Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Om det är doom3 du tänker på så visar de benchmarks som gjorts på alpha v0.02 att ati får storstryk av FX-korten, men du kanske har egna?

OM spelmakarna följer direct x 9.0 så är ATI det kort som gäller. (Vilket skulle gälla andra typ Nvidia oxå)

Doom 3 är tydligen optimerad för den form av struktur som Nvidias kort har vilket gör valet för spelaren helt vansinnigt.

Låt mig undra, om ett spel släpps som är mer optimerat efter ett visst kort tex ATI eller Nvidia är det helt dumt.
Om spelbolagen följer direct x 9.0 etc...så bör alla grafikort hålla en liknande prestanda med vissa skillnader beroende på vilken arkitektur de valt dvs man kan optimera lite till varje spel beroende på hur spelet är upplagt. Vilket bör göras med drivrutiner inte med "hårdvaran".

Med andra ord, Nvidia bröt mot de regler som var uppsatta enligt direct x 9.0 och gjorde en egen lösning och man undrar vad de tänkte på?

När det gäller doom 3 har jag ingen direkt koll på värden utan inlägget var mer ironiskt menat

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Sen kommer Dual GPU Volari korten och kör över allt motstånd.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Volari en orgie att vara sämst som det stod på NH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
OM spelmakarna följer direct x 9.0 så är ATI det kort som gäller. (Vilket skulle gälla andra typ Nvidia oxå)

Doom 3 är tydligen optimerad för den form av struktur som Nvidias kort har vilket gör valet för spelaren helt vansinnigt.

Låt mig undra, om ett spel släpps som är mer optimerat efter ett visst kort tex ATI eller Nvidia är det helt dumt.
Om spelbolagen följer direct x 9.0 etc...så bör alla grafikort hålla en liknande prestanda med vissa skillnader beroende på vilken arkitektur de valt dvs man kan optimera lite till varje spel beroende på hur spelet är upplagt. Vilket bör göras med drivrutiner inte med "hårdvaran".

Med andra ord, Nvidia bröt mot de regler som var uppsatta enligt direct x 9.0 och gjorde en egen lösning och man undrar vad de tänkte på?

När det gäller doom 3 har jag ingen direkt koll på värden utan inlägget var mer ironiskt menat

ID Software använder inte DirectX9 i DOOM3 de använder OpenGL 2.0

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Visst, det är VÄLDIGT svårt att tro på dessa uttalanden.
MEN jag tror inte att nVidia och ati bara tar allt från luften.

Jag tror att det bara handlar om överdrift eller välldigt grov överdrift men det måste ligga lite sanning i det. Iaf det jag hoppas på

Permalänk
Medlem

Coolt om det stämmer... 7 ggr snabbare på HL2. Känns ju aktuellt.... då kan man testa det nång gång 2005 eller så. Kanske.

Permalänk
Medlem

Svårt att uttala sig när man inte vet vad som ligger bakom siffrorna, målet för nivdia/ati torde vara att förbättra bildkvaliten och ge spelutvecklarna större möjligheter utan att prestandan blir lidande. Säg att NV38 presterar 10 fps med hög upplösning, maximal FSAA, AF, etc, så kanske NV40 klarar 70 fps

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att vi ska beskylla NV för dessa uttalanden, The inquierer är ju kända för att inte ha bergssäkra källor om vi säger så

hur som helst ska det bli väldigt intresant att se hur bra NV-40 och R420 blir, slutet av mars låter u som en inte allt för avlägsen framtid.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Vill ha benchmarks!!!
Först då blir det trovärdigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Vem bryr sig om en alpha version

Enligt carmack så återspeglade det testet prestandan i det färdiga spelet rätt så bra,
dessutom så hängde halva världen upp sig på benchmarks från ett knappt halvfärdigt hl2 i höstas, förstår inte skillnanden?

Doom3 använder DX9 och inte openGL.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Doom3 använder OGL och inte DX9!

Skulle det använt DX9 skulle GeForce FX korten blivit krossade av Radeon korten, vilket knappast är fallet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt carmack så återspeglade det testet prestandan i det färdiga spelet rätt så bra,
dessutom så hängde halva världen upp sig på benchmarks från ett knappt halvfärdigt hl2 i höstas, förstår inte skillnanden?

Kan du försöka installera dx9 i linux?

Permalänk
Citat:

Sluta ljuga nu, du har ju inte ens koll på vad Doom3 använder för grafik API.
HL2 är i -->BETA<-- stadiet inte -->ALPHA<-- stadiet.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Avstängd

Visst blir NV 40 snabb. Så snabb som de nämner i artikeln är mest troligt under speciella omständigheter, inte generellt.
NV 38 är inte så snabb om man kör i 1600x1200 med max kantutjämning påslaget.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Citat:

Alla vet att Carmack inte gillar D3D, alla spel dom har släppt sedan GLQuake har haft OpenGL, innan var det software endast, inget D3D5,6,7,8 eller 9 här Dessutom kommer ju OpenGl 2.0 krossa D3d9

Permalänk
Medlem

OpenGL har alltid krossat D3D

Visa signatur

Permalänk

Ja, men liksom, det är väll bättre grafik i nuvarande D3d än vad det är i OGL 1.3 ? eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Super Joke
Ja, men liksom, det är väll bättre grafik i nuvarande D3d än vad det är i OGL 1.3 ? eller?

tja UT2003, Dues EX2 etc använder ju dx8.1 eller är det DX9?
Sen finns ju COD, jedi: outcast etc som använder modifierade Quake3 motorer som använder OpenGL 1.3-1.4
vilket tycker du ser snyggast ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

COD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
tja UT2003, Dues EX2 etc använder ju dx8.1 eller är det DX9?
Sen finns ju COD, jedi: outcast etc som använder modifierade Quake3 motorer som använder OpenGL 1.3-1.4
vilket tycker du ser snyggast ut?

Ut20k3 är 8.1, DE2 är 9.0.

EN sak kan jag ge Nvidia, de är riktigt bra i OpenGL.

Permalänk

Alla som påstår att 9800xt spöar upp fx5950 så innihellvte borde nog sätta sig in i världen av benchar och verkligen kolla upp om dt stämmer!

Nu är det ju så att om man summerar korten til slut så vinner ati men inte för att det är så jävla mycket bättre

Generelt sätt är fx snabbast i ogl och ati i dx 9

så dom ligger hyffsat jämt totalt sett! och jag snackar inte skit nu som en del kanske kommer säga!
jag har nog läst vartenda bench jag kunnat hittat.

båda är ruggigt bra kort och ingen kan säga att 5950 suger det är 1-2 snabbaste kortet just nu??

Är jag ute å cyklar?

Hoppas även att d blir ruggigt jämt med dom nya korten ska bli riktigt kul å se!
hade gött alla ati nvidia rivaler:)

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Avstängd

Mer info om
"NV45 is Nvidia's PCI Express X16"
http://www.theinquirer.net/?article=14063

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Swensson@xtreme: Jag kan säga iallafall att GFFX 5900 ultra suger. Sålde skitkortet på direkten och köpte ett r9800pro. Dålig bildkvalite, dålig prestanda, dåligt stöd för dubbla skärmar.

Hursomhelst så finns det ingen anledning till att nvidia INTE skulle kunna göra ett galet snabbt grafikkort. Anledning till att GFFX-59XX korten sög är att de inte följde riktlinjerna för directx. Jag tror att dom kommer lyda till punkt och pricka nu och köra ett kanonchip. Frågan e dock om ATI kommer kunna göra ett lika bra chip.

Permalänk
Medlem

Asso jag tycker jämförelserna går till överdrift ibland....Asso det skiljer inte så jävla mycket mellan korten i ren upplevelse.. tror dom flesta stirrar sig blinda på staplarna i Tomshardware recensionerna. Ibland efår man titta åt de olika användarna med .. visst finns det dom som hävdar deras märke e bättre etc etc .. men båda tillverkarna är stora och har miljoner av konsumenter .. inget av märkena är dåliga. Jag personligen har båda tillverkarna och är nöjd med båda korten. Däremot kan man kritisera båda tillverkarna för deras fösäljningsteknik tex Nvidia kanske skulle sluta lansera sina modeller i 25 olika upplagor (vilket ATI börjar ta efter) och ATI kunde ju sluta dra nbort sina modeller istället för att sänka priset.. (vart tog den rabaterade 9700 pro vägen .. jag hoppades lite på den efter 9800XT lanseringen)

Sen även om uppgifterna om de nya chippen hos tillverkarna stämmer eller inte så får ni se till pengafrågan också. "öhh fatta mitt kort presterar AS bra i 3dmark etc etc" .. ja va förväntade du dig.. du har lagt nästan 4000-5000 spänn på det såklart som fan det ska prestera bra.
Kan garantera (nästan ^^) er att dom nya korten lär inte gå för under 3500sek och för dom pengarna tycker jag man kan kräva bra kort

Är mer imponerad av dom som fixar till sina kort tex TI4200 till grymm prestanda för liten peng... inte direkt imponerad av grymm prestanda för en hutlös summa.. det ska man väll nästan kräva

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swensson@xtreme
Generelt sätt är fx snabbast i ogl och ati i dx 9

Visst är det så men betänk att OGL är Q3 och Doom3 motorn, få andra spel är baserade på OGL även om Q3 motorn används flitigt.

Om 1 år eller så när dom flesta spel baseras på DX9, iställer för DX8(.1) som idag, skulle ja absolut inte vilja sitta på ett GFFX, redan nu börjar bristerna i DX9 uppenbara sig, tänker då på far cry (demot) som jag hört inte ska flyta så bra på GFFX, och med mer och mer avacerade DX9 spel blir skillnaden mellan ATI's 9800-serie och GFFX 59xx bara större och större. Jag Hoppas, och tror, att NV40 blir bättre, mycket bättre i DX9 annars blir det nog ATI-monopol på spel-grafikkort.

P.S läste artikeln om NV45 som MrTT postade det var en reklam-banner för Radeon-kort på sidan, ganska kul tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Igentligen så behövs det bara att ett kort ger 100FPS i CS så bör det sälja väldigt bra eller? De flesta köper ju de korten som funkar till det dom spelar och nästan alla är CS-gheyar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Swensson@xtreme: Jag kan säga iallafall att GFFX 5900 ultra suger. Sålde skitkortet på direkten och köpte ett r9800pro. Dålig bildkvalite, dålig prestanda, dåligt stöd för dubbla skärmar.

Hursomhelst så finns det ingen anledning till att nvidia INTE skulle kunna göra ett galet snabbt grafikkort. Anledning till att GFFX-59XX korten sög är att de inte följde riktlinjerna för directx. Jag tror att dom kommer lyda till punkt och pricka nu och köra ett kanonchip. Frågan e dock om ATI kommer kunna göra ett lika bra chip.

Jag har märkt en vis skillnad i färger på min dator med ett 9600XT och en kompis, som har ett FX5900. Vi såg det när vi gått in på battle.net för att spela Warcraft3, bakgrunden innan man väljer vilket sorts "game" man vill ha var väldigt annorlunda i färg, hans var mycket grönare och ljusare medans min var mörkare och mer (i mina ögon) normalfärgat. Det hade inte med hans skärm att göra, jag ändrade ljusstyrka men jag kunde inte få det att likna hans färger. Det var en färgskillnad man inte kan undgå att märka. Och även om det är viss prisskillnad och modellskillnad mellan korten, så föredrar jag bilden och kvalitén på mitt 9600XT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Asso jag tycker jämförelserna går till överdrift ibland....Asso det skiljer inte så jävla mycket mellan korten i ren upplevelse.. tror dom flesta stirrar sig blinda på staplarna i Tomshardware recensionerna. Ibland efår man titta åt de olika användarna med .. visst finns det dom som hävdar deras märke e bättre etc etc .. men båda tillverkarna är stora och har miljoner av konsumenter .. inget av märkena är dåliga. Jag personligen har båda tillverkarna och är nöjd med båda korten. Däremot kan man kritisera båda tillverkarna för deras fösäljningsteknik tex Nvidia kanske skulle sluta lansera sina modeller i 25 olika upplagor (vilket ATI börjar ta efter) och ATI kunde ju sluta dra nbort sina modeller istället för att sänka priset.. (vart tog den rabaterade 9700 pro vägen .. jag hoppades lite på den efter 9800XT lanseringen)

Sen även om uppgifterna om de nya chippen hos tillverkarna stämmer eller inte så får ni se till pengafrågan också. "öhh fatta mitt kort presterar AS bra i 3dmark etc etc" .. ja va förväntade du dig.. du har lagt nästan 4000-5000 spänn på det såklart som fan det ska prestera bra.
Kan garantera (nästan ^^) er att dom nya korten lär inte gå för under 3500sek och för dom pengarna tycker jag man kan kräva bra kort

Är mer imponerad av dom som fixar till sina kort tex TI4200 till grymm prestanda för liten peng... inte direkt imponerad av grymm prestanda för en hutlös summa.. det ska man väll nästan kräva

Inget att dem är dåliga nej, men olika bra. Och därför säger man nu "ATI bra, Nvidia dåligt".
Varför ska de det? De tjänar pengar på det. Dessutom är det ju bra med många valmöjligheter i alla prisklasser.
9700Pro hittar du på netvaruhuset. De har till och med 9500Pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Jag har märkt en vis skillnad i färger på min dator med ett 9600XT och en kompis, som har ett FX5900. Vi såg det när vi gått in på battle.net för att spela Warcraft3, bakgrunden innan man väljer vilket sorts "game" man vill ha var väldigt annorlunda i färg, hans var mycket grönare och ljusare medans min var mörkare och mer (i mina ögon) normalfärgat. Det hade inte med hans skärm att göra, jag ändrade ljusstyrka men jag kunde inte få det att likna hans färger. Det var en färgskillnad man inte kan undgå att märka. Och även om det är viss prisskillnad och modellskillnad mellan korten, så föredrar jag bilden och kvalitén på mitt 9600XT.

Inget att dem är dåliga nej, men olika bra. Och därför säger man nu "ATI bra, Nvidia dåligt".
Varför ska de det? De tjänar pengar på det. Dessutom är det ju bra med många valmöjligheter i alla prisklasser.
9700Pro hittar du på netvaruhuset. De har till och med 9500Pro.

Skulle inte korrekt svenska då vara bra och mindre bra ??? om nu båda är bra ??
Prisklasserna kan finnas kvar men det känns som dom ör onödigt många och allt som oftast bär namn som är missledande. Men visst Tycker du det e bra så OK.
Och det jag menade med att dom tog bort 9700 pro korten från marknaden var ju inte direkt att dom kallade hem redan sålda produkter från underleverantörer tror dom flesta förstod det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Skulle inte korrekt svenska då vara bra och mindre bra ??? om nu båda är bra ??
Prisklasserna kan finnas kvar men det känns som dom ör onödigt många och allt som oftast bär namn som är missledande. Men visst Tycker du det e bra så OK.
Och det jag menade med att dom tog bort 9700 pro korten från marknaden var ju inte direkt att dom kallade hem redan sålda produkter från underleverantörer tror dom flesta förstod det.

Detaljer.
Det är deras problem om det är för många, det är inte upp till oss att avgöra. Är det något, fixar de det, göra fler, höja priset osv.
Jag har inget problem med det för jag vet vad allt är.
De tog bort 9700PRO för det ersattes av 9800PRO helt enkelt. Profit är det de tänker på, inte enbart på vad vi vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Detaljer.
Det är deras problem om det är för många, det är inte upp till oss att avgöra. Är det något, fixar de det, göra fler, höja priset osv.
Jag har inget problem med det för jag vet vad allt är.
De tog bort 9700PRO för det ersattes av 9800PRO helt enkelt. Profit är det de tänker på, inte enbart på vad vi vill.

Men asso snälla gosse världen kretsar inte kring dig

Alla kanske inte förstår .. och alla kankse inte instämmer i ditt tänkade om det "chevelariska" i grafikortens marknadföring.

Visa signatur