Permalänk
Medlem

ny HD + ram = utforskaren krashar!

Installerade just en 160gigs hårddisk i min dator samt ett extra 512 megs DDR ram minne.

Har ett problem med den nya hårddisken (slave på samma ide kabel som den "riktiga" hd'n sitter på).

När man ska börja göra något med filer i utforskaren antigen om man kopierar från ena hårddisken till den, vice versa eller bara leker med katalogerna på den nya hårddisken så crashar utforskaren!

Det är inga problem att andvända filer (mp3 och avi/mpeg) och bläddra i katalogerna genom mediaplayer eller winamp.

Först tänkte att det kunde bero på hårddiskens storlek (jag var desperat!?!) så jag partionerade den till två 70 gigs delar... men det hjälpte inte mycket (blev möjligtvis lite bättre)

Allt jag vill är att det ska fungera!! Vad göra för att få utforskaren att kunna hantera den nya hårddisken bättre? är det något jag inte gjort som man ska göra?? Har formaterat genom windows (inte fdisk) då jag ju har kvar hårddisken jag bootar från så det är mycket smidigare (tror inte det borde spela någon roll)

Har fått lite förslag på att det kan vara det extra ram minnet som skulle spöka. Memory module 1 är vad som satt orignal och module 2 är vad jag köpte.. De borde ju funka tillsammans tycker jag!?!

Memory Module(s)
Memory Module 1 : Samsung M3 68L6423DTM-CB3 460F80B0 512MB 16x(32Mx8) DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 up to 167MHz) (CL2 up to 133MHz)

Memory Module 2 : Samsung M3 68L6423ETN-CB3 4101DEED 512MB 16x(32Mx8) DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 up to 167MHz) (CL2 up to 133MHz)

Alla tipps är välkommna! Börjar bli ruskigt irriterad nu så kom med bra förslag på vad man kan göra får att få allt att funka!

Permalänk
Medlem

ladda ner Partion Magic, och formatera den där. Vad det gäller minnena så borde det inte vara några problem, om datorn inte är gammal, så den inte stöder 1024 RAM