Permalänk
Medlem

Jag tog bilder på det nu... Det ser ganska Jäkla elakt ut! som vanligt ligger bilderna i första inlägget...

ZnakeyE är för er som inte vet min personliga lilla svetsare, han har fått göra all svetsning på chassit och en del däröver Han fick tom leka med vinkelslipen på det igår :D:D:D

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Re: BYGGE: Elakt serverchassi![BILDER]

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Discharged
[B]*UPPDATERAT - 2004-02-09 kl. 19:50*

E det inte 8 idag :S ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

min klocka säger att det är den nionde... men den trodde att det vr måndag också

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen

Permalänk
Medlem

Fint.. en sak bara.. inser du hur onödigt det är att ha 32 diskplatser? .. 16 är för mycket det med.. än om du fyller alla pciplatser med kontrollerkort så räcker det inte.. bara en tanke

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Fint.. en sak bara.. inser du hur onödigt det är att ha 32 diskplatser? .. 16 är för mycket det med.. än om du fyller alla pciplatser med kontrollerkort så räcker det inte.. bara en tanke

Säker på det? Fyll upp alla PCI platser med SCSI kort (14 enheter på varje SCSI-kort (har jag för mig))så kan du lätt få ut mer än 32 enheter. Lägg sedan till de fyra enheterna man kan ha på IDE platserna och två enheter på SATA platserna. Många enheter blir det...

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gekko
Säker på det? Fyll upp alla PCI platser med SCSI kort (14 enheter på varje SCSI-kort (har jag för mig))så kan du lätt få ut mer än 32 enheter. Lägg sedan till de fyra enheterna man kan ha på IDE platserna och två enheter på SATA platserna. Många enheter blir det...

jag tänkte på IDE diskar.. blir jävla dyrt om han ska fylla upp det med scsi diskar .. blir det iofs med IDE också men ännu dyrare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det finns mycket här i livet som är onödigt!

Som gekko säger behövs det endast 2 controllerkort för att ge mej möjlighet till 32 diskar... 14 + 14 + 3 det ger mej faktiskt bara 31 iofs men man kan ju skita i att koppla in cd´n Men vill man inte köpa SCSI finns det ju 4 kanals IDE kort också... får iofs bara 8 diskar per kanal då.

Att jag gav möjlighet att ha 32 diskar var mest för att jag kunde, en kul grej... och hade jag inte haft plats för 32 diskar hade jag inte kunnat lura mej svälv att köpa dual mobo, och hur kul hade det varit då? nu ska jag bara köpa 20 diskar till också

...eller 26 om man inte ska ha småskit

sen har jag kommit fram till att om jag vill så kan jag få plats med ett moderkort till i den lådan och då kunna köra två kompletta datorer i en och samma låda, det är lite sexigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
det finns mycket här i livet som är onödigt!

Som gekko säger behövs det endast 2 controllerkort för att ge mej möjlighet till 32 diskar... 14 + 14 + 3 det ger mej faktiskt bara 31 iofs men man kan ju skita i att koppla in cd´n Men vill man inte köpa SCSI finns det ju 4 kanals IDE kort också... får iofs bara 8 diskar per kanal då.

Att jag gav möjlighet att ha 32 diskar var mest för att jag kunde, en kul grej... och hade jag inte haft plats för 32 diskar hade jag inte kunnat lura mej svälv att köpa dual mobo, och hur kul hade det varit då? nu ska jag bara köpa 20 diskar till också

...eller 26 om man inte ska ha småskit

sen har jag kommit fram till att om jag vill så kan jag få plats med ett moderkort till i den lådan och då kunna köra två kompletta datorer i en och samma låda, det är lite sexigt

hehe.. kan man få fråga vad du ska ha så mycket utrymme till?=) .. Kommer inte bli billigt för din del=) .. Jo 2 Servers i samma chassi är ju inte helt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ändå.. 32 diskar kan ju bli lämplig storlek om du har 32*8GB

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

MasteraCe: vet du hur stor min virtuella penis skulle vara om jag hade 32 riktigt stora diskar? Nej men lite mer seriöst, fast inte riktigt seriöst iaf... hur mycket diskutrymme man än har så känns det alltid som man behöver köpa en disk till... nu kan jag utan att oroa mej för att få slut på plats att sätta diskar uppgradera 20+ ggr! Jag har inte en aning om vad jag skulle behöva diskutrymmet till... men man vet ju aldrig... i framtide kanske ett operativsystem tar 100Gb eller i framtiden tar det nog 100 gb..:D

Minus: det skulle ju "bara" bli 256 Gb och det kommr man ju inte så långt på i dagens hårda samhälle

Visa signatur

Permalänk
Citat:

nu kan jag utan att oroa mej för att få slut på plats att sätta diskar uppgradera 20+ ggr! Jag har inte en aning om vad jag skulle behöva diskutrymmet till... men man vet ju aldrig... i framtide kanske ett operativsystem tar 100Gb eller i framtiden tar det nog 100 gb..:D

Väldigt dyrt att köpa diskar "bara ifall att", priserna pressas hela tiden, så när mer diskutrymme krävs så köper man en hårddisk till helt enkelt
Mycket billigare lösning, men har du pengar i överflöd så

Permalänk
Medlem

TheWretch: det var ju precis så jag skrev, jag kan uppgradera med med utrymme 20+ ggr, tänker ju inte handla på mej 10 diskar som jag inte hinner fylla innan en dubbelt så sor disk kostar hälften så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

inser du hur onödigt det är att ha 32 diskplatser? .. 16 är för mycket det med.. än om du fyller alla pciplatser med kontrollerkort så räcker det inte.. bara en tanke

Det finns kontrollerkort för SATA/PATA som stöder 12 kanaler på ett kort, t.ex. detta:

3WARE ESCALADE 8506-12 S-ATA RAIDKORT 12-KANALER (pris hos Dustin, 8,368.75 SEK inkl. moms)

Permalänk
Medlem

kostar det så smakar det;)

Permalänk
Medlem

johanS det där var lite mumma

fast...

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501005645...

Det är ett ännu vackrare kort sånt eller liknanade ska man nog ta och köpa... nångång

men inte prata sånt nu, känner hur det bränner hål i bakfickan...

jag är ju trots allt bara en fattig student... ska nog borra lite i chassit idag... för hjulen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darfen
kostar det så smakar det;)

Fast det brukar ju vara "Smakar det så kostar det".

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Hehe snyggt!

Här snackar vi kontrollerkort: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

Edit: Det har fyra kanaler och det går att hänga 15 diskar per kanal. ... ... känns som att de 64bitarna och 66MHzen kommer till nytta då.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

lord_dubdäck, det där var nog fel, det där vr samma kort som jag visade det är ett kontrollerkort för IDE...

EDIT: Nu glider vi av topic lite va? nu ska ju säga hur snyggt mitt bygge är i denna tråden mest hela tiden och ge mej komplimanger och sätta mej på pedestal... MER ONTOPIC nu

Nä.. men jag sitter här och klurar på hur jag ska lösa hdd fstsättningen i neredelen så jag fortfarande kan ta ut racken och lägga till fler diskar... jälvigt krångligt känns det iaf nån som har något tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Argh det var ju fel URL. Firebird vägrar visa den rätta. Fan åxå.

Ligger under "Datorkomponenter/Kontroller-kort/SCSI-RAID", och välj sen LSI LOGIC MEGARAID 320-4X SCSI U320 RAID 4-CHANNEL. Fast detta förstörde ju överraskningen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

lord: inte helt fel...

nu har jag tänkt så det knakar hela kvällen och kommit fram till hur jag ska göra! kommer bli en ganska enkel lösning, jag kommer att svetsa dit 2 skruvar på varje hdd fäste en uppe och en nere, sen kommer jag fästa fyra skruv i stommen på chassit (två på varje sida), därimellan kommer jag sedan att sätta en bit plåt som jag skruvar fast med en vingmutter i var ände!

jag har gjort en enkel illustration i paint:

Fattar ni hur jag menar?

kan tllägga att jag tänkt på massor av olika saker från de mest avancerade till en enkel som detta, och jag kom fram till at trots att den är enkel är den effektiv och bör därför anses vara den bästa...

Nån som har nån annan smidig idé?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Epox 4PCA3+...upp till 14 enheter bara på moderkortet ( http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831&p=14 ). Med 5st 2-kanalers (om man inte vill lägga ut de obskyra mängderna pengar som 3ware kostar) kontrollerkort så blir det 34 diskar, allt som allt...

//DjDiff

Permalänk
Medlem

Sådär, jag har gjort en massa småsaker idag, inga nya bilder dock då jag mest pillat med sladdar osv idag... men jag ehöver lite hjälp, jag letar efter något som ser ut som det på bilden nedan, jag har letat överallt men kan int hitta något sånt, det är för er information sugröret från en gratisflaska man fick när man köpte korv på Shell i somras

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/slang.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sådär, jag har gjort en massa småsaker idag, inga nya bilder dock då jag mest pillat med sladdar osv idag... men jag ehöver lite hjälp, jag letar efter något som ser ut som det på bilden nedan, jag har letat överallt men kan int hitta något sånt, det är för er information sugröret från en gratisflaska man fick när man köpte korv på Shell i somras

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/slang.jpg

Leta efter sk robotslang (finns i massor av dimensioner) iofs har jag bara sett den i svart. Eller så får du vänta till sommaren och köpa mer korv på Shell.

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gekko
Leta efter sk robotslang (finns i massor av dimensioner) iofs har jag bara sett den i svart. Eller så får du vänta till sommaren och köpa mer korv på Shell.

Svart har jag hittat, men denna är ju genomskinlig ser väldigt bra ut att dra sladdarna i den:)

polyflex heter det på elfa men den är också bara svart...

Lite fläktar som jg köpt in till bygget osv nu också:

EDIT: ägnade en timme eller nåt åt att leta sån slan hittade ingen så jag betällde n8 meter av nån annan modell att dra kablar i från elfa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du borde kunna få skapligt luftflöde om du använder alla de där fläktarna iaf

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

och skaplig ljudnivå som inte bara låter utan får saker i självsvängning(vibrera) ne men det är "vell" bra

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Många molex . Vart har du köpt dessa fläktar , samt priset ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

fläktarna är köpta på www.sbs.o.se det är 15dB adda fläktar och dom kostar 50:- styck....

morgoth: ljudnivån gör inte så mycket, det är ju en server...

Har även ett antec 550w TP som ska in i bygget också... allt som allt gisar jag på att chassit än så länge har gått på runt 3000:- och då är det lltså bara chassi inte det som sitter i chassit sen(nätagget är medräknat i priset samt fläktar såklart)... och jag har dessutom sidopanelerna och toppen kvar samt nätet för fläktarna i fronten... Blir inte billigt sen måste jag få tag i en massa 120mm också och det blir nog dyrt!

Visa signatur

Permalänk

1400 spänn på fläktar? hmmm...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
och skaplig ljudnivå som inte bara låter utan får saker i självsvängning(vibrera) ne men det är "vell" bra

Med så många fläktar kan han ju köra dem på väldigt lågt varv och få ett bra luftflöde ändå, så det behöver inte nödvändigtvis bli så högljudt.
Fast kör man alla på fullt blås så...