Fråga om Seagates SATA-diskar

Permalänk

Fråga om Seagates SATA-diskar

Ska köpa en Seagate 160GB SATA-disk snart och undrar om man måste ha en diskettstation för den.
Har nämligen hört av några kompisar som har denna disk att man måste använda en diskett för att installera något om man ska ha operativsystemet på SATA-disken.
Vet inte riktigt vad dom menade, men är det någon som vet något om detta tro?

Visa signatur

ASUS A7N8X Deluxe nForce 2|AMD Athlon XP 2600+|2*256Mb TwinMOS WINBOND PC3200 DDR|120 Gb Maxtor 7200rpm ; 160Gb Seagate SATA ; 250Gb Seagate SATA|Sapphire ATI Radeon 9700 Pro|nVIDIA Soundstorm!|SAMTRON 19"|Windows XP Pro SP2 (SWE)

Permalänk
Medlem

De har rätt, man måste installera drivrutiner(måste nog ha diskett) för sata controllern när man installerar windows, annars hittar inte windows disken.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

ajdå.. kan man inte bränna drivrutinerna på en skiva eller liknande?
Annars blir jag väll tvungen att låna en diskettstation

Visa signatur

ASUS A7N8X Deluxe nForce 2|AMD Athlon XP 2600+|2*256Mb TwinMOS WINBOND PC3200 DDR|120 Gb Maxtor 7200rpm ; 160Gb Seagate SATA ; 250Gb Seagate SATA|Sapphire ATI Radeon 9700 Pro|nVIDIA Soundstorm!|SAMTRON 19"|Windows XP Pro SP2 (SWE)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_hacker
ajdå.. kan man inte bränna drivrutinerna på en skiva eller liknande?
Annars blir jag väll tvungen att låna en diskettstation

Det är möjligt om installationen tar skivan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

nja.. att bränna drivrutinerna på skiva går inte .. efterssom vindows KEÄVER att man stoppar mediet med drivrutinerna i enhet A:...

Sorry.. men så är det

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte förstår varför man inte ska ha en diskettstation? Jag menar, visst är det sällan man behöver den, men den är inte dyr och dessutom har man säkerligen någon i någon gammal dator man kan ta. Det har ju inte utvecklats något på flera år.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

öhm...man behöver inte nån diskett...bara plugga in och köra! däremot om du ska köra 2st i raid så behöver du diskett..

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk

Beror väl snarare på ditt moderkort än vilken hårddisk du använder?
Själv kör jag windows på en 160gb seagate sata utan att ha gjort nått med nån diskett
moderkort: asus p4c800-e deluxe

Permalänk
Medlem

TheWretch, hittade du på dina 160gb direkt under windowsinstallationen eller har du gjort nått själv för att hitta hela storleken?

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk

Jag har samma moderkort som dig och jag behövde diskettstation till min S-ata seagate, spring ut o köp en för ett par hundra så slipper du krångla.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag installerade min Seagate SATA precis och jag använde mig av diskettsatationen för att installera drivrutiner. Vad jag inte vet är vad man har SATA-drivrutinerna till som finns på Abit-skivan som jag fick till mitt moderkort. Jag har inte installerat dessa men har ändå med dem i enhetshanteraren....

Permalänk

Jag installerade WinXP på min 120:a, och behövde ingen floppy till det. Har helt enkelt inte monterat floppy än i den nya burken, men å andra sidan verkade ju behovet inte finnas där.

Men som tidigare skribent sa; det hela hänger snarare på moderkortet...

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk

kommer inte ihåg hur jag gjorde
fick installera sp4 och pilla runt i registret iaf

Permalänk

Det blir väll till och köpa en diskettstation då..
Jag fick ju med en del SATA-relaterade saker till moderkortet på en skiva, men det kanske är något annat.. Ni ser mitt moderkort i min sign.
Tack för svaren i alla fall!

Visa signatur

ASUS A7N8X Deluxe nForce 2|AMD Athlon XP 2600+|2*256Mb TwinMOS WINBOND PC3200 DDR|120 Gb Maxtor 7200rpm ; 160Gb Seagate SATA ; 250Gb Seagate SATA|Sapphire ATI Radeon 9700 Pro|nVIDIA Soundstorm!|SAMTRON 19"|Windows XP Pro SP2 (SWE)

Permalänk
Medlem

Kör du med Intels 865/875 chip sata controller behöver du det iaf inte, vet inte hur det är med nforce2 osv..

Permalänk
Medlem

med nforce2 var det bara att dundra in disken. winxp hade redan allt färdigt, funka kaljs..

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI Deluxe][C2D E6600 @ 2x3150mhz][2Gb Corsair XMS2 6400][Asus GF8800GTS][WD Raptor]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brulle
med nforce2 var det bara att dundra in disken. winxp hade redan allt färdigt, funka kaljs..

Menar du Seagate 160GB SATA nu? Enligt din sign har du Maxtor och jag tror det är skillnad med en Maxtor och en Seagate..

Visa signatur

ASUS A7N8X Deluxe nForce 2|AMD Athlon XP 2600+|2*256Mb TwinMOS WINBOND PC3200 DDR|120 Gb Maxtor 7200rpm ; 160Gb Seagate SATA ; 250Gb Seagate SATA|Sapphire ATI Radeon 9700 Pro|nVIDIA Soundstorm!|SAMTRON 19"|Windows XP Pro SP2 (SWE)

Permalänk

Är det inte helt sjukt att man tvingas använda diskettstationer som egentligen varit oanvändbara (som lagringsutrymme) sedan 1997?

Jag använder endast disketter för ERD diskett på servrar.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnström
Är det inte helt sjukt att man tvingas använda diskettstationer som egentligen varit oanvändbara (som lagringsutrymme) sedan 1997?

Jag använder endast disketter för ERD diskett på servrar.

Halvsjukt kanske, men ett mycket basic medium. Jag prisar att jag köpte en diskettenhet, då jag behöver den för att kunna boota datorn (en lång historia, men så är det). ERD finns ju på CD?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+