Dataspelen blir allt våldsammare!

Permalänk
Medlem

Dataspelen blir allt våldsammare!

Det sägs det på TV idag, man ser någon person göra det grövsta mest sadistiska man kan i GTA och alla föräldrar blir shockade. Samtidigt säger de på nyheterna att spelen blir allt "mer" våldsamma, och visar då skräckinjagande upp DOOM I och II snabbt, trevligt att anmärka spel som har funnits ibland oss i över 10 år.

Personligen ser jag en motsatt trend, betydligt mer stora spel är "low-gore"spel.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

I Doom dödar man ju dessutom bara massa demoner och monster, i GTA dödar man ju massa oskyldiga människor.

Men men, kan man inte skilja på dataspel och verklighet har man inget ute bland allmännheten att göra. Då skall man sitta inspärrad och få den vård man behöver

Visa signatur

Tjoflöjt

Permalänk

Guns dont kill people, People kill people!
Såklart folk bli påverkade av vad de ser på tv och i tvspel, dock så tror jag TV har mer inflytande än tvspel..

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk

Såg också det på nyheterna, så jäkla irriterande att de måste visa just GTA3 och Postal 2. I GTA3 sköt spelaren ner poliser och ambulanspersonal och i Postal två hög de skallen av en svart man som bönade för sitt liv....Sen säger de hela jävla tiden att det är det här dina barn spelar, om så är fallet så är det föräldrarnas fel.

På onsdag kommer de i alla fall att visa en dokumentär om hur våldsamma spel är, ni kan ju räkna med mycket kopplingar till Collumbine morden alla andra mord utförda av psykiskt störda barn och ungdomar.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Exakt, det är fan föräldrarnas ansvar att kontrollera vad deras barn spelar. Det har blivit en jävla trend att föräldrar vägrar ta ansvar och skyller allt på alla andra utom sig själv... *morr*

Visa signatur

Tjoflöjt

Permalänk
Medlem

Vilken kanal? Har hel misssat detta!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Såg också det på nyheterna, så jäkla irriterande att de måste visa just GTA3 och Postal 2. I GTA3 sköt spelaren ner poliser och ambulanspersonal och i Postal två hög de skallen av en svart man som bönade för sitt liv....Sen säger de hela jävla tiden att det är det här dina barn spelar, om så är fallet så är det föräldrarnas fel.

På onsdag kommer de i alla fall att visa en dokumentär om hur våldsamma spel är, ni kan ju räkna med mycket kopplingar till Collumbine morden alla andra mord utförda av psykiskt störda barn och ungdomar.

Ja, man sitter bara och blir irriterad när man ser någon dokumentär om datorspel. De ska alltid framställa allt så dåligt som det bara går.

Permalänk
Medlem

om man går ut och skjuter folk efter att ha spelat dator spel hade man grova problem redan innan.
normala barn kan skilja på dator spel och verklighet, om de inte kan de så ska de inte få spela spel.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

Jag har en mycket enkel åsikt angående detta.
Många spel och filmer är våldsamma. En människa med ett helt normalt psyke klarar av att se dessa våldsamheter utan att få några bestående men, bara för att denne VET att inget av det våldsamma händer på riktigt. Därför gör denne individ inte något av det på riktigt.
De saker vi ser, elever som tar med sig vapen till skolan etc, är resultatet av ett onormalt psyke hos människan kombinerat med dåliga föräldrar (när det gäller ungdomar). Jag är helt säker på att ALLA ungdomar har sett filmer eller spelat spel som innehåller våld. Men ALLA är inte våldsamma.

Visa signatur

Sometimes you have to kill the spider to save the butterfly.

Permalänk
Medlem

Jag tycker fördelarna med spel överväger:

• Lättare att få tag på än vapen

• Billigare än ammunition

• Man behöver inte gräva ner kropparna bakom uthuset

• Endast musen behöver rengöras efteråt

Fattar inte varför folk gnäller på spel.

Permalänk
Medlem

Är man över 14år då ska man inte bli påverkad av tv eller datorspel, föräldrarna ska ha visat och lärt dig vad som är rätt och fel, verklighet och "låtsas" det lärde jag mig i tidig ålder iaf.

Visa signatur

RIP: IBM 46.1Gb, Geforce 2 PRO, Proview 17" CRT, ATi 9800pro 128mb

Permalänk
Medlem

Man kan dock fatta ifall det är ett problem i exempelvis USA där fruktansvärt många hem och därigenom barnen har tillgång till vapen. I Sverige tror jag inte det blir så mycket av det.
Jag hoppas att det inte bara är någon skräckpropaganda som visas i dokumentären, där man bara ser någon som hittar på det grövsta man kan i ett spel.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Vilken kanal? Har hel misssat detta!

Onsdag 21:00 TV4; Nästan säker på det iaf

Permalänk
Medlem

Det generalliseras härligt. Det verkar att det enligt dom bara finns våldsamma spel som enbart går ut på att döda andra människor på de grymmaste sätt. Sånt här jävla skit ger en så förbannat felaktig bild på spel att jag inte kan annat än bli förbannad.

Sen är det föräldrarnas ansvar att se till vad barnen spelar. Och om någon går ut o dödar någon efter att ha spelat t.ex. CS, då ska man fan fundera mer på hur den ungen kunde få tag i vapnet/vapnen att döda med och hur det står till i huvudet på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjakossan
Guns dont kill people, People kill people!

Romeo Must Die?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FluXz
Är man över 14år då ska man inte bli påverkad av tv eller datorspel, föräldrarna ska ha visat och lärt dig vad som är rätt och fel, verklighet och "låtsas" det lärde jag mig i tidig ålder iaf.

exakt.
lägg ansvaret hos föräldrarna inte spelen.
föräldrar SKA lära barn vad som är rätt och fel, vad som är verkligt och inte.
barn/ungdomar ska heller inte kunna ha någon som helst tillgång till vapen, om de har det så är det föräldrarnas fel.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

De senaste tio åren har dataspel blivit mer realistiska och våldsamma. En genomsnittlig tonåring som spelar dataspel har under sin uppväxt "genomfört" tiotusen mord när han blir vuxen. Kan dataspel vara farliga? Kan barn bli mördare av att spela dataspel? Frågorna ställs i en nyproducerad svensk dokumentär.

Märkligt då att man inte är en psycho-mördare idag, efter över 10 års spelande av våldsamma spel

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Om någon går och skjuter ner folk efter han/hon spelat t.ex gta så är det något fel i huvudet på den personen. Jag tror knappast att man blir en galen mördare av att spela spel eller se på film. Föräldrarna till dom barn som gör något vill ju hitta något att skylla på och det har nu blivit tv/datorspel.

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
http://www.tv4.se/program/episode.aspx?pid=126244

´
Du borde satt en varning på det där, mår ju illa efter att ha läst det :/

Permalänk

Akta dataspelen.

datorspelen ffs.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Datan kanske kommer och äter upp dig

Permalänk
Medlem

De senaste tio åren har dataspel blivit mer realistiska och våldsamma. En genomsnittlig tonåring som spelar dataspel har under sin uppväxt "genomfört" tiotusen mord när han blir vuxen...
-
hmm kan inte minnas att jag någonsin mördat någon.
sen kommer dokumentären säkert handla om en störd cs fjortis som skriker och dampar sig när han vinner eller torskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bästa citatet någonsin från R.W.S. dvs postal nissarna
"The game is just as violent as you are"

Permalänk
Medlem

Räknas det som mord när man slaktar Imps i DOOM?
Egentligen borde det ju bara vara positivt att jag har lärt mig döda helvetesdemoner med raketgevär. då är jag ju förberedd när invasionen kommer på riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
´
Du borde satt en varning på det där, mår ju illa efter att ha läst det :/

Sorry...My bad

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

kom igen nu, vi använder oss av vapen skillzen vi har fått ifrån CS och grymmheten vi har fått ifrån DOOM och GTA sen så går vi och hugger huvet av Johan Åsard (mannen som gjort dokumentären)

Permalänk
Medlem

Kan inte datorspel vara bra för dem som behöver få utlopp för sin ilska? Då de kanske slipper ta till mer drastiska metoder, bra terapi med andra ord.
Ansvaret för barnen ligger ju hos föräldrarna som måste förklara vad som är rätt och fel för sina barn så de inte skaffar hela sin uppfattning om våld från datorspel, något som inte kan vara så svårt.

I Amerika måste man av någon lustig anledning alltid ha en syndabock som är grunden till allt ont, skulle det vara datorspelens fel att dessa skolskjutningar tar plats?
Knappast, de äldre eleverna som begår dessa handlingar har ju ofta om jag förstått det rätt så har en mycket stressad position, de får beskedet att det är nu eller aldrig, klantar du dig i skolan så är du körd och det är ingen poäng att fortsätta.
Skolorna i USA (inte privatskolorna) har det dessutom rätt knapert såvitt jag vet, och de som inte klarar sig där får problem att ta igen.
En bra ide vore kanske också att inte ha vapen i husen, så att barn kan få tag på dem (när jag tänker efter har jag aldrig sett ett så mycket vapen överhuvudtaget i Sverige, jägargevär och polisers pistoler).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har hört att det finns fler vapen per skalle i sverige än i USA

Permalänk
Medlem

Kan bero på att dom är 1000ggr mer folk så värdena dras ner..vem vet..???

Visa signatur