Permalänk
Medlem

Jens of Sweden - svenskt företag?

Står på förstasidan här på Swec idag:
"Det svenska företaget Jens of Sweden har idag släppt en ny MP3-spelare."

Jag var under intrycket att JoS bara var ett annat namn som någon distributör givit MP3-spelaren, som tillverkas på andra sidan världen av slavarbetare?

Permalänk
Medlem

Jens of Sweden är ett svenskt företag som köper in spelare från nåt annat företag och säljer dem under eget namn. Inte distributör alltså, men de tillverkar inte produkterna själva.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bigman: En mer ingående redovsning vore ju trevligt...

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha riktigt fel och i så fall ber jag om ursäkt, men jag tror att vår medlem Zaint- jobbar på JOS.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Jens of Sweeeeeden... Måste ju vara årets dummaste fråga? Vilken stad kommer klädföretaget DKNY i från? Vilket land kommer British Petroleum i från?
Bara för att man har utländska underleverantörer så betyder inte det att företaget är också blir utländskt... snälla.

Permalänk

det ar ju ungefar som att saga att dell inte ar amerikansk for det ar vall ando inte dom som gor prylarna som de saljer, utan koper in och satter eget namn po det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jens of China.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
Jens of Sweeeeeden... Måste ju vara årets dummaste fråga? Vilken stad kommer klädföretaget DKNY i från? Vilket land kommer British Petroleum i från?
Bara för att man har utländska underleverantörer så betyder inte det att företaget är också blir utländskt... snälla.

Eftersom du kan idiotförklara oss andra som inte vet så vill jag att du lägger fram faktan på bordet, berätta om JOS och svara på trådskaparens fråga på ett hövligt sätt, utan att förolämpa honom bara för att han frågade.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem

JAg tror de köper in spelarna.. pilalr lite på de sen sätter de sitt eget märke på den å säljer de..

Permalänk
Medlem

Att företaget Jens Of Sweden AB inte skulle vara svenskt behöver nog inte diskuteras mer.
Att elektronik tillverkas i Kina/Korea etc är inte heller någon nyhet.
Om Jens of Sweden köper in eller designar själv vet jag inget om men kanske dessa bilderna säger en del. (Om de nu funkar )

Nextway DCube - http://www.nextway.co.kr

JOS MP300

iBead 100 - http://www.ibead.co.kr

JOS MP100

iBead 150

JOS MP110

Permalänk
Medlem

men varför köpa en spelare och byta namn bara??

Nästa steg är väl att ni köper in Ipod och säljer de under ert namn.
visst sånna spelare(ibeadmfl) finns ju inte i sverige vad jag vet.. så ni tjänar en rejäl hacka på att ta hit de under ert namn... men skulle det inte va bättre om ni snodde innehållet och designa eget skal

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Dom gör ju det för att de kan tjäna på det såklart. Väljer ut spelare som de tycker håller måttet som de kan få köpa in billigt i relativt stora kvantiteter. Vips så är spelaren svensk och har lite högre status och kan betinga ett lite högre pris, men om man skulle importera den ursprungliga spelaren istället så skulle det nog inte skilja särskilt mycket prismässigt tror jag.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Eftersom du kan idiotförklara oss andra som inte vet så vill jag att du lägger fram faktan på bordet, berätta om JOS och svara på trådskaparens fråga på ett hövligt sätt, utan att förolämpa honom bara för att han frågade.

Vaddå fakta? Det räcker med att vara läskunnig... och det antar jag att du är?

Och jag vet inte vilka du menar med "oss", jag tror de flesta fattar att ett företag som heter Jens of Sweden är svenskt. Och ja, förlåt om jag är ärlig, jag tycker det är rätt idiotiskt om man tror något annat.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så pratades det om detta på JOS gamla forum. Ibead och JOS hade något samarbete som gjorde att Ibead tog hand om en del av marknaden och JOS säljer på europamarkaden.. men men är inte helt säker på om det är så. bara en vagt minne av att jag har läst.

X3Mist: En liten OT fråga.. Är Volvo PV svenskt? Är Volvo AB det?

För att göra det lite tydligt. Volvo PV är inte svenskt.. Volvo AB är svenskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike

X3Mist: En liten OT fråga.. Är Volvo PV svenskt? Är Volvo AB det? Är SAAB det?

Nej, varför skulle det vara det? Har jag sagt det? Har du några fler relevanta frågor? För övrigt är Volvo AB svenskt ja.... SAAB också.

Jens of Sweden har samarbetat med I-bread, inte snott produkterna rakt av. Den här länken kanske ger lite klarhet. http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_6504043.asp

Sloppy>> Det där med årets dummaste fråga får du ta med en nypa salt. Men du måste hålla med om att det låter lite underligt om man formulerar det "Är Jens of Sweden svenskt?". Det var absolut inte dig jag syftade på som idiot, det hoppas jag framgick. Hoppas länken gav svar på dina funderingar.

Edit: Frohike: Så bra att du försöker släta över dina misstag. Fattar fortfarande inte varför du frågade mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vaddå fakta? Det räcker med att vara läskunnig... och det antar jag att du är?

Och jag vet inte vilka du menar med "oss", jag tror de flesta fattar att ett företag som heter Jens of Sweden är svenskt. Och ja, förlåt om jag är ärlig, jag tycker det är rätt idiotiskt om man tror något annat.

Jag har hört att "Jens of sweden" inte är ett företag, utan en produkt, därav antog jag att detta skulle kunna styrkas upp med fakta, vilket jag tyvär ännu inte hade sett här. Att idiotförklara andra bara för att de inte tror eller vet vad andra vet är vad jag kallar idiotiskt.

Nu har jag däremot sett din information, som kommit efter att du talat ner på oss. Den visar mycket riktigt som du sagt, att JOS är ett företag, ingen produkt jag tackar för alla förolämpningar som ankommit bara för att vi andra inte visste detta innan.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är det ju så att spelaren tillverkas i Korea, och det jag ville veta till hur stor del som sköts i Sverige, din dryge fan.

Citat:

Nu verkar du ha missförstått frågan, eller så har du problem att uttrycka dig. Den där meningen motsätter din förra.

Menar du kanske ursprungsleverantörer?

Det är inte alls ovanligt att företag byter namn på sina varor för introduktionen i andra marknader.
Ta t.ex. tekniska prylar som görs i Kina brukar (eller brukades tills återlämningen av Hong Kong i alla fall) skeppas till resten av världen via Hong Kong bara för att byta tillverkningsland till en Brittisk koloni, vilket slår högre än en kommunist-diktatur.

Om du inte kan skriva något konstruktivt, så snälla håll käft i fortsättningen, du sabbar bara stämningen på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Nu är det ju så att spelaren tillverkas i Korea, och det jag ville veta till hur stor del som sköts i Sverige, din dryge fan.

Nu verkar du ha missförstått frågan, eller så har du problem att uttrycka dig. Den där meningen motsätter din förra.

Menar du kanske ursprungsleverantörer?

Det är inte alls ovanligt att företag byter namn på sina varor för introduktionen i andra marknader.
Ta t.ex. tekniska prylar som görs i Kina brukar (eller brukades tills återlämningen av Hong Kong i alla fall) skeppas till resten av världen via Hong Kong bara för att byta tillverkningsland till en Brittisk koloni, vilket slår högre än en kommunist-diktatur.

Om du inte kan skriva något konstruktivt, så snälla håll käft i fortsättningen, du sabbar bara stämningen på forumet.

Okej, försökte vara trevlig och rätta till mitt första kanske lite otrevliga inlägg, men visst, du slipper.

Hellre dryg än pantad i alla fall.

Jag skrev att det inte är ovanligt att företag köper från sina underleverantörer och ändrar namn/modifierar varorna? vad är motsägningen?

Och om du nu undrar hur stor del av Jens of Swedens verksamhet som sköts i Korea så kan du väl fråga det istället för om Jens of Sweden är svenskt? Eller? Det kanske var för logiskt?

Permalänk
Citat:

Nej, varför skulle det vara det? Har jag sagt det? Har du några fler relevanta frågor? För övrigt är Volvo AB svenskt ja.... SAAB också.

ojdo det hade jag ingen anning om jag trodde det var amerikanskt

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jens of Sweeeeeden...

Lustigt, du förlöjligar andra genom att dra ut en engelsk fras som bevis att företaget är svenskt. I USA finns en liten stad som heter Swe(eeeeee)dtown, men inte fan är det en svensk stad.

Jag antar att företaget är svenskt, men ditt s.k. uttalande var fan det löjligaste och mest aroganta jag har läst på år och dar. ... "Snälla!"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Volvo ägs väl till majoriteten av Ford och är därmed ett Amerikanskt företag nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
visst sånna spelare(ibeadmfl) finns ju inte i sverige vad jag vet.. så ni tjänar en rejäl hacka på att ta hit de under ert namn... men skulle det inte va bättre om ni snodde innehållet och designa eget skal

Jo, iBead 150 distribueras av Hyundai, den heter Hyundai IBD150 och säljs bland annat av datorbutiken.com. Så vill man ha en JoS 110 kan man ju köpa en Hyundai IBD150 istället och få samma spelare för mindre pengar. Det tror jag kan vara en av orsakerna till att de inleder nya samarbeten (konstigt nog så har nextway en spelare som är identisk med iBead 150). För inte allt för länge sedan (1 november 2003) sa JoS själva att en spelare med linein var väldigt avlägsen då 98% av 200 intervjuade personer inte ville ha en spelare med linein då den blev större då. FM-sändare skulle man inte heller bygga in då det var olagligt i sverige. Så de har svängt snabbt måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
ojdo det hade jag ingen anning om jag trodde det var amerikanskt

Jodå... både Volvo och SAAB är svenska, men ingen av dom tillverkar bilar

Permalänk
Citat:

Vad hette det företaget? GANT's USA (klädmärke) ägs av svenskar så det finns faktiskt företag som har andra länder/städer med i namnet.

Ett annat komiskt exempel är ju nån porrfilmsserie med nånting Sweden, som inte innehåller en enda svenska. Lit OT men åndå.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Jodå... både Volvo och SAAB är svenska, men ingen av dom tillverkar bilar

Dåligt exempel.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Dessa är iaf svenska, kom inte och säg nåt annat!

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Hedersmedlem

Ska ni tjafsa med varandra får ni ta det utanför forumet, annars blir det kick och bann.

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Inaktiv

Denna tråd är bra för att visa den märkeshysteri som finns och som drar upp priset. JoS är dyrare än det som kallas Hongkong progukter även de är identiska på samma sätt som Lacost T-sirt nu förtiden är ganska lika basic´s T-shirt.

Sedan vet jag inte hur vanligt det är med plagiat innom electronik marknaden, men innom klädesindustrin där märkesficeringen nässtan ligger på löjliga nivåer så är det inte säkert att en Lacost är en Lacost eller att ens dyra Nike kepps inte bara är en vanlig kepps med ett falst Nike märke på.

Så jag tror att JoS är samma som andra märken men att man har gett det ett namn som passar och säljer på den svenska marknaden. Själv är jag av den åsikten att man skall sluta med "Made in märkningen" då den oftast är felaktig. En volvo är knappast "made in sweden" utan bara "assembled in sweden" om man har tur.

Permalänk
Medlem

X3Mist: Nej försöker inte släta ut misstag. Tog bort Saab för att göra en relevant gemförelse. Volvo AB och Volvo PV. Tyckte att Saab inte va något bra att ta med i sammanhanget och därför editerade jag mitt inlägg kort efter att jag skrev det.

kenny_lex: Made in är ju en bra märkning.. Made in dvs gjord/tillverkad i. Min nokia står de exempelvis Made in germany.