GeForce FX 5900 för 1700:- , Prisvärt?

Permalänk
Medlem

GeForce FX 5900 för 1700:- , Prisvärt?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&p=40308&s...

Alltså, alla säger att Radeon 9800Pro är bäst just nu, men Geforce kan ju knappast vara dåligt

Är det prisvärt med FX 5900 för 1700:-?

Permalänk

köp ett PC 9800pro istället

Visa signatur

Amd barton 2800+ @ 2.2 ghz, Abit an7, 9600XT, 4400 poäng i 3dmark03 . 2x 512mb [Pc 3200 333mhz],

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är mycket prisvärt, MEN både r9800 (1995:- på nätvaruhuset) och r9800pro (2200-2300:- lite här och var) är mer prisvärda.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Screw you att vanliga 9800 är mer prisvärt än 5900! jag har 5900 och de är mkt bra!

Visa signatur

AMD A64 3200+ * LG Flatron L1720B 17" TFT * 2x512MB TwinMos PC 3200 * GeForce FX5900 * Asus K8V Deluxe * Din mamma, din hund... oj nu kom jag av mig :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaHaHaHa
Screw you att vanliga 9800 är mer prisvärt än 5900! jag har 5900 och de är mkt bra!

Detta kallar jag ett inlägg som har allt, ett bra argument, det är rakt på, och bäst av allt, det är ju snällt skrivet och personen som skrivit det vet verkligen vad han pratar om

9800np är väldigt prisvärt, men 1700 för ett 5900 är inte fy skam det heller. Dock tycker jag att det är mest värt att spara 400 till o köpa sig ett 9800.

Permalänk
Medlem

FX5900 hänger ju på 9800Pro bra i spel, även om 9800Pro är snäppet snabbare. Väldigt prisvärda kort båda två, är upp till dig hur kräsen du är med FPSen och mycket pengar du vill lägga. 9800Pro är ju ca 500-600 kr dyrare.

http://www.digital-daily.com/video/fx5900-vs-radeon9800pro/

Permalänk

För det priset finns det inte ett bättre grafikkort på marknaden, sen går det ju att argumentera evigheter om man ska lägga på några mer kronor för att få ett 9800 och om det är bättre...

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

Håller med dig sideshow bob... Om man har 1700kr och vill köpa ett grafikkort idag så köper man ju helt klart fx5900.. Dessutom så går det nog att flasha kortetet till fx5950...

Permalänk

ska man hela tiden lägga till pengar för ett bätre graffe så kommer man upp till priset av ett 9800XT..så köp för dem pengarna du har.du lägger tex till 300kr för att få ett 9800np.varför NP när ett pro finns för 150kr dyrare säger många..så jag rekomenderar ett FX5900 o sluta med att lägga till en massa

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle Creative vara bättre än Gainward då?

Hur många är det som fått problem när de flashat sina 5900 då?
Och är det värt 500 spänn mer för ett Radeon när man har lite pressad ekonomi, för de verkade ju ganska lika i testerna ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gainward, e nöjd med det, gav 2200:- för det och tyckte det var prisvärt då!
Dessutom är tvouten riktigt bra! den äger. prestandan e det inte heller fel på för det priset

Visa signatur

Barton 2500+@2.4ghz 219x11 | Swiftech ALX-800 | Abit NF7-S| 2x256 Twinmos Winbond Bh-5 pc3200 2.2.2.11 synkat och dualDDR| Gainward FX5900 2,8ns | Chieftec DX-01B-D Dragon Super | NEC2510a DL | Chieftec 340w nätagg | Samsung SyncMaster 950p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Skulle Creative vara bättre än Gainward då?

Hur många är det som fått problem när de flashat sina 5900 då?
Och är det värt 500 spänn mer för ett Radeon när man har lite pressad ekonomi, för de verkade ju ganska lika i testerna ändå.

Man betalar de extra pegarna för supporten, +++++ för creatives support

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

för 1700 kr är det helt klart de bästa kortet du kan få, dessutom hur många med r9800 funkar bra ? Krabb med drivrutiner osv, länge leve nvidia !!!!

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlugo
för 1700 kr är det helt klart de bästa kortet du kan få, dessutom hur många med r9800 funkar bra ? Krabb med drivrutiner osv, länge leve nvidia !!!!

Håller med dig, först hade jag ett Geforce2 kort och spelade BF, bytte sedan till FX 5200 Ultra och fortfarande flöt spelet perfekt, och nu när jag bytte till Radeon 9800Pro är spelet så gott som ospelbart

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Håller med dig, först hade jag ett Geforce2 kort och spelade BF, bytte sedan till FX 5200 Ultra och fortfarande flöt spelet perfekt, och nu när jag bytte till Radeon 9800Pro är spelet så gott som ospelbart

va det lööönt att köpa ett PRO med 256mb..dyrt för ingenting;)

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia3650
va det lööönt att köpa ett PRO med 256mb..dyrt för ingenting;)

Vem har sagt att jag köpt=) jag fick den gratis

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

Köp FX5900, så slipper vi alla dessa jävla problemtrådar om ATI-kort ett tag.
Lite balans i forumet vore bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlugo

Snälla, tvinga mig inte att trycka ner er igen. Orkar inte hålla på o övertyga folk mer.
Väldigt väldigt många skulle jag tro. Det är en myt att Nvidia inte skulle ha problem.

Permalänk
Medlem

Funderar på ett sånt själv, och sedan kanske flasha det till ett FX5950 ultra

Visa signatur

AMD Athlon XP 2200+ | PC2100 768DDR | Geforce FX5900@5950 Ultra | 20gb hdd (respekt!)

Permalänk
Medlem

Hmm Vilket kort beror ju på vilka spel man ska spela. Jag var på G att köpa ett ATI men kommer själv köpa ett 5900 kort.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

hehe, hett ämne, köp 5900-kortet tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84

Skitsnack! Felet sitter bakom tangentbordet. Inget fel på ditt grafikkort. Har själv haft både GF2, GF4 och readon 9600pro. Alla har fungerat bra i alla spel jag har testat. Readon 9600pro presterar bäst i BF hos mig.

Ominstallera windows om du inte har gjort det efter bytet från Nvidia till Ati eller använd ett program som tar bort rester av drivrutinerna.

Ontopic: 1700 är ett bra pris för detta kort. Skulle själv vänta en månad och se hur nya generationens grafikkort lär prestera. Man kanske får en snabbare mid-end kort för samma pris.

Permalänk
Medlem

Vilket bullshit att ATi skulle vara skit och att dom skulle ha problem med driisar för sina Radeonkort. Vad grundar du detta på? Har du ens installerat catalyst?

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem

Det är ju iofs bara att kontrollera alla forum vilka som har mest problem med sina kort och jag måste säga att mer talet är ati kort som det skriks mest om.

Man brukar kunna få en uppfattning av att läsa olika forum om det kortet man är intresserad av. Iofs detta är ju ingen garanti för att kortet är bra men kan vara skönt att lääsa andras åsikter om + och minus med respektive kort.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Skitsnack! Felet sitter bakom tangentbordet. Inget fel på ditt grafikkort. Har själv haft både GF2, GF4 och readon 9600pro. Alla har fungerat bra i alla spel jag har testat. Readon 9600pro presterar bäst i BF hos mig.

Ominstallera windows om du inte har gjort det efter bytet från Nvidia till Ati eller använd ett program som tar bort rester av drivrutinerna.

Ontopic: 1700 är ett bra pris för detta kort. Skulle själv vänta en månad och se hur nya generationens grafikkort lär prestera. Man kanske får en snabbare mid-end kort för samma pris.

Det är oftast användarrelaterade problem, alltså att datorns användare är den felande länken.

Sen att man ser fler problem med Radeon kort här på swec, är att majoriteten äger ett Radeon. Tror det är så på de flesta forumen.
Men att 1700 för ett 5900 är bra, det kan jag inte neka till. Men nu är det inte långt kvar till nya kort kommer från både ATI och Nvidia, så vore jag köpsugen nu skulle jag ändå vänta för ytterligare prissänkningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Det är oftast användarrelaterade problem, alltså att datorns användare är den felande länken.

Sen att man ser fler problem med Radeon kort här på swec, är att majoriteten äger ett Radeon. Tror det är så på de flesta forumen.
Men att 1700 för ett 5900 är bra, det kan jag inte neka till. Men nu är det inte långt kvar till nya kort kommer från både ATI och Nvidia, så vore jag köpsugen nu skulle jag ändå vänta för ytterligare prissänkningar.

Alltså jag är själv ATI användare och jag har gått från över från långtids användande av Nvidiakort och att skylla på användarna för att drivrutinerna spökar tycker jag med är fel. Liksom det ska vara och dunka in drivrutinen sen och tuta och köra... det är inte mycket som ska kunna gå fel. Jag har märkt att Nvidias drivrutiner har varit "enklare" dvs du la in dom sen brydde du dig inte mer om dom för det var inte mer tjafs. Men sen kanske man har blivigt mer mån om prestandan efter man köpte ATI och att säga att ATIs drivrutiner är dåliga är med fel jag själv har inte upplevt jätte mycket strul men ibland har det varit grejor som spökat... exempelvis spel som inte funkat fullt ut med ATI något som aldrig hände med Nvidia men sen har det inte tagit långtid förrens ATI kirrat det.

Jag är fullkompligt nöjd med ATI än så länge (dock bara haft kortet 1månad ca)

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Alltså jag är själv ATI användare och jag har gått från över från långtids användande av Nvidiakort och att skylla på användarna för att drivrutinerna spökar tycker jag med är fel. Liksom det ska vara och dunka in drivrutinen sen och tuta och köra... det är inte mycket som ska kunna gå fel. Jag har märkt att Nvidias drivrutiner har varit "enklare" dvs du la in dom sen brydde du dig inte mer om dom för det var inte mer tjafs. Men sen kanske man har blivigt mer mån om prestandan efter man köpte ATI och att säga att ATIs drivrutiner är dåliga är med fel jag själv har inte upplevt jätte mycket strul men ibland har det varit grejor som spökat... exempelvis spel som inte funkat fullt ut med ATI något som aldrig hände med Nvidia men sen har det inte tagit långtid förrens ATI kirrat det.

Jag är fullkompligt nöjd med ATI än så länge (dock bara haft kortet 1månad ca)

Jag har tänkt på det där med att de är olika "lätta" och kommit fram till att ATI verkar ha en kontrollpanel m.m som riktar sig till lite med avancerade användare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Jag har tänkt på det där med att de är olika "lätta" och kommit fram till att ATI verkar ha en kontrollpanel m.m som riktar sig till lite med avancerade användare.

Du har för höga tankar om dig själv pöjk.

Finns precis lika mycket att pilla med i nvidias drivare som i ATIs, skillnaden är att nvidias fungerar utan att man behöver bry sig om man inte vill hålla på att mecka.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 7900XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.