*** Ett bredbandsrykte "no smoke without a fire" ***

Permalänk
Medlem

Som jag skrev några inlägg upp: kolla här http://www.labs2.se/.
Det är Jonas Birgersson och hans Labs2 som ligger bakom.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Dom förefaller redan vara i gång. Mer finns att läsa här: http://www.labs2.se/.
För övrigt verkar det upplagt för sammanblandning av bolag då Bredbandsbolaget av många benäms B2.

/H

Bredbandsbolaget heter egentligen B2 Bredband så det är inte bara något de benämns utan faktiskt även heter.

Permalänk
Medlem

Jonas Birgersson startade ju BBB med så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eddo
Jag har läst Nulls inlägg om och om igen och jag kan inte se att han skrev att det bara var bögar som fick klamydia. Ska läsa inlägget några gånger till nu.

är inte pride festivalen är festival för homosexuella?
därav mitt uttalande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Ingen som helst kontaktinformation på sidan, jag tycker det låter för bra för att vara sant. Fejk?

Ja, det är nog "för bra" för att vara sant för glesbyggden i dagsläget i alla fall. Om man tittar på vad det är som verkligen kostar när det gäller bredband, så är det inte bandbredden i sig. En fiberkabel klarar (i princip) att överföra hur mycket data som helst, det har att göra med utrustningen i ändarna. Det som kostar enorma summor är att gräva ner kabeln i marken, och sedan serva den om det händer något. Om man tar ett område inne i centrala Stockholm så kan man säkert bygga ett nät på 100Mbps ut till slutkund för ett pris av under 400:- i månaden utan några problem. Om man ska ha samma kapacitet till en lantgård ute i glesbyggden blir prisbilden tyvärr en helt annan, om man inte finansierar projektet genom statligt stöd eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att detta "Bredband2" är fejk. Däremot tolkar jag alla "beroende på vilken ort du bor på" som att detta gäller städer där Labs2/Bredband2 har lyckats få in en fot i något slags stadsnät på orten. Då kan de dra nytta av färdigutbyggd nätstruktur och kanske expandera snabbare.

Nåja, detta är bara spekulationer av en väldigt trött människa, pay no notice..

Permalänk
Medlem

Telia(sonera)har makten, fortfarande.
Företag betalar Teliasonera för att hyra/köpa plats i telestationerna, TS bestämmer priset. PTS ser inget problem med detta heller, tragiskt land vi lever i egentligen.
Hurra, fram för fiberlösningar istället för detta tramsande med ?DSL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
PTS ser inget problem med detta heller, tragiskt land vi lever i egentligen.

Jodå, de gör dom visst. PTS håller på att arbeta fram en ny modell för prissättning och beräkning av kostnader för operatörer som vill hyra koppar av Skanova hela vägen ut till slutkunden. Med det liggande förslaget så ska Skanova vara skyldiga att i stort sett hyra ut kopparacess till sina konkurrenter till ett "självkostnadspris" = dom får i stort sett inte ta mer betalt än vad de kan visa att de har utgifter.

Här är lite mer läsning om arbetet:

Ny modell för beräkning av kostnader för samtrafik och access i fasta nätet

Och en del intressanta remissvar från TeliaSonera, Tele2 och Bredbandsbolaget finns här:

Inkomna konsultationssvar på hybridmodellen och prissättningsmetod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Jodå, de gör dom visst. PTS håller på att arbeta fram en ny modell för prissättning och beräkning av kostnader för operatörer som vill hyra koppar av Skanova hela vägen ut till slutkunden. Med det liggande förslaget så ska Skanova vara skyldiga att i stort sett hyra ut kopparacess till sina konkurrenter till ett "självkostnadspris" = dom får i stort sett inte ta mer betalt än vad de kan visa att de har utgifter.

Här är lite mer läsning om arbetet:

Ny modell för beräkning av kostnader för samtrafik och access i fasta nätet

Och en del intressanta remissvar från TeliaSonera, Tele2 och Bredbandsbolaget finns här:

Inkomna konsultationssvar på hybridmodellen och prissättningsmetod

Visst, bra gjort, men det har inte hänt något än, PTS tycker jag är väldigt bra på att "föreslå" saker, sen skiter Telia i det likt förbannat.
Sen har ?DSL funnits i ett ex antal år nu, varför ska det ta sån himla tid för PTS att göra nånting åt saken?
Och Skanova ska inte existera längre, det har försvunnit in i Teliasonera.

Permalänk
Medlem

frågan är inte om detta nya erbjudande/företag kommer i kvartal 1, det är ganska ointressant. det som spelar roll är när de kan koppla in kunder. de kan lansera i kvartal 1 o koppla in kunder i december. när ett erbjudande släpps är ganska ointressant, bara att kolla på hur folk fått vänta på BBB o Bostream

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag antar att de tänker använda lokala stadsnät plus trådlös wifi de sista hundra meterna. I tätbebyggelse borde det bli en mycket kostnadseffektiv uppkoppling.