Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
Jag sitter ibland på en dual G4 1.4 ghz med 1.5GB RAM och arbetar med Cubase SX 2.0. Och när man ska skrolla i Cubase på Macen så går det seeeeeegt. Det änna hackar sig fram. Sen när man kommer hem till sin PC för att köra exakt samma program, så går det hur mjukt och smidigt som helst. Helt underbart.

Jag tycker att Mac OSx är lite väl lulligt med extra animationer och färger och vette f*n vad mer de har lagt.
Dessutom är det alltid en massa problem som kastar sig över en. Och det värsta av allt är ju nästan att när nånting pajjar på Macen så måste man i princip skicka in den till någon Apple reperatör eller nåt, för att fixa den. Alla MACs jag har använt har det alltid varit problem med. Antingen har de brunnit upp (bokstavligen) eller så har det varit rena hårdvarufel i den.

Och att Apple använder argumenten som att MACen är stabil håller absolut inte längre tycker jag. Jag tycker nästan att det är tvärtom. Jämför man med 2000 eller XP så finns det ingen anledning att säga att MAC OSX ska vara mera stabilt. Jag tycker det är mera ostabilt än vad XP är.

Och det finns heller ingenting som säger att MACen lämpar sig för redigering eller musik, för det funkar en P4 lika bra till att göra.

Just nu tycker jag bara att det är smaksak om man vill ha MAC eller PC, och även naturligtvis tjockleken på plånboken.

visst är det en smaksak men jag har inte upplevt de problem du beskrev har så jag håller inte med dig.
Dock arbetar jag inte med cubase, utan endast photshop, indesign och andra grafiska program.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

okej...näe det må väl hända. Men att MAC användare påstår att PC är instabil och ful etc. är rätt dåliga argument att komma med ändå.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
okej...näe det må väl hända. Men att MAC användare påstår att PC är instabil och ful etc. är rätt dåliga argument att komma med ändå.

visst, samma sak när pcanvändare kör med bortförklaringar för att inte köra mac, tycker jag också e lamt, inget fel med varken pc eller mac. Likadant med amd vs pentium, who cares, bara det funkar så.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

hehe ja man får se på båda hållen så att säga

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Och vad är fantastiskt med MacOS? Apple som aldrig i livet skulle göra ett unix-baserat OS, har gjort det "nu", och skryter om det. Det är Apple i ett nötskal.

... och Bill Gates sa: "640K is more memory than anyone will ever need.". Vart vill du komma, skulle de göra en sämre produkt för det? MacOS X är, enligt min mening, bättre än XP. Det är svårt att peka ut någon speciell punkt, men jag föredrar X före XP. Har dock inte använt X speciellt mycket jämfört med XP då jag bara haft möjlighet att använda det i skolan.

Citat:

Köp du en ibook, sen kan du sitta där och skryta om hur bra MacOS är... och spela... patiens? ;)[/B]

Spela? Om det är det enda du gör på din dator talar det ju för sig själv.

Citat:

Sen att de fjollar runt med sina karamellfärgade diagram på sin hemsida och tror att folk blint ska lita på det är näst intill skrattretande. [/B]

... och Microsoft skryter om "stabilitet". Jag skrev däremot inget om detta så det kunde du skrivit ovanför citatet.

-

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Att tänka på är dock att värdens tredje kraftfullaste superdator består av ett kluster med 1100 G5:or (förövringt var den också relativt tokbillig), för motsvarande datorer med annan teknik begövs det åtskilliga fler xeons eller nåt sånt. Det måste ju ändå bevisa att G5:an är väldigt kraftfull, iaf på beräkningar!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
... och Bill Gates sa: "640K is more memory than anyone will ever need.". Vart vill du komma, skulle de göra en sämre produkt för det? MacOS X är, enligt min mening, bättre än XP. Det är svårt att peka ut någon speciell punkt, men jag föredrar X före XP. Har dock inte använt X speciellt mycket jämfört med XP då jag bara haft möjlighet att använda det i skolan.

Spela? Om det är det enda du gör på din dator talar det ju för sig själv.

... och Microsoft skryter om "stabilitet". Jag skrev däremot inget om detta så det kunde du skrivit ovanför citatet.

-

Du kanske ska citera rätt först: "640kB should be enough for everyone", ungefär som att säga idag att 512MB RAM räcker bra. Betyder det att du säger samma sak om 20 år?

Spelar bara? Nej, kanske 20-30% av tiden jag sitter framför datorn, dvs när det kommer nya roliga spel (som inte finns till mac, eller kommer 32 år efter PC-versionen). Övrig tid använder jag mitt TV-kort (som inte funkar på mac) till att spela in från digitalboxen, eller kollar på tv med dscaler (finns vad jag vet inte till mac), eller surfar på internet (går med mac också, wow).

Förövrigt ser G5:an ut som ett kylskåp från 50-talet.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Att tänka på är dock att värdens tredje kraftfullaste superdator består av ett kluster med 1100 G5:or (förövringt var den också relativt tokbillig), för motsvarande datorer med annan teknik begövs det åtskilliga fler xeons eller nåt sånt. Det måste ju ändå bevisa att G5:an är väldigt kraftfull, iaf på beräkningar!?

Och nu ska de byta ut alla PowerMac G5 mot Xserve G5 för att de tar för mycket plats. Säger ju lite om deras kompetens som superdatorbyggare.

-=AgV=-: Nä, fulare! Kylskåp från 50-talet hade mer krom!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Inse att det inte går att jämföra pc och mac. Så är det bara...

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix

Men du kan ju inte spela CS på den, så det spelar ingen roll.
Du glömde nämna att den är betydligt billigare också, och iochmed Xserve migrationen kommer den ta ännu mindre plats.

Rätt kul att observera hur folk är snabba att försvara Intel och deras 100W+ monster... "Jo men den kommer vara snabb sen när dom får upp den i 5Ghz!, och om folk optimerar allt för SSE3 blir det ännu snabbare!" No shit att den är snabbare då, ha så kul att kyla den bara.

Ungefär så starka argument finns det, eller "amen osx har ingen startmeny! jag är så fast i mitt ingroda windowsbeteende att jag aldrig kan lära mig något nytt :(("

Tror mest folk bara är griniga för att det går någolunda bra för Apple, eller att deras kompis har köpt en iBook eller något.
Men det blir intressant om det kommer nåt DRM-bios från Phoenix sen, då kan PC-folket inte ens köra Linux/BSD.

Innan nån börjar gringa om att Apple har sitt eget BIOS och kan göra samma sak när som helst så ta en titt på
http://www.openfirmware.org/

Permalänk
Hedersmedlem

Neco: Det är bara att inte köpa ett moderkort med DRM-bios om man vill köra Linux eller BSD, precis som man inte köper en Mac om man vill köra Windows XP.
Bara för att det släpps ett bios med en viss funktion betyder inte att den funktionen automagisk hamnar i alla PC-moderkort som nånsin tillverkats som du verkar vilja få det att låta som.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Hur tråkig är inte en Pc-burk då.
Mer trångsynt person är svår att finna. Lev du kvar i din pcvärld men förpesta inte livet för de som kan acceptera både mac o pc.

Brand of the year 2003:
http://www.brandchannel.com/Boty_results/2003_charts/2003_bot...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
Hur tråkig är inte en Pc-burk då.
Mer trångsynt person är svår att finna. Lev du kvar i din pcvärld men förpesta inte livet för de som kan acceptera både mac o pc.

Brand of the year 2003:
http://www.brandchannel.com/Boty_results/2003_charts/2003_bot...

hmmm jag vet inte om du har hängt med de senaste åren men utbudet av chassin och chassimods är enormt till PC idag... Tar shuttle som ett exempel på utvecklingen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
hmmm jag vet inte om du har hängt med de senaste åren men utbudet av chassin och chassimods är enormt till PC idag... Tar shuttle som ett exempel på utvecklingen.

visst finns det chassin till pc, borde väl finnas till mac om man nu vill det, men det behövs inte då de är snygga redan, en standardlåda till pc är ju väldigt tråkiga.
Är bara så trött på diskussionen Pc är bättre än mac eller intel är bättre än AMD, kan det bli en löjligare diskussion än så. Har både pc och mac men inte påstår jag att det ena är bättre än det andra, båda har sina fördelar och egenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Köp du en ibook, sen kan du sitta där och skryta om hur bra MacOS är... och spela... patiens?

Går utmärkt att spela UT1999 på det och det är ju det enda man behöver

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du kanske ska citera rätt först: "640kB should be enough for everyone", ungefär som att säga idag att 512MB RAM räcker bra. Betyder det att du säger samma sak om 20 år?

Spelar bara? Nej, kanske 20-30% av tiden jag sitter framför datorn, dvs när det kommer nya roliga spel (som inte finns till mac, eller kommer 32 år efter PC-versionen). Övrig tid använder jag mitt TV-kort (som inte funkar på mac) till att spela in från digitalboxen, eller kollar på tv med dscaler (finns vad jag vet inte till mac), eller surfar på internet (går med mac också, wow).

Kopierade från en annan sida, ursäkta att det blev lite fel. Kommer spel till Mac 32 år efteråt, du som pratade om korrekthet? Skulle inte tro det. Ditt TV-kort kanske inte funkar på Mac, men det finns många,många andra som gör. Det finns även mycket programvara för de uppgifter du beskriver. Vi kan också hitta kompabilitetsproblem åt andra hållet. Försök att stoppa ner en G4:a i din dator, eller varför inte ett Radeon 9600 "Mac Edition". Nej, fan, det funkar inte. Men det finns alternativ som funkar lika bra.

Designen är ju en smaksak. Själv vill jag hellre ha ett stilrent "kylskåp" (jävligt bra beskrivet, det är ett välkylt chassi!) än ett tivoli som blinkar i gult, grönt, blått och rött hemma i rummet.

Puss!

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk

Har nu läst microdatorn test och läst diskussionerna på 99mac.se.
Pc och mac är snabba på olika områden, pratet om att Pc är bättre än Mac håller inte längre.
Vill man köra pc så gör det, samma sak med mac.
Mina egna erfarenheter om Operativsystem är att OSX är trevligare att arbeta med, stabiliten i båda plattformarna är jämnbördiga. Snabbheten ja det varierar, jag lider inte av att macen är långsammare än pc på vissa saker eller viceversa.
Det enda macen faller på är naturligtvis priset.

Så om man kunde bestämma hur en dator ser ut, då väljer jag följande:
Operativsystem - OS X.
Processor - G5 eller P4, spelar ingen roll.
Skal - gärna ett G5-chassi, pc-sidan har kanske ett liknande skal att erbjuda?
Skärm - min skärm på jobbet är kanon, plattskärm från mac med widescreen.

Nåja, sammanfattningsvis så väljer jag OSX, när det gäller processor spelar det ingen roll, båda funkar för mig.
Allt är en smaksak vad man väljer men snacket pc eller mac håller inte längre.

såhär ser min arbetsskärm ut, om ngn vill se:
http://server5.uploadit.org/files/zafiro1-skarm.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det er rätt kul att skratta åt alle idioter her som skriver en masse skit om ting dom inte har nån susning om.

G5an är ett kvalitetsprodukt. Om ni har skruad i dom så haijar ni va jag snackar om. Det er inte ett alluminumchassi som ni i PC värden har (1mm plåt) den är på 3 mm.. den är riktig massiv. Busshastigheten som ni har helt glömt är på 2x 1ghz. Inte nan quad pumpad 200 mhz i en Mac.

OS X har en jevla masse grymma funktioner som ni CS nörder kommer att få med lite tur se i Longhorn (Due to release early 2006) Sen kan vi snacka lite om Bluetooth innebygd, Airport (11 mbits trådlöst nät) innebygd. Har din nalle Bluetooth kan du bara synca skiten med Isync, och det bare fungerar. Inga kryptiske innställningar som i PC världen.

Jeg är lite less på snackare som inte har koll alls. Apple ligger i dagsläget 3 år framför Intel/MS. Det är nog svårt for en del CS nörder att acceptera. Selv så har jag en p4a 3 ghz hemma med 800 frontside och Fx5950 gpu för att endbart spela på. För allt annat är det mycket roligare att sitta med en G5a. Den är mer stabil, det finns knappast virus till den, allt er mer lättjobbat i gränsnittet, den fixar alle typsnitt.... listan kunne bli hur lång som helst.. men jag orkar inte mer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mejsan
Det er rätt kul att skratta åt alle idioter her som skriver en masse skit om ting dom inte har nån susning om.

Detsamma.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det ska ta innan någon fattar att det inte går att tydliggöra vilket som är bäst av PC och Mac. Vi kan snurra på lite i diskussionen och se hur många som tycker som jag??

- BMW är bättre än Mercedes
- AMD är bättre än Intel
- Palm är bättre än Ipac
- Europamöbler är bättre än Ikea

Visst har jag rätt i mina påståenden....

Tur att det finns olika saker att välja på annars kanske hela värrlden hade kört runt i Trabant......

Oooppsss...jag glömde berätta att jag har både PC och Mac.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mejsan

Ungefär lika kul som det är att skratta åt dig, när du säger att Apple är 3 år före Intel/MS. Grow up.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se några oberoende benchmarks, jag har för mig att G5:an var snabbare än opteron i datormagazins distributed.net benchmarks.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies

Samma här, tänk att man ska vara tvungen att äga både Mac och Pc för att förstå att både Mac och Pc funkar, tänk vad inskränkta människor är. Pc är bäst...bla bla bla...skitsnack.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att bara för att "andra sidan" har fel så får ni inte automatiskt rätt.
Mac är inte bäst, det är inte PC heller.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Tja, har 2 st hyfsat moderna PCs och en iBook, så borde kunna uttala mig hyfsat:
(A643200+, Athlon XP 2500+)

Macen har ett grymt snyggt och snofsigt operativsystem, som i mitt tycke gör den roligare att använda.

Dock är PC:n mer prisvärd, och har nuttifjutton fler program och *spel* Använder därför PCsen mest, men gillar macen ändå

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma här, tänk att man ska vara tvungen att äga både Mac och Pc för att förstå att både Mac och Pc funkar, tänk vad inskränkta människor är. Pc är bäst...bla bla bla...skitsnack.

Visst, spelar mig ingen roll vilket jag kör. Kan heller inte säga vilket som är bäst men däremot hävdar jag att båda har sina för och nackdelar. Givetvis är det också så när man ska köpa andra saker här i livet. T.ex. om man som jag kör BMW och dessutom gillar det, så är det svårt att välja ett annat märke. Jag bytar inte för att någon tjatar om att något annat märke är bättre. Det är ju faktiskt upp till mig att avgöra. Om man sedan skulle ändra sig så är det ofta en sak som brukar växa fram av sig själv.

Så för de som tjatar om att det ena är bättre än det andra säger jag bara: NONSENS! Det är väl för upp till var och en att bedöma. Tycker man om sin PC eller Mac så gör man, tycker man om sin Merca eller BMW så gör man osv. osv.... Vad andra tycker skiter nog de flesta i, hur bra (eller som oftast; löjliga) motargumenten än må vara.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Mac är inte bäst, det är inte PC heller.

Det är det jag sagt hela tiden-

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är det jag sagt hela tiden-

För ett år sen hade jag inte hållit med, för tre år sen hade jag inte tagit dig på allvar och ignorerat ditt inlägg, men idag håller jag med.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Undrar hur lång tid det ska ta innan någon fattar att det inte går att tydliggöra vilket som är bäst av PC och Mac. Vi kan snurra på lite i diskussionen och se hur många som tycker som jag??

- BMW är bättre än Mercedes
- AMD är bättre än Intel
- Palm är bättre än Ipac
- Europamöbler är bättre än Ikea

Visst har jag rätt i mina påståenden....

Tur att det finns olika saker att välja på annars kanske hela värrlden hade kört runt i Trabant......

Precis. Däremot finns det ett jävla Mac-hat hos många PC-ägare och vice versa. Ett bra exempel -=AgV=- t.ex. som menar att man inte kan se på TV med TV-kort, spela in från Digitalbox eller spela spel (mer än patiens) på en Mac. Fördomar och okunnande är vad det kalls!

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
För ett år sen hade jag inte hållit med, för tre år sen hade jag inte tagit dig på allvar och ignorerat ditt inlägg, men idag håller jag med.

Grattis

Visa signatur