaden pyttliten.

(ExXo: jo platinum finns som minus)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

plev ett par Verbatim -R och ett par Platinum +RW

Ska bara hem å testa lite å bränna lite backup, va ju ett tag sedan!
Sedan får man väl beställa storpack från england eller nått sådant

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

DVD -R Discrite 25pack funkar bra för mig i 4x, finns på www.hogdata.se för 230kr (artickel nr: 282515)

EDIT: har brännt ca 12 skivor hititls och alla har fungerat i en stationär DVD-spelare.

Edit2: Kollade upp vad dessa skivor hadde för dye med DVD Identifyer, odh det visade sig att det är Princo som tillverkat denna i detta fall. Det är ju skildna meningar om hurvida Princo är bra eller inte, men som sagt funkar klockrent för mig...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

da russian köpte du dom över disk??? sunkigt att man måste räkna frakt på allt,, då blir skivorna så dyra

Permalänk

Jag köpte 25pack 4x Xeed skivor för 249kr av datorbutiken.com och har inte haft nån felbränning än.. Har iofs bara kopierat några "semesterfilmer" till mor och far.. Funkar utmärkt!

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
Verbatim DVD-R funkar bra med NEC:en oxå eller?
Annars verkar ONE Premium DVD-R för 15:- vara ganska bra pris på, anno de hade funakt bra för dig eller?

vilka RW-skivor ska man köpa då? Verbatim DVD-RW är ju i 2x och det vill man ju ha...

Tänkte svänga förbi MyCom i pubhuset idag å köpa lite skivor...

kända märken fungerar på NECen utan problem vad jag hört/läst...jag har bara testat att bränna TDK (en -RW) och sen på Princo-skovor...båda har funkat bra

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
da russian köpte du dom över disk??? sunkigt att man måste räkna frakt på allt,, då blir skivorna så dyra

japp köpte över disk, men då kosta dom 249, så de de blir väl ungefär samma inkl frakt om man beställer, med tanke på att dom kostar 230webbpris, (f.ö har dom en bra yta att skriva på med sånadär Cd-pennor eller vad det heter)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem