Permalänk
Medlem

Använda extra agg...

Jag har moddat om ett 230 W ATX agg, för att lasta av mitt sunkiga Q-tec 350 W agg. Jag gjorde det enkelt för mig, så att när jag slår på strömbrytaren så går allt som är kopplat till de nya agget igång.

Jag tänkte koppla alla fläktar, fläktkontroller.. och nåt annat ?

Tänkte t.ex cd-rom ?
Men om jag gör så, funkar det om jag alltid slår på "extra" agget först, så cd-romen har ström när jag startar datorn..kommer de funka, lr kommer de ta skada att göra så ?
Kan man göra så med hdd ? ge den bara ström, sen slå på moderkortet, jag är nog lite emot de, nöjer mig nog isf med cd-rom, brännare...

Frågan är.. kan jag koppla in IDE enheter på detta vis utan att nåt tar skada, alltså ge dem ström först sedan slå på moderkort.. e de lugnt ? Fläktar å så funkar ju fint....

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Avstängd

Jag kör så, ena agget tar fläktar och hårddiskar, det andra tar moderkort med bihang tillsammans med dvd/cd-brännare. Funkar bra, kom bara ihåg att sätta igång diskarna före resten av maskineriet

Permalänk
Medlem

Hur mycket saker har ni igentligen jag har ett 350 watt nätdel och driver allt på det. moderkort, 3 diskar, DVD brännare, 4 fläktar, 2 neon rör, mm.

Den köstade 350kr.

Permalänk

om du vill att båda agggen ska starta samtidigt så kopplar du den gröna kabeln på 230watts agget till minus på den andra, då kommer båda starta samtidigt.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har dragit sladden från strömbrytaren, till fronten där jag monterat en strömbrytare, så jag enkelt kan slå på agget, innan jag startar de andre, datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är det inte bättre att köpa ett starkare agg om det du har nu inte klarar det?

Permalänk
Medlem

Det klarar de jag har !
Men men jag tror att de är på gränsen, så var inte använda sig av en enkel och helt gratis lösning ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på tills det dör helt hehe..

Permalänk

Med risk för att få stryk här i forumet måste jag erkänna att jag har kör server på en p-3 -600mhz med 13 diskar i burken , 4 fläktar i fronten och 2 utblås i bak.
Allt detta på ett 300 watts agg , det som satt original i A-opens bigtower.
Burken står som filserver och används ganska flitigt.
Inga problem än så långt ögat kan nå .

Peppar peppar ta i trä

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Nja..det är väl dumt, nu lever de förmodligen lämgre, när jag avlastar de lite. Slipper jag lägga ut penagr på agg, som jag ändå intehar, då jag byggt en Duron server nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Samma tanke här som ovanståendes. Noterade att så fort datorn användes lite så rörde sig framförallt 5V och 12V en hel del. De kunde röra sig från 5,1 och 12,1 till kanske 5,4 och 12,4 vilket jag tror inte är så bra så jag prövade att sätt ain ett till och nu är värdena jämna hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Med risk för att få stryk här i forumet måste jag erkänna att jag har kör server på en p-3 -600mhz med 13 diskar i burken , 4 fläktar i fronten och 2 utblås i bak.
Allt detta på ett 300 watts agg , det som satt original i A-opens bigtower.
Burken står som filserver och används ganska flitigt.
Inga problem än så långt ögat kan nå .

Peppar peppar ta i trä

Låter ju otroligt ! 13 diskar !?

Själv har jag kört XP 2200+ något överklockad, 2 diskar, och allt de vanliga, plus någon chassifläkt.. på ett 200 w agg.
Samma agg som jag nu skall använda som avlastning till fläktar osv.

Visa signatur

Permalänk

jag tror inte nån _egentligen_ behöver 450W om man inte har peltier eller nått.

Permalänk

Det är bara en p-3:a , graffekortet är ett 2 megabytekort , skulle nog ha brakat ihop om det suttit med en snabb amd-prolle och ett nytt graffekort som äter ström.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Ja.. de tror jag med.

Visa signatur