Dataspelen blir allt våldsammare!

Permalänk
Medlem

1 vapen per skalle är ett vapen per skalle varesig det är 1 skalle eller 10000000000000 skallar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
har hört att det finns fler vapen per skalle i sverige än i USA

Vore osannolikt, var har du hört det ifrån? Det finns ju tillochmed ställen i USA där det är lag på att man skall bära vapen.
Det finns olika syn på det här med säkerhet också lustigt nog. I Amerika så verkar man tro att om alla bär vapen så är man jättesäker medans i Sverige så har man tron på att desto mindre som har vapen desto säkrare är man.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Det här kommer jag väl att få stryk för, men jag tycker att det känns olustigt att gränserna för vad som är moraliskt riktigt förskjuts inom spelvärlden. Postal 2 är ett exempel på ett spel som aldrig borde ha utvecklats, till exempel. Människosynen i spelet är helt vriden, alla är svin, alla kvinnor är horor, alla är ute efter att utnyttja och döda varandra. Tycker det är tveksamt att paketera sån rå skit som underhållning.

Visst, det är väl ingen som blir mördare av att spela dataspel, men jag tror nog att man kan bli svinigare av att konsumera tillräckligt mycket skitvärderingar, i dataspelsform eller på annat sätt.

Observera att det här inte är någon kritik mot dataspel generellt. Bara av en trend som jag tycker mig se, där man medvetet tänjer på gränser för chockeffekten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneaky
Det här kommer jag väl att få stryk för, men jag tycker att det känns olustigt att gränserna för vad som är moraliskt riktigt förskjuts inom spelvärlden. Postal 2 är ett exempel på ett spel som aldrig borde ha utvecklats, till exempel. Människosynen i spelet är helt vriden, alla är svin, alla kvinnor är horor, alla är ute efter att utnyttja och döda varandra. Tycker det är tveksamt att paketera sån rå skit som underhållning.

Visst, det är väl ingen som blir mördare av att spela dataspel, men jag tror nog att man kan bli svinigare av att konsumera tillräckligt mycket skitvärderingar, i dataspelsform eller på annat sätt.

Observera att det här inte är någon kritik mot dataspel generellt. Bara av en trend som jag tycker mig se, där man medvetet tänjer på gränser för chockeffekten.

Nämn "EN" person som köpt Postal 2 (och då menar jag inte en person som köpt spelet efter att ha tittat på kartongen och sagt "verkar fräckt det här"), och dessutom tyckt att spelet var bra.

Folk kommer alltid att spela underhållande spel, även om de innehåller fel värderingar, och det är ju ett problem i sig, men det är ju inte specifikt just för datorspelsindustrin.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

har hört att det finns fler vapen per skalle i sverige än i USA

Det är kanske för att fan och hans moster är jägare alllihopa. Hur är det med handeldvapen, typ pistoler, revolvar?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ens sett ett automatvapen i verkligheten.

EDIT: fel sry, passerade en militärpluton en gång som var utrustade med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att skylla över samhällets problem på datorspel är bara ett sätt att flytta över fokus från de verkliga orsakerna, orsaker som är ännu obehagligare att ta itu med. Mobbing, droger, misshandel och tillgång till vapen - det är sådant som skapar samhällsproblem, inte gamla fina DOOM Synd bara att det inte går att föra en vettig konversation med de som behöver få det här klargjort för sig, de har visst redan sin bestämda uppfattning och är för bekväma för att ta till sig någon annans.

Permalänk
Medlem

20.00 - Dokumentär om hur de våldsamma datorspelen påverkar dagens unga
21.00 - Gladiator
23.15 - Rädda meniga ryan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
21.00 - Gladiator

Klockrent!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

21.00 - Gladiator

Haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn

...
...
En bra ide vore kanske också att inte ha vapen i husen, så att barn kan få tag på dem (när jag tänker efter har jag aldrig sett ett så mycket vapen överhuvudtaget i Sverige, jägargevär och polisers pistoler).

Ja, det är ju lag på att man måste ha sitt vapen i ett låst vapenskåp i USA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
...
Det finns ju tillochmed ställen i USA där det är lag på att man skall bära vapen.
...

Nej det finns det absolut inte.

Permalänk
Medlem

Dom pratar om att man torterar och förnedrar sina motståndare i datorspel.. är det någon här som faktiskt känner till något tortyrspel? Förnedra kan jag gå med på om man räknar med alla "FFS!! N00b!! LOL" kommentarer, men inte annars.
Sen hela halhugga och stycka grejjen är även det lite väl konstigt, visserligen GÅR det i t.ex. SOF, men det är knappast någonting man egentligen gör eftersom det är ganska oeffektivt.

Jag skulle gärna se en dokumentär på eventuella positiva effekter, t.ex. utvecklande av att göra saker under press, lagspel, taktik, avkoppling och gärna om den sociala delen också.

Sen hela grejjen om att militären använder spel för att utbilda soldater.. visst, det kanske hjälper, men på artikeln låter det som om man kan köra flygsimulator ett tag sen är man pilot.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Jag skulle gärna se en dokumentär på eventuella positiva effekter, t.ex. utvecklande av att göra saker under press, lagspel, taktik, avkoppling och gärna om den sociala delen också.

Sånt säljer inte, så det lär aldrig göras. Det enda som kan hända är om svenskar vinner en turnering och tjänar $$, då blir det kanske ett reportage.

Klart TV4 nu smäller på stora trumman och visar det allra värsta från ett par datorspel. Liknar lite Studio-S och videovåldsdebatten på 80-talet. Idag kan man köpa alla de filmerna oklippta, och i stort sett inga filmer censureras längre.

Däremot tycker jag det också är klart att barn inte ska spela spel som GTA3 eller andra våldsamma spel. Det får föräldrarna se till att de inte gör. Spelen är åldersmärkta, det är bara att kontrollera omslaget. Jag tycker också att affärerna kan kontrollera åldern på de som köper spel (om så behövs).

Permalänk
Medlem

I mitt alldeles personliga tycke så är det så här:

Det är bara i USA dessa dödsskjutningar sker. Det är bara i USA barn har i princip fri tillgång till vapen. Det är bara i USA man totalt ignorerar detta faktum och desperat försöker hitta andra syndabockar.

Faktum är: Amerikaner ÄR dumma i huvudet. Det är det intryck jag får. Min högst personliga uppfattning. Har några amerikaner på min ICQ-lista - dom är normala. Men i allmänhet verkar amerikanerna vara ett väldigt trögt folk. Sen hör moralkärringarna här vad amerikanerna säger och tror det är sant.

Jag har spelat våldsspel sen 1995 och har inte dödad någon än. Däremot lärde jag mig under den svenska Lumpen massor av sätt att döda en människa på med bara händerna, samt hur man skjuter dom och var skotten tar bäst. Förbjud lumpen?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har man gått över till datorspelen efter att ha skyllt på filmer i flera år.

Ska man inte skylla på fotbollen istället för där ska ju alla sparka på en oskyldig boll.
Vilket leder till att folk går ut på stan och sparkar ihjäl folk

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

asså ... det är samma sak med film ... skulle du låta din 10 åriga son/dotter kolla på Larmen tystnar eller en sten rå Quentin Tarationo film som reservoir dogs?
Skulle inte tro det. Jag tror inte ens att de flesta skulle vilja ser när Michael Madsen skär av örat på en oskyldig Polis med Fru och Barn. Faktum är att jag tycker den scenen är obehaglig men jag har ändå spelat spel i 15 år.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem
Citat:

kom igen nu, vi använder oss av vapen skillzen vi har fått ifrån CS och grymmheten vi har fått ifrån DOOM och GTA sen så går vi och hugger huvet av Johan Åsard (mannen som gjort dokumentären)

Jag använder mina RPG skills för att döda folk med svärd o båge, jag är ju fullt kompetent ^^
Efter några rundor C&C Generals så känner jag verkligen hur jag kan leda en armé, är är en väldigt farlig individ.
Och när jag spelat Legacy of Kain:Defiance känner jag verkligen hur jag vill bita folk i halsen.

Det är nog bäst ni låser in mig, jag har flera år av våldsamt mördande bakom mig, jag är den som höjer genomsnittet av antalet dödade

Citat:

21.00 - Gladiator

Gladiator? Visar de den på fyran? Wow. Men när de för en gångs skulle visar en bra film, då gör de det på en onsdag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Dom pratar om att man torterar och förnedrar sina motståndare i datorspel.. är det någon här som faktiskt känner till något tortyrspel? Förnedra kan jag gå med på om man räknar med alla "FFS!! N00b!! LOL" kommentarer, men inte annars.
Sen hela halhugga och stycka grejjen är även det lite väl konstigt, visserligen GÅR det i t.ex. SOF, men det är knappast någonting man egentligen gör eftersom det är ganska oeffektivt.

Sen hela grejjen om att militären använder spel för att utbilda soldater.. visst, det kanske hjälper, men på artikeln låter det som om man kan köra flygsimulator ett tag sen är man pilot.

Dungeon Keeper 1 och 2, torture chamber..mm, man kommer ihåg hur kul det var när en Mistress började stöna o vrida sig när de utsatte sig själva för tortyr..kinky
Jag spelade Duke Nukem 3D när jag var 12, jag känner mig inte speciellt skadad, tvärtom, spel har gjort väldigt mycket för mig. Jag har spelen att tacka för min goda engelska. Och spel som t.ex. Civilisation, Colonisation och Medieval har varit rena historielektionerna.

Jag ser mycket positivt i spel, sålänge människor kan ta sitt ansvar och lära sina barn rätt och fel och skillnanderna på lek och allvar. Våldsamma spel har bara visat för mig, hur hemsk verkligheten kan vara (Medal of Honor, Call of Duty m.m) och snarare gjort mig mindre våldsam.
Och som ledare i en Guild (klan, för den som inte känner till ordet) i det kommande MMORPG:et World of Warcraft kan jag bara säga, spel ger många en chans att visa att de är något, det kan vara en stor "boost" för självkänslan och det är något som gett mig väldigt mycket glädje genom åren med alla de LAN man haft och all kul erfarenhet som kommer med det. Och som någon skrev, spel kan också främja saker som logiskt/taktiskt tänkande, snabbare reaktionsförmåga och mycket mer.

Dags för folk att fokusera sig på roten till problemen, istället för resultatet av dom.

Min nya sign blir "The game is just as violent as you are". (Tack ReqourD )

Permalänk
Medlem

Nya, aldrig tidigare offentligt visade bilder avslöjar att den mäktiga och rika dataspelsindustrin är på väg att tänja gränserna ytterligare för porr och våld i de allt mer realistiska dataspelen.

gött! då får vi se ännu häftigare spel i framtiden!

är jag den enda här inne som njöt rikligt när man såg att "dra ner byxorna och pissa" var en inställbar knapp i postal 2 ? fan va kul jag har haft med det spelet!
(och nej, jag är inte snevriden i min människosyn, jag tar datorspelen för vad de är, just datorspel)

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör de som tror att spel minskar våldet på gatan istället för tvärtom.
Men så här kommer det alltid att se ut, nya och främmande saker kommer i fortsättningen att bli anklagade för att fördärva ungdomen. Se bara tillbaka i historien; först var det kontroversiella böcker som gjorde ungdomarna tokiga , sen musiken, sen film och nu dataspel... Vad kommer här näst?

De dokumentärer jag har sett tidigare har blivit vinklade åt helvete, de tar upp spån som spelat tills dom dör typ... de tar upp de värsta av de värsta och drar sedan alla över en kam.
De flesta i dessa dokumentärer har inte en jävla aning vad de snackar om.

Permalänk

"En genomsnittlig tonåring som spelar dataspel under sin uppväxt har genomfört uppåt tiotusen mord när han blir vuxen."

Tsss, lägg till några nollor:p

Jag gillar inte heller att folk som inte själv spelar eller ens har testat något spel ska blanda sig i hur folk formas av dessa våldsamma spel. Det enda dom ser är blod och vapen. Det dom inte ser är allt bakom det, och vad spelaren upplever och tänker på.
Jag menar, hur många här sitter och tänker - Nu jävlar ska jag skjuta skallen av negerjäveln!" (ursäkta) när ni spelar ett sådan här spel? En van spelare tänker inte alls så här utan följer en viss handling eller strävar efter ett visst mål.
Det är precis som filmer, fast nu spelar man huvudpersonen själv. I hur många århundraden har inte människan velat ha möjligheten att styra huvudpersonen i en spännande, mer eller mindre våldsam, story och på egen hand klara sig igenom allt? Det är precis det som är målet med de flesta spel idag. Inte fan tänker man bara på att slakta och förnedra folk när man väl gör det i spelet. Det är bara ett hinder man måste ta sig över för att överleva handlingen. Precis som i action-rullar på TV.

Sen har vi ju online spelen där man dödar och får poäng. Det är väl som vilken "sport" som helst. Kickboxing, brottning, amerikansk fotboll, hockey, fotboll, skytte, älg-jakt osv använder sig fan av minst lika mycket våld för att få poäng och vinna. Fast då är det på riktigt.

Enbart spelande gör inte folk till mördare. Det är alltid en viss kombination av betydligt värre saker som orsakar konflikter i dessa sjuka personers psyke.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

man kan ju tänka tvärt om också... det kanske finns en massa folk där ute som skulle vara mördare i riktiga livet ifall de inte hade datorspel som de kan avreagera sig på...

Permalänk

Vi borde skicka denna tråden till tv4 och producenten..!

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
Vi borde skicka denna tråden till tv4 och producenten..!

Bra idee:) Någon moderator får godkänna och rensa den lite först.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Dessa spel är ju ingenting, för en herrans massa år sen fanns det ett spel då man va en slaktare och slakta småbarn. Det är dock sjukt, och väldigt okänt spel.

Men som vanligt så överdriver media, det är föräldrarnas uppgift att ge barnet bra uppfostran och rätt syn på vad man får och inte får göra. Sen så skall spel bara vara nåt som e skoj, ibland nåt som man aldrig kan göra i verkligheten. T ex leka hjälte o s v.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Avstängd
Citat:

1 vapen per skalle är ett vapen per skalle varesig det är 1 skalle eller 10000000000000 skallar

Vaddå ett vapen per skalle, min skalle (jag) har då inget skjutvapen, däremot har jag min hjärna vilket är ett 100000 ggr farligare vapen, du kan mörda med i princip vad som helst, en träplanka, lastbil, dator, cd-skiva, kniv, plastpåse, kudde, snören, vatten osv, osv...

Skulle datorspel vara farligare än de filmer eller det som visas på tv? Tror inte det, visserligen får man ju själv "utföra" handligen, men efter 15 års flitigt mördande så tror jag inte jag blir en psykopatisk mördare, snarare tvärt om. Jag har nog blivit snällare med åren, drar mig för att kasta mig in en eldstrid, tänker mer strategiskt innan.

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis

Gladiator? Visar de den på fyran? Wow. Men när de för en gångs skulle visar en bra film, då gör de det på en onsdag.

Men doh, det var bara på skämt. Fattade ju inte jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cd-rw
Ja, det är ju lag på att man måste ha sitt vapen i ett låst vapenskåp i USA.

Jag antar att man kollar upp alla med vapen i USA med jämna mellanrum och ser ifall de har sitt vapen inlåst, bra effekt det måste ha gjort då över 11000 dör av vapen i Amerika varje år.
När det gäller att det är "ställen" i USA som man måste ha vapen i huset så tror jag faktiskt det är så på ett fåtal små platser, dock inte hela delstater.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjakossan
Guns dont kill people, People kill people!

...but it helps.

Permalänk
Medlem

Man såg ändå en liten förändring för inte så länge sedan på TV när de sände inslaget med Sveriges Counter Strikelag som vann en stor turnering, då handlade det inte så mycket om det negativa och jag trodde lite att man släppt skrämselpropagandan, men men.

Visa signatur

Permalänk

Tycker GTA VC är mer humoristiskt än våldsamt, när man skuter av dom huvet så kommer en fontän av blod upp:)